Jag har en jordfelsbrytare i en elcentral som sitter i ett uthus som uppför sig konstigt.

Från kåkens strömmätare och huvuscentral (från 50 talet någong gång går det en matar kabel till en under central (inom kåken) där separation mellan nolla och jord sker. Där sitter det en tregrupp (16a) som leder till ett trefasuttag. Från detta trefasuttag så går det en 20 meter långt anslutnings kabel till en normcentral som innehåller en jordfelsbrytare. Vidare finns det i samma central tre stycken utgående kretsar (via 10a säkringar). I centralen är jord och noll separerade, och hela rasket kom förmonterat och klart från fabrik (så jag utgår från att allt är just så långt).

Följande beteende;
- Huvudströmbrytare i uthusets central slåss på.
- Jordfelsbrytaren slås på.
- en (Slumpmässigt vald) säkrings grupp slås på.
- belastning läggs på
- Jordfelsbrytare löser ut.

så långt allt väl kan man tycka, det finns ju uppenbarligen något som är fel i kretsen. Samtliga tre kretsar beter sig på samma sätt. (antingen jag testar av dem individuellt eller i grupp. Samtliga kretsar består av en meter kabel, och en jordad shuko kontakt. Så det finns inte så mycket som kan gå fel egentligen, i kontakten ligger nolla snyggt och prydligt installerad liksom jord. Lasten fungerar fint när den körs mot ett annat uttag, också detta med jfb).

Kontinuiitetsmätning på jord och nolla från uthusets 230 uttag hela vägen ända upp husets trefas uttag 20 meter bort ger vid handen galvanisk åtskillnad på nolla och jord. Ohm går som förväntat mot. oändligheten. OBSERVERA! Denna mätning har utförst i den trefashandske (hane) som använda för att koppla in uthuset och normcentralen där. Samtliga mellanliggande kopplingar har kontrollerats visuellt, och ingått i kontinuitets mätningen för galvanisk kontakt. NU skall jag införskaffa en tångamperemeter och måta ström på nolla och jord... ingen spänning verkar finnas på jord och nolla (i vart fall inte inom mätinstrumentets precisions område (kategori II)

Kan det vara så illa att denna mer eller indre nya central har en trasig JFB helt enkelt?
 
Redigerat:
Bara för att få det klarlagt helt å hållet,
Det är bara JFBn ute i uthuset som löser ut å aldrig den inne i bostaden?
 
Kan du ta en bild på centralen i uthuset med öppet lock, så är det nog enklare att komma med en lösning
 
Detta är alltså en ny elcentral i uthuset som aldrig varit i drift förut?

Granska den en gång till och kontrollera att den rätt kopplad, att skyddsjord och nolla inte är sammankopplade eller förväxlade efter JFBn, och att neutralledaren är kopplad rätt väg genom JFBn. Ditt fel är ovanligt så det är sannolikt en felkoppling här.

Sedan kan man ha synpunkter på din skarvsladdsinstallation här, men det vet du säkert redan.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bara för att få det klarlagt helt å hållet,
Det är bara JFBn ute i uthuset som löser ut å aldrig den inne i bostaden?
Korrekt. Det finns tre fröbrukare i uthuset. För närvarande drivs de via en sladdvinda som jag kopplat till ett ordinärt stikcproppsutag i huset, och detta uttag ligger kopplat över huset JFB. Allt fungerar som det är. tänkt. Någon enstaka gång har JFB slagit till, och då på rätt anledning (fukt i kontakterna).

Men jag vill inte ha en sladdvinda med allt det som kommer med det utan har lagt en jordkabel i rör, samt installerat en ip65 ratad normcetral med kabelförskruvningar och allt till tre stycken fast monterade elkontakter.

de nya normcentralen har en egen JFB men matas alltså via jordledningen som går över ett på huset monterat trefastuttag (röd hona).. Detta uttag år _inte_ kopplat över JFB i huset, därav behovet av JFB i normcentralen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är alltså en ny elcentral i uthuset som aldrig varit i drift förut?

