Hej.
Jag har en bod som jag tänkte sätta upp en central i.

In till huvudcentralen i huset kommer 3 faser och PEN.

Till Boden har jag dragit en 5G2.5

Ska jag lägga in både Nolla och Jord på huvudcentralens Jordskena där PEN kommer in och sitter?

Och ska jag lägga både Noll-ledaren och Jordledaren på Jordskenan i undercentralen och sedan i från Jordskenan till JFB och sedan ut till Nollskenan?

Tillägsfråga.

Behöver man mäta utlösningsvilkoren eller kan jag bara sätta i en 3polig 16A säkring i huvudcentralen?

tänker om man behöver mäta och kanske ha 13A?

sträckan är ca 60meter

I huvudcentralen säkrar du av ledningen och lägger nollan på nollskena och jord på jordskena (om centralen har JFB kan det vara lämpligt att lägga allt "utanför"JFB). I den nya lägger du jord på jordskenan och ink nolla lämpligen på JFB eller på en mindre separat nollskena och sedan till JFB och upp till den "stora" nollskenan.
Jag vill bara varna lite då det finns lite "fällor" och inte är ett bra nybörjarpul:

• Gilla
tommib
  • Laddar…
E elmont skrev:
I huvudcentralen säkrar du av ledningen och lägger nollan på nollskena och jord på jordskena (om centralen har JFB kan det vara lämpligt att lägga allt "utanför"JFB). I den nya lägger du jord på jordskenan och ink nolla lämpligen på JFB eller på en mindre separat nollskena och sedan till JFB och upp till den "stora" nollskenan.
Jag vill bara varna lite då det finns lite "fällor" och inte är ett bra nybörjarpul:

Jag lägger mig utanför huvudbyggnadens JFB.
Säkrar av med 3*16A

I huvudcentralen finns en liten Nollskena som PEN kommer in på. Lägger Nollan på den då och Jorden på Jordskenan.

sedan i UC lägger jag Jorden direkt på Jordskenan och Nollan direkt in i JFB och ut från JFB till Nollskenan.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Mät gärna förimpedansen också och kör det i Eldim med tanke på sträckan. För mig känns det lite på marginalen, ffa om du behöver dra ut en skarvsladd från undercentralen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.