Har köpt ny lampa med inbyggd trafo. Är det bara att koppla in lampkontakten i den röda ringen? (Vilket jag antar) Den gula ringen, sladdarna som kommer ut från sekundärsidan, är det bara att strunta i den? Är det ifall man ska vidare/sammankoppla med annat?
Tack på förhand!

Ny lampa med inbyggd transformator, röd ring markerar lampkontakt, gul ring visar sladdar från sekundärsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det i den gula ringen är två ”blåbär”/skarvdon som är pressade. De ska vara så som de är, de skarvar ihop utgående trådar från trafon med trådarna till lampan.

Ja, lampkontakten ska anslutas i den vita skarvboxen du har ringat in med rött.
 
Super, tack för hjälpen
 
Finns det ingen anslutning för jord?
Det bör finnas då höljet ser ut att vara i metall med enkelisolerad kopplingstråd på insidan.
Finns det någon märkskylt på armaturen någonstans?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Finns det ingen anslutning för jord?
Det bör finnas då höljet ser ut att vara i metall med enkelisolerad kopplingstråd på insidan.
Finns det någon märkskylt på armaturen någonstans?
Nätdelen är dubbelisolerad, kan ej och ska ej jordas. Den är även av "SELV-typ" vilket även det sätter stopp för jordning och ökar elsäkerheten
Så allt är OK.

Du har dock en poäng med att det ser ut att vara enkelisolerade ledare på primärsidan. Inte optimalt/korrekt.
 
E etompau skrev:
Nätdelen är dubbelisolerad, kan ej och ska ej jordas. Den är även av "SELV-typ" vilket även det sätter stopp för jordning och ökar elsäkerheten
Så allt är OK.

Du har dock en poäng med att det ser ut att vara enkelisolerade ledare på primärsidan. Inte optimalt.
Blanda inte in drivern, där står ju klart och tydligt vad som gäller.
Jag menar givetvis armaturen som helhet, där jag uppfattar som att något saknas.
Anslutningen kanske sitter i fästet som inte verkar vara med på bild?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Finns det ingen anslutning för jord?
Det bör finnas då höljet ser ut att vara i metall med enkelisolerad kopplingstråd på insidan.
Finns det någon märkskylt på armaturen någonstans?
Det kan vara enkelledare med förstärkt isolering.
Det var en tråd häromveckan om det.

@Leaff kan du ta kort på armaturens etikett?
Kan du även ta kort på texten på anslutningstrådarna?
 
Var ett jävla jox att montera den så jag kan inte ta fler foto på den nu tyvärr. Dock lyser den som en bygglampa, haha. Så kommer att behöva byta ut brytaren till en dimmer.

Är det bara att koppla in dimmer på samma sätt som gamla brytaren? Dvs blå och brun på samma sätt? Jorden är inte kopplad.

Eluttag under installation med omarkerade brun och blå kablar och etiketter på uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligen måste du även ha en nolla till dimmern och då måste du byta ledningen mellan dimmern och lampan. Då kan du även passa på att se till att ledningen inte ligger i kläm mellan ram på dimmern och dosan.
 
Vissa dimmer kräver nolla, vissa fungerar utan egen nolla utan använder belastningens nolla.

Tex följande är utan egen nolla,
https://www.se.com/se/sv/product/WD...ramkantstyrd-led-440va-skruv-blisterpack-vit/

Nackdelen med de dimmer utan egen nolla är att vissa ledlampor ”glimmar” lite svagt när de är släckta.


Är det en dosa bakom strömbrytaren?
Exakt hur ser det ut bakom strömbrytaren, vila kablar/trådar finns?

Blå tråd i kabel får användas som tex tändtråd om det inte finns förväxlingsrisk.
Men lös blå FK i rör/slang får bara användas som nolla.
 
Tänkte köpa denna. Men får nog be en elektriker komma och koppla in så allt blir rätt.
LED-dimmer ELKO RS 315 på produktbild från Clas Ohlson, vit och rundad design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leaff skrev:
Var ett jävla jox att montera den så jag kan inte ta fler foto på den nu tyvärr.
Men takkoppen behöver troligtvis skyddsjordas. Har du inte ens en installationsanvisning som anger ifall skyddsjord ska anslutas.

Om lampan är monterad i ett rum med ojordade uttag är det inte kritiskt, just nu. Men man måste kunna flytta lampan till rum med skyddsjordade uttag utan att koppla om någonting.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.