1 118 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Elfel
Hej
Jag har ett väldans problem. Vår jordfelsbrytare löser ut lite hej vilt. Ibland mitt på dagen, ibland på kvällen eller ibland på morgonen. Den går att återställa direkt men den kan slå ut när som helst igen. På dagen använder man ju elen men på kvällen är de mesta avstängt, ända som är igång är kyl, frys, och liknande. Nån som har något hum om vad felet kan vara?
Jag har ett väldans problem. Vår jordfelsbrytare löser ut lite hej vilt. Ibland mitt på dagen, ibland på kvällen eller ibland på morgonen. Den går att återställa direkt men den kan slå ut när som helst igen. På dagen använder man ju elen men på kvällen är de mesta avstängt, ända som är igång är kyl, frys, och liknande. Nån som har något hum om vad felet kan vara?
Den har jag redan bytt, men ändå kvarstår felet
Även testat att dra proppen för vissa delar av huset,t.ex kök, badrum, etc
Drar en propp för varje dag tills jordfelsbrytaren löser ut för att veta vilken del av huset som utlöser brytaren. Har hittills dragit 4-5 stycken men ingen lycka i att hitta rätt propp
Drar en propp för varje dag tills jordfelsbrytaren löser ut för att veta vilken del av huset som utlöser brytaren. Har hittills dragit 4-5 stycken men ingen lycka i att hitta rätt propp
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, kyl, frys, och liknandeJ Johan15382538 skrev:
Vad händer om du plockar bort dessa ur ekvationen?
Kan du avgöra ifall avfrostningen fungerar på kyl/frys? Det är en funktion som startar efter en viss tid som som gör att man får svårt att koppla felet till en viss apparat. Jag vet dock inte närmare hur man kontrollerar detta.
Men det är kanske inte så lätt att särskilja kyl/frys i praktiken. Du skulle helst behöva lägga dem under en annan JFB för att på så sätt ringa in felet. Det beror på om du har en modern normcentral med plats över.
Ett alternativ kan vara en portabel JFB i uttaget till kyl/frys. Med lite tur så löser den utan att husets JFB löser, och då vet du.
Annars får du titta närmare på det du beskriver som "liknande", om det kan vara något som eventuellt kan lösa JFBn efter en viss tid.
Observationer är här viktiga men det kan vara svårt att inse vilka faktorer som är inblandade, som folk hemma, väder o vind, nån spolade vatten, duschade, tidpunkt, sysslor just då etc. Kan du beskriva varje tillfälle där JFBn löst så kan det gå att dra lite slutsatser.
Så då var det löst! De var frysen som det va fel på. Tack allihop!
Klicka här för att svara