Granska den en gång till och kontrollera att den rätt kopplad, att skyddsjord och nolla inte är sammankopplade eller förväxlade efter JFBn, och att neutralledaren är kopplad rätt väg genom JFBn. Ditt fel är ovanligt så det är sannolikt en felkoppling här.

Sedan kan man ha synpunkter på din skarvsladdsinstallation här, men det vet du säkert redan.
Jo, hag har väl lite synvinklar på min motorsladd. Till mitt försvar så tar jag väl det faktum att anläggningen bara är i drift sommarhalvtid och jag vill kunna bryta det hela fysiskt vintertid. Sladden är en motorsladd för temporär inkoppling , men den går in i en ip65 dosa m,d förskruvningar där jag via toppklämma lämnar över till en eqlq 5x1g kabel godkänd för dragning i rör under jord. så skarvsladden är enkelt utbytbar om så behövs och av ringa längd. Kablarna i övrigt är godkända inom sina respektive användningsområden.

Jag skall ta och gå igenom normcentralen med lupp. Det är en rutab central från Jula (tyckte den såg förtroendeingivande ut, men jag har inte detaljgranskat den). Ville ha en IP65 kapslad anläggning. Inte för att det behövs, men bara för att vara på säkra sidan (och jo jag kör med m20 kabelförskruvning på allt bara för att.

Jag funderar på om jag helt sonika skall koppla in mitt trefasuttag över husets befintliga JFB, och koppla bort centralens JFB om den är iffy. Skall ta en runda genom kontakterna igen också bara för att,. Men just det faktum att jag inte får någon potential förändring mellan nolla och jord när jag har kontaktkretsarna inkopplade men obelastade känns ju som ett kvitto att jag inte har isolations problem i anläggningen och att jag inte gjort något korkat i kontakterna (jag måste dessutom ha gjort något korkat i samtliga tre då...). Mätning mellan nolla och respektive fas ger förväntade värden om 229-230 volt (vilket är godkänt). Även mätning mot jord ger samma utslag. Och som sagt bara för att jävlas med kroppen så har jag mätt varje enskild ledning för kontinuitet i hela sin längd (jag tog en lång kabel, så jag kunde skapa en sluten krets från trefas handsken och ner och mätte med summer/ohmmätare för varje enskild kabel ned till huvudbrytaren i normcentralen. För jord och nolla mot jord och nolla plint i normcentral. Galvanisk åtskilnad konstaterades även här mellan jord och nolla i central.

JFB kan ju vara fel kopplad. Det har väl hänt förut, så jag får väl ta ut den och kolla helt enkelt. Men jag köpte ju en färdig central för att slippa sådant här.

Samma laster drivs ju utmärkt över husets JFB via en vanlig 300 kronors sladdvinda från biltema. Hela syftet med mitt jobb här är ju att städa upp och göra en snygg installation av det hela istället för ett råttbo av skarvsladdar.
 
Someone Somewhere Someone Somewhere skrev:
och detta uttag ligger kopplat över huset JFB
Detta uttag år _inte_ kopplat över JFB i huset,
.

???

Hur är det kopplat i nya centralen i uthuset ???
 
Someone Somewhere Someone Somewhere skrev:
Jo, hag har väl lite synvinklar på min motorsladd. Till mitt försvar så tar jag väl det faktum att anläggningen bara är i drift sommarhalvtid och jag vill kunna bryta det hela fysiskt vintertid. Sladden är en motorsladd för temporär inkoppling , men den går in i en ip65 dosa m,d förskruvningar där jag via toppklämma lämnar över till en eqlq 5x1g kabel godkänd för dragning i rör under jord. så skarvsladden är enkelt utbytbar om så behövs och av ringa längd. Kablarna i övrigt är godkända inom sina respektive användningsområden.

Jag skall ta och gå igenom normcentralen med lupp. Det är en rutab central från Jula (tyckte den såg förtroendeingivande ut, men jag har inte detaljgranskat den). Ville ha en IP65 kapslad anläggning. Inte för att det behövs, men bara för att vara på säkra sidan (och jo jag kör med m20 kabelförskruvning på allt bara för att.

