Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle klippa stickproppen och ansluta den fast via en lastfrånskiljare. I framtiden kanske det blir ett riktigt spadbad som kräver trefas?

Ja, det kallas där huvudcentraler.
Då är det värt att fundera på enskild avsäkring av denna nya huvudledning. Går du upp till 5G6 mm² så behövs vanligen inga extra säkringar. Det beror på hur det ser ut och vad som får plats i matande punkt.
Kan sätta en extra normkapsling och säkra av javeln innan den går vidare ut är ett pannrum så plats på väggarna finns.
 
  • Gilla
danbra
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Då gör jag enligt den koppling som var innan, det får jag ju iaf enligt lag. En kulon dragen från en skarv från ett utanpåliggande vägguttag i källaren, lagd i mark utan skydd. Att skiten brunnit gör ju inget, det var ju så.....



Det räcker ju mina 20 år gamla 30 timmar ellära från skolan till.

Som jag läser det på Elsäkerhetsverket får du inte byta, flytta och installera en fast förlagd kabel. Även om det inte är raketforskning och du läst 30 timma ellära för 20 år sedan.
Men sen gör ju var och en som de vill.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.