Hej. Har två antennuttag som inte vill funka. Nyinstallerade 2020 men först nu jag fått upp antennen och skulle testa, och det sket sig duktigt direkt