Jag funderar på om jag helt sonika skall koppla in mitt trefasuttag över husets befintliga JFB, och koppla bort centralens JFB om den är iffy. Skall ta en runda genom kontakterna igen också bara för att,. Men just det faktum att jag inte får någon potential förändring mellan nolla och jord när jag har kontaktkretsarna inkopplade men obelastade känns ju som ett kvitto att jag inte har isolations problem i anläggningen och att jag inte gjort något korkat i kontakterna (jag måste dessutom ha gjort något korkat i samtliga tre då...). Mätning mellan nolla och respektive fas ger förväntade värden om 229-230 volt (vilket är godkänt). Även mätning mot jord ger samma utslag. Och som sagt bara för att jävlas med kroppen så har jag mätt varje enskild ledning för kontinuitet i hela sin längd (jag tog en lång kabel, så jag kunde skapa en sluten krets från trefas handsken och ner och mätte med summer/ohmmätare för varje enskild kabel ned till huvudbrytaren i normcentralen. För jord och nolla mot jord och nolla plint i normcentral. Galvanisk åtskilnad konstaterades även här mellan jord och nolla i central.

JFB kan ju vara fel kopplad. Det har väl hänt förut, så jag får väl ta ut den och kolla helt enkelt. Men jag köpte ju en färdig central för att slippa sådant här.

Samma laster drivs ju utmärkt över husets JFB via en vanlig 300 kronors sladdvinda från biltema. Hela syftet med mitt jobb här är ju att städa upp och göra en snygg installation av det hela istället för ett råttbo av skarvsladdar.
Ta några bilder som nisse123 skrev så blir det enklare att börja vettigt någonstans. Dina långa lätt förvirrade texter ger inte så mycket.
 
nisse123 nisse123 skrev:
???

Hur är det kopplat i nya centralen i uthuset ???
Som jag skrev i mitt inlägg handlar det om att jag laborerat med _två_ uttag.

Ett ordinärt 230 enfas kontakt av vanligt snitt som är kopplad över en JFB i huset. Detta fungerar som avsett.

Det andra uttaget är en trefas handske som ör förbikopplad jordfelsbrytaren i huset och via en jordkabel leder ned till normcentralen i uthuset. Där sitter det en jordfelsbrytare som alltså krånglar.

ett schema säger mer än ord;

Icke fungerande koppling;
Inkommande Service | --> | normcentral i hus | --> | trefasuttag | --> | trefashandske | --> |kopplingsdosa mellan motorsladd till jordkabel | --> | norm central md jfb som löser | --> | kontakt 1...3 på varsin fas |

Fungerande uppställning;
Inkommande Service | --> | normcentral i hus med JFB | --> | vanlig stickkontakt | --> | sladdvinda med fyra uttag |

Min lösningsmodel som jag skall testa nu är att helt koppla bort JFB i uthusets normcentral och istället koppla trefasuttaget över husets JFB. Om husets JFB löser ut i det fallet måste det vara fel någonstans i uthusets krets.
 
Someone Somewhere Someone Somewhere skrev:
Jag funderar på om jag helt sonika skall koppla in mitt trefasuttag över husets befintliga JFB, och koppla bort centralens JFB om den är iffy.
Det är för tidigt att misstänka fel på själva JFBn.
AV din text framgår inte om du kontrollerat att N och PE inte är förväxlade i någon stickpropp.
Och ett annat fel som inte syns i mätningar är om N-ledaren passerar genom JFBn åt fel håll jämfört med fasledarna.
Det bör vara enkelt att hitta. Lyft på locket till elcentralen till att börja med och fota så man ser alla ledningar.
 
Someone Somewhere Someone Somewhere skrev:
Ett ordinärt 230 enfas kontakt av vanligt snitt som är kopplad över en JFB i huset. Detta fungerar som avsett.
Det låter som felkoppling i gruppcentralen i uthuset.
Ett troligt fel är det som Bo är inne på, nämligen att nollan går åt fel håll kontra hur faserna genom JFBn.

