6 789 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Jordfelsbrytare i uthus
branden ifråga _kan_ vara rent tillfällig, och jag har det bara som en hypotes att det har med vartannat att göra, men jag böjer mig för de som har bättre insikter i det här.Bo.Siltberg skrev:
Ser du någon koppling mellan dina ändringar och detta fel på inkommande ledning? Jag gör det inte. Vad fick mätarskåpet att brinna? När skedde det?
Jag ser heller ingen koppling mellan felet på inkommande ledning och JFBn i uthuset. Även om två faser är kortslutna så fungerar JFBn. Jag börjar bli beredd att sätta en slant på att neutralledaren var kopplad fel väg genom den.
Så jag har inte lärt någonting av denna historia ännu. Vad har du lärt dig?
JFB i centralen i uthuset är urkopplad. Men den hade två poler; (på ovansida och under sida); båda märkt 'N'. Den övre gick till nollskena, den under till jordskena. Detta var alltså förkopplat.
När jag kopplade in centralen drog jag inkommande nolla till nollskena och inkommande jord till jordskena. De tre faserna till respektive ingång på huvudbrytaren.
Där har du felet.Someone Somewhere skrev:
JFB i centralen i uthuset är urkopplad. Men den hade två poler; (på ovansida och under sida); båda märkt 'N'. Den övre gick till nollskena, den under till jordskena. Detta var alltså förkopplat.
När jag kopplade in centralen drog jag inkommande nolla till nollskena och inkommande jord till jordskena. De tre faserna till respektive ingång på huvudbrytaren.
Du ”kortslöt” mellan PE-skenan och N-skenan.
Neutralledaren från inkommande matning skulle ha gått direkt till N-ingången på JFBn samt tråden mellan PE-skenan och JFBn skulle ha tagits bort.
Det var alltså ren felkoppling som gjorde att JFBn löste ut.
Edit:
När du mätte mellan jord och nolla i trefashandsken och fick oändligt motstånd så måste du ha haft JFBn frånslagen, för om du hade haft den tillslagen så hade du haft kortslutning mellan jord och nolla.
Edit2: Alla (?) färdigbyggda gruppcentraler är byggda för att passa TNC-inkoppling, vid TNS-inkoppling så måste bygeln mellan PE & N tas bort.
Det med bygeln mellan PE & N var någon inne på nästan direkt
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Förutom att elcentralen var felaktigt inkopplad så låter det som att elcentralen i sig var felkopplad. Normalt matar man en JFB från ovansida. PE-plint -> ovansida N JFB -> undersida N -> N-plint.Someone Somewhere skrev:
Nu blir jag lite nyfiken;Bo.Siltberg skrev:
Kabel in (3 faser, nolla jord).
Central;
* jordskena
* noll skena
JFB, tre faser in från huvudströmbrytaren + N markerad ingång och utgång.
På ovansidan var N markerad ledare kopplad till N skena. På undersida kopplad till jord skena.
'Du menar att den borde var kopplad tvärtom? I.e. Ovansida till Jord skena och undersida till N skena? Så var den inte kopplad. Båda sidorna är för övrigt markerade med 'N' (som du säger).
Men jag böjer mig nu för sakkunskapen här och tar med mig det i erfarenhetsbanken. Nollan skall altså kopplas in i JFB:n nollplint? I min enfald har jag lite svårt att vad skilnaden mellan att sätta Nolla från inkommande på N skenan och inte direkt i JFBN (galvaniskt är det ju skitsamma) (notera blå ledning i vidstående diagram saxat från detta forum).
Ovanståede är förvisso för en fyr ledar koppling men principiellt gäller den ju ju också fem ledare.
Ovansidans N var alltså kopplad till 'N' Skena i mitt fall. U dersidan kopplad till PE (jord).
Inkommade Nkopplades på 'N' skena och inkommande jord mot jord. De två skenorna var åtskilda (kontroll mätt genom att kolla kontinuitet mellan plint på noll skena och plint på jordskena). Enligt din text så var det fel av mig att separera jord och nolla på det vis jag gjorde. Jag köper ditt resonemang.
Istället skulle jag ha tagit inkommande nolla och kopplat den direkt till nollan på ovnasidan av JFB:n och låtit kabeln på undersidan (som gick till PE skenan) bir urkopplad? Men var skulle då undersidans plint kopplas till? Nollskenan antar jag (som ovan i diagrammet)?
Som den kom levererad gick det ju en kabel från N skenan till ovansidan på JFB och Undersidan gick till PE (återigen galvaniskt skilda skenor i vart fall sade summern det). Plintarna sitter kapslade i en plastskena så någon närmare visuell inspektion är inte möjlig. Däremot så fanns det ett spel mellan plintarna på noll sida och pe sida som antyde att det var två seoarata kopplingsplintar. Jag kan tänka mig att man i det här fallet var tänkt att koppla in centralen med nolla och jord som en pen ledare in i centralen.och att JFB:n skulle kulle vara kopplad till noll skenan. det stämmer med hur den kom från fabrik.
Alldeles frånsett detta så tror jag det är bättre att gå via JFB i huset, det ger kontrol på alla mellanliggande delar och ger mig inte ett trefassuttag som är potentiellt farligt. nu är också den delen skyddad. Och i det fallet så ä ju åtskilda ledare brara bra nedströms.
.
I senaste bilden du postar så kommer inkommande PEN-ledare till PEN-skenan (som blir en PE-skena när Nollan plockas ut), från PEN-skenar går N-tråd till ovansidan an JFBn, ny N-tråd går från undersidan av JFBn till N-skenan.
Inkommande faser kommer in på ovansidan av huvudbrytaren, går vidare från undersidan till ovansidan av JFBn å vidare från undersidan till undersidan på vardera fasskena.
Inkommande faser kommer in på ovansidan av huvudbrytaren, går vidare från undersidan till ovansidan av JFBn å vidare från undersidan till undersidan på vardera fasskena.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det som gäller ang uppsida/nedsida är att samtliga ledare kopplas lika, åt samma håll. Nollan ska kopplas i samma riktning som fasledarna.
Demmpa visar ett exempel på inkoppling av en elcentral som matas med TN-S som i ditt fall. Där ser du hur inkommande N ska kopplas direkt till JFBn. I detta fall på ovansidan eftersom inkommande fasledare är anslutna på ovansidan. Men JFBn (typ A) bryr sig inte, utan samtliga inkommande ledare (L+N) kan också anslutas på undersidan, bara det är lika. JFBer av typ B är kinkigare med in och ut.
Så vad som gäller i din elcentral är hur inkommande faser är anslutna, ovansida eller undersida.
Observera att N-plinten ska förbindas via JFBn, till inkommande N eller inkommande PEN.
Så försök förstå det enkla kretsschemat här istället för tumregler om ovansida/undersida.
Demmpa visar ett exempel på inkoppling av en elcentral som matas med TN-S som i ditt fall. Där ser du hur inkommande N ska kopplas direkt till JFBn. I detta fall på ovansidan eftersom inkommande fasledare är anslutna på ovansidan. Men JFBn (typ A) bryr sig inte, utan samtliga inkommande ledare (L+N) kan också anslutas på undersidan, bara det är lika. JFBer av typ B är kinkigare med in och ut.
Så vad som gäller i din elcentral är hur inkommande faser är anslutna, ovansida eller undersida.
Observera att N-plinten ska förbindas via JFBn, till inkommande N eller inkommande PEN.
Så försök förstå det enkla kretsschemat här istället för tumregler om ovansida/undersida.
Klicka här för att svara


