Hej, sitter i en helt nybyggd lägenhet i Albanien och när jag kollade över centralen så såg jag att det satt en 300mA JFB istället för 30mA? Min första tanke var att byta den så snabbt som möjligt men ju mer jag tänker på saken så kanske det finns en anledning till att det just är 300mA i ett TT system? Försökt söka massa på Google men hittar ingenting alls, är det någon här på forumet som är påläst på vad som gäller när det är TT system?

Tack

Jordfel är lika fel i ett TT-nät som i ett TN-nät. Så orsaken borde inte ha med TT att göra.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Anledningen kan vara att en central 30 mA JFB tjyvlöser. Albanien borde väl följa de internationella installationsreglerna och då ska t.ex uttag skyddas med en JFB på 30 mA. Jag gissar på att man försökt spara lite pengar, men glömde tänka. Vad jag förstår behöver man ha en PSA 30 mA per grupp i TT-system för att hantera kapacitiva kopplingar som annars kan tjyvlösa en central JFB, huruvida det gäller flerfamiljsbostäder. Man kanske försökte lösa det med en central 300 mA JFB. Den ger ju fortfarande personskydd vid jordfel, men dock inte när jordfelet uppstår via en person.

Det är vid IT-nät man lider av kapacitansen inte TT, där är impedansen mellan jordtagen även i sämre fall så låg att störande bidrag kapacitivt är försumbara. Nu brukar ju Albanien tillsammans med Norge tas som exempel där IT används i distributionen så troligtvis så för TS fall också.

Lösningen som sagt att sektionera mindre delar via JFB 30 mA efter den med 300 mA som man bör ha kvar.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.