J
Jocke Best: [citat] Säkert, det tror jag med men eftersom han även provat andra dimrar borde ju någon traditionell klarat sig utan nolla. Men en ordentlig felsökning skadar inte.
15 svar · 18,5k läst
·
Alfredo
Alfredo: Välkommen hit men vad vill du säga? Vill du ha hjälp att byta ett uttag får du nog ge os lite mer information för ditt inlägg är egentligen helt obegripligt tyvärr.
2 svar · 1,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om du nu funderar på en avancerad JFB så ska du nog inte titta på de allra billigaste noname-modellerna. De ska hålla i 30 år åtminstone. Det var en Malmberg som jag konstaterade var trasig direkt i lådan. Och som sagt, du behöver inte vara orolig för att den tjyvlöser, bara din anläggning är i gott skick. Dessutom bör man lägga uttag och belysning utomhus på en egen JFB då där
42 svar · 6,3k läst
H
hans.p: Kolla även denna, mycket bra bok: https://www.gleerups.se/gymnasium-och-vuxenutbildning/gymnasium-och-vuxenutbildning-el-och-energi/gymnasium-och-vuxenutbildning-installationsteknik/meta-elinstallation-faktabok-p40668622
5 svar · 1,3k läst
·
E
elmont: [citat] Som sagt det är inga problem med att få 230 Volt tom 2 faser. MEN det måste kopplas om i centralen och det är inget en nybörjare ska syssla med. Vore det min kabel skulle jag sätta en liten tvåfas central där kabeln slutar och därifrån dra fram till det/dom uttag, bel, värme mm som jag vill ha
13 svar · 4,5k läst
·
V
Vesh: [citat] Har denna från början av 2018 i min mailkorg, namn på elinspektör anonymiserat: " Hej, Fråga 140591 - Här kommer svar på din fråga. Rubrik: Byta strömbrytare till dimmer Svar: Elsäkerhetsverkets bedömning är att utbyte av installationsströmställare mot dimmer faller in under pkt. 1 i föreskriften ELSÄK-FS 2017:2, 3 kap. 1§. Det finns således inget förbud enligt
77 svar · 8,0k läst
·
M
Millox: Vad för styr? Behöver du kommunikationsbuss eller är det tändtrådar?
5 svar · 910 läst
S
Stuff: [citat] Då känns det som du har en plan :) Smidigt att kunna skjuta flexslangen ovan glesen. Själv har jag ett elementhus med kassetter av spontat trä i både golv, tak och väggar. Reglade ner taket med 45x45mm reglar men det blev ett jäkla jobb att jacka ur halva regeln på varenda ställe en slang skulle korsa. Efterhand så kanske det hade varit enklare att dra slang om jag istället
7 svar · 3,3k läst
J
JW74: Japp med strömskenprofil för trefasdrift med tre separat styrbara strömkretsar.
10 svar · 1,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] En tanke var att det ändå skulle behövas en plint för nollan annars, så då kunde man välja tvåpolig säkring istället. Men jag skulle valt enplig säkring och två radplintar istället då, en plint för N och en för PE, då löser man inkoppling av PE bra också. Men som sagt, jag skulle ändå välja PSA och ev en radplint för PE. Eller en fast inkoppling av prylen ifråga.
24 svar · 4,0k läst
·
Fairlane
Fairlane: Med en beräknad årsförbrukning på 642 kWh undrar jag också om man verkligen använder trefas.
31 svar · 5,2k läst
·
G
gww: Tack båda två! Frigöringsknapparna är de som syns i första bilden. De har ett spår så man får fäste med en spårmejsel. Jag har rätat ut "bananerna" och provat och provat - med knappen nertryckt samtidigt som jag tycker in tråden. På arbetsbänken kan jag få tråden att hugga. På plats i pannrummet kan jag få den att hugga också men när jag ska trycka ner regulatorn i den trånga
3 svar · 1,3k läst
·
I
Infan: Har också en starkströmskabel som går över min fastighet. När jag skulle sänka marken kom elbolaget och grävde ner kabeln djupare kostnadsfritt. Hade iofs marklov på att sänka nivån, vet inte om det påverkar. Ta kontakt med ägaren av kabeln och se vad de säger.