Om inkommande faser ansluts i överkant av JFBn så måste även inkommande neutralledare anslutas i överkant av JFBn.

Om faserna ansluts i överkant men neutralledaren ansluts i underkant så kommer JFBn att lösa ut så fort det går mer än ca 15mA (3,5W) genom ena fasen.
 
Hejsan alla! Jag tror jag hittat problemet... Efter många om och men så kopplade jag förbi JFB i uthuset och kopplade in hela kretsen på husets JFB (skyddar ju då också för ev. överslag i ledningen till uthuset). Men nu till det som är intressant; Min elmätar central brann upp.Strömmen försvann och det började komma rök och ozon från den. Kontroll gav vid handen att alla tre huvudsäkringar var hela. Men jag saknade nu ström _in_ till huset på två faser. Hela centralen är sisådär 45 år gammal och plomperad sedan födsel... Elektriker tillkallades och vi kunde konstatera att vi hade ett isolationsfel mellan två ingående faser från elverket. Detta hade lett till ett överslag mellan två kablar och sammansvetsning av dem. Sannolikt var detta rot problemet (och förmodligen förklaringen till en del udda beteenden på min mikrovågsugn.

Hmm. Nu är jag ett gäng tusenlappar fattigare, och några erfarenheter rikare. Men skiten verkar fungera som avsett nu... Eventuellt kan det här var till hjälp för någon annan :) Jag hade ingen riktig mätutrustning för att mäta den här typen av isolationsfel. Och eftersom det låg mellan central och ställverk så hade jag inte fångat det nedströms i vart fall som helst...

Min konklusion är att JFB i uthus förmodligen fungerar precis som den skall, och faktiskt gjorde sitt jobb. Men den är oavsett detta förbi kopplad till förmån för husets jfb. I balans tror jag det är bättre att göra så. Men en konklusion är att vidga vyerna ibland och inte målfokusera för mycket. Jag borde tagit hänsyn till andra fenomen som jag trodde var ovidkommande.
 
Redigerat:
Ser du någon koppling mellan dina ändringar och detta fel på inkommande ledning? Jag gör det inte. Vad fick mätarskåpet att brinna? När skedde det?

Jag ser heller ingen koppling mellan felet på inkommande ledning och JFBn i uthuset. Även om två faser är kortslutna så fungerar JFBn. Jag börjar bli beredd att sätta en slant på att neutralledaren var kopplad fel väg genom den.

Så jag har inte lärt någonting av denna historia ännu. Vad har du lärt dig?
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Someone Somewhere Someone Somewhere skrev:
Jag hade ingen riktig mätutrustning för att mäta den här typen av isolationsfel. Och eftersom det låg mellan central och ställverk så hade jag inte fångat det nedströms i vart fall som helst..
Nej, och en JFB slår inte ifrån för att det är överslag mellan 2 faser före den.
Det har varit felkopplat i din central i uthuset med JFB´n.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ser du någon koppling mellan dina ändringar och detta fel på inkommande ledning? Jag gör det inte. Vad fick mätarskåpet att brinna? När skedde det?

Jag ser heller ingen koppling mellan felet på inkommande ledning och JFBn i uthuset. Även om två faser är kortslutna så fungerar JFBn. Jag börjar bli beredd att sätta en slant på att neutralledaren var kopplad fel väg genom den.

Så jag har inte lärt någonting av denna historia ännu. Vad har du lärt dig?
Det var en hypotes att felet i ingående ström hade med det hela att göra. Det är fullt möjligt att det var en felaktig hypotes i vilket fall jag vill veta om det så jag kan lära mig det.

JFB i uthuset är nu hur som helst bortkopplad, och husets JFB säkrar av kretsen i sin helhet. Och den är funktions testad. Huruvida JFB i uthuset var felkopplad eller inte vet jag inte, den är hur som helst inte med i spelet längre. Och huruvida isolationsfelet i mätartavlan har med det hela att göra kan jag inte med säkerhet avgöra. Jag kan dock se att det hela sammanföll. Det kan också vara ett rent sammanträffande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.