Har köpt ny lampa med inbyggd trafo. Är det bara att koppla in lampkontakten i den röda ringen? (Vilket jag antar) Den gula ringen, sladdarna som kommer ut från sekundärsidan, är det bara att strunta i den? Är det ifall man ska vidare/sammankoppla med annat?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det i den gula ringen är två ”blåbär”/skarvdon som är pressade. De ska vara så som de är, de skarvar ihop utgående trådar från trafon med trådarna till lampan.
Ja, lampkontakten ska anslutas i den vita skarvboxen du har ringat in med rött.
Ja, lampkontakten ska anslutas i den vita skarvboxen du har ringat in med rött.
Finns det ingen anslutning för jord?
Det bör finnas då höljet ser ut att vara i metall med enkelisolerad kopplingstråd på insidan.
Finns det någon märkskylt på armaturen någonstans?
Det bör finnas då höljet ser ut att vara i metall med enkelisolerad kopplingstråd på insidan.
Finns det någon märkskylt på armaturen någonstans?
Nätdelen är dubbelisolerad, kan ej och ska ej jordas. Den är även av "SELV-typ" vilket även det sätter stopp för jordning och ökar elsäkerhetensnaggletooth skrev:
Så allt är OK.
Du har dock en poäng med att det ser ut att vara enkelisolerade ledare på primärsidan. Inte optimalt/korrekt.
Blanda inte in drivern, där står ju klart och tydligt vad som gäller.E etompau skrev:
Jag menar givetvis armaturen som helhet, där jag uppfattar som att något saknas.
Anslutningen kanske sitter i fästet som inte verkar vara med på bild?
Det kan vara enkelledare med förstärkt isolering.snaggletooth skrev:
Det var en tråd häromveckan om det.
@Leaff kan du ta kort på armaturens etikett?
Kan du även ta kort på texten på anslutningstrådarna?
Var ett jävla jox att montera den så jag kan inte ta fler foto på den nu tyvärr. Dock lyser den som en bygglampa, haha. Så kommer att behöva byta ut brytaren till en dimmer.
Är det bara att koppla in dimmer på samma sätt som gamla brytaren? Dvs blå och brun på samma sätt? Jorden är inte kopplad.
Är det bara att koppla in dimmer på samma sätt som gamla brytaren? Dvs blå och brun på samma sätt? Jorden är inte kopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vissa dimmer kräver nolla, vissa fungerar utan egen nolla utan använder belastningens nolla.
Tex följande är utan egen nolla,
https://www.se.com/se/sv/product/WD...ramkantstyrd-led-440va-skruv-blisterpack-vit/
Nackdelen med de dimmer utan egen nolla är att vissa ledlampor ”glimmar” lite svagt när de är släckta.
Är det en dosa bakom strömbrytaren?
Exakt hur ser det ut bakom strömbrytaren, vila kablar/trådar finns?
Blå tråd i kabel får användas som tex tändtråd om det inte finns förväxlingsrisk.
Men lös blå FK i rör/slang får bara användas som nolla.
Tex följande är utan egen nolla,
https://www.se.com/se/sv/product/WD...ramkantstyrd-led-440va-skruv-blisterpack-vit/
Nackdelen med de dimmer utan egen nolla är att vissa ledlampor ”glimmar” lite svagt när de är släckta.
Är det en dosa bakom strömbrytaren?
Exakt hur ser det ut bakom strömbrytaren, vila kablar/trådar finns?
Blå tråd i kabel får användas som tex tändtråd om det inte finns förväxlingsrisk.
Men lös blå FK i rör/slang får bara användas som nolla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Men takkoppen behöver troligtvis skyddsjordas. Har du inte ens en installationsanvisning som anger ifall skyddsjord ska anslutas.L Leaff skrev:
Om lampan är monterad i ett rum med ojordade uttag är det inte kritiskt, just nu. Men man måste kunna flytta lampan till rum med skyddsjordade uttag utan att koppla om någonting.
Klicka här för att svara