13 svar · 1,1k läst
I
imported_Tessan: [citat] Oj! Ja du! 12 år senare, jag har absolut ingen aning. Bor inte kvar i huset längre och har glömt hur vi gjorde faktiskt.
75 svar · 82,6k läst
J
Josth: Har haft min Theben 2-kanals timer i 24 år och aldrig bytt något batteri. Gångtidsreserven är angiven till 5 år och lika för astro-uren så något batteri-problem kan jag inte se. Kalendern är programmerad till år 2039 så då först måste man nog byta ut den. Skymningsrelä styr absolut mer exakt efter skymningen varje dygn men det är ett problem att alla numera ska ha minst 15
9 svar · 1,9k läst
Fotografen
Fotografen: Ser ut som en dubbeltrapp, 6+6.
1 svar · 672 läst
·
H
hempularen: Och om man använder klor, så är det viktigt att kontrollera att ingen tråd kommer i kläm när man spänner klorna
4 svar · 1,3k läst
·
M
marp68: [citat] Ja, har förstått att det kan hända.
19 svar · 10,8k läst
J
jonatann: [citat] Det är inte omöjligt att en värmefläkt smyger sig in där. Borde inte påverka effektbelastningen då utomhusuttagen på fasaden ligger på en egen 10a säkring. Installationen får en behörig göra, dock tänkte jag handla material och göra markjobbet med kabelrör osv.
2 svar · 2,4k läst
useless
useless: [citat] Den fastgjutna stickproppen saknar nollstift, så en extra ledare hade varit ganska onödigt. Däremot kanske man skulle ha använt en kabel utan blå ledare för att slippa eventuell förvirring...
13 svar · 2,1k läst
·
A
Assassen: Ja troligen säkringen som blivit utsliten. Men är alltid bra att kolla det inte är någon glappkontakt i uttaget också.
8 svar · 3,1k läst
tommib
tommib: Det behöver inte vara fel någon annan stans i huset, det räcker med fel i vindan. Ja, det kanske är långt ut i systemet men det räcker ju också att 30 mA tar den vägen för att lösa JFB. Pumpen kanske är den grejen som får det att tippa över? Det verkar väldigt vettigt att dela upp huset på två JFB. Och kanske se över sladdvindan.
3 svar · 2,5k läst
H
henkson: Tack för alla svar! Jag var ute igår och grävde typ en halvmeter. Slet och drog för kung och fosterland utan resultat. Hackade av kabeln med spaden spaden och täckte över med jord igen. Det som inte syns finns inte :cool:
6 svar · 1,8k läst
·
blackarrow
blackarrow: Hur många strömbrytare finns det i rummet och är det en eller två knappar på strömbrytarna? Finns det någon mer takdosa för fler lampor i samma rum?
18 svar · 2,4k läst
·
D
Daniel_M_: [citat] Aldrig hört talas om RJ6. Kan du peka på en standard där den finns definierad?
11 svar · 2,2k läst
·
prototypen
prototypen: Varför dosa? Det går att dra kabel i röret. Kärvar det så kan man avmantla kabeln en bit, behöver inte vara trippelisolerat. Protte
5 svar · 2,5k läst
·
E
Erik-Persson: Idén är god. Men att tänka på är att det i väggen ovanför centralen sannolikt går en hel del rör för matningarna från centralen. Så ta det piano när du skruvar för bygget av lådan.
1 svar · 1,3k läst
·
tommib
tommib: [citat] Nej, och det påpekade jag redan i #20 :) [citat] Kanske, men helt tillåtet. Jag håller med dig om att förväxlingsrisk finns när någon som inte kan micklar med det men om en elektriker byter så skulle jag säga att det ska vara en klantig elektriker för att tänka "2L+N+PE" istället för "3L+PE" när den ser en fyrledare in i en maskin. Det förvärras av att svetsen är
30 svar · 5,0k läst
·
Hagstrom79
Hagstrom79: [citat] Tack, våld och vaselin som vanligt alltså.
2 svar · 1,7k läst
·
hahalj
hahalj: [citat] Åkte och fixade en sådan istället, fast dubbeluttag. Ville inte klippa i kabeln, skulle ju sabba garantin på laddaren. Så var det problemet löst.
20 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.