Vill byta ut den men lyckats inte öppna den. Öppnad eluttag utan täckplatta med synliga kablar vid en vägg, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man lossar 2st små skruvar, sen tar man bort kåpan.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
M Mikael_Swe skrev:
Vill byta ut den men lyckats inte öppna den.[bild]
Vad är det där? Ett vägguttag där det går vidare utanpåliggande kabel från uttaget?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Vad är det där? Ett vägguttag där det går vidare utanpåliggande kabel från uttaget?
Är inget ovanligt. Vill man ha fler uttag utan att "riva väggen" för att montera rör/slang så är alternativet utanpåliggande kabel där man ansluter på ett befintligt uttag.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Såg inga skruvar. Ska kolla närmare vid nästa besök.

nisse123 nisse123 skrev:
Man lossar 2st små skruvar, sen tar man bort kåpan.

R roli skrev:
Är inget ovanligt. Vill man ha fler uttag utan att "riva väggen" för att montera rör/slang så är alternativet utanpåliggande kabel där man ansluter på ett befintligt uttag.
OK, tyckte bara det såg lite märkligt ut.

M Mikael_Swe skrev:
Såg inga skruvar. Ska kolla närmare vid nästa besök.
Ett vägguttag med två skruvar lossade, redo för demontering.
Skapa konto

Skruvarna sitter en i vardera uttagsbrunn, i nederkant av övre brunnen å i överkant av nedre brunnen, här är de lossade.

Sen är det ”bara” att dra bort yttre kåpan från resten av uttaget, kan sitta hårt i jordstiftet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
De är borta. Måste vara skruvplugg som håller ihop det.

Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Skruvarna sitter en i vardera uttagsbrunn, i nederkant av övre brunnen å i överkant av nedre brunnen, här är de lossade.

Sen är det ”bara” att dra bort yttre kåpan från resten av uttaget, kan sitta hårt i jordstiftet.

Det sitter ihop rätt bra ändå även om du skruvat ur skruvarna. Slit ordentligt så kommer det hoppa isär.

Men jag fattar inte, hur fick du loss den från väggen om du inte lyckats öppna den?

M Mikael_Swe skrev:
De är borta. Måste vara skruvplugg som håller ihop det.
Som jag skrev innan så kan jordningspiggen mellan uttaget & kåpan hålla fast kåpan väldigt hårt. Man kan behöva ta i ganska hårt.

Eluttag under installation med synlig jordningspigg och personens fingrar som tar i kåpan.
Skapa konto

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Men jag fattar inte, hur fick du loss den från väggen om du inte lyckats öppna den?
Pluggen satt troligen ganska löst i väggen, så när TS försökte dra bort kåpan från uttaget så slets hela uttaget bort från väggen.

fahlis fahlis skrev:
På den första bilden sitter ju plastpluggarna kvar på skruvarna …
Ja? Skrev jag att pluggen satt kvar i väggen? nej.

Vad händer om pluggen sitter dåligt i väggen medans skruven sitter bra i pluggen?

Jo, pluggen dras ut ur väggen.

M Mikael_Swe skrev:
Vill byta ut den men lyckats inte öppna den.[bild]
Hej, som många redan skrivit så kan den sitta hårt.

Vill tipsa dig om en förhöjningsram för 2-vägsuttag ( artikelnummer 1820947 ) och så köper du ett 2-vägs infällt uttag istället så får du en slimmare installation.

Förhöjningsramen har en större yta mot väggen, alltså fler möjligheter att skruva i väggen. Eller fästa den i dosskruven som det är tänkt. Nu tipsa jag om Schneider Exxact serien men finns säkert kvar till Schneider Trend-serien som du hade. 2-vägs utanpåliggande vägguttag skulle inte jag rekommendera när du har en apparatdosa bakom.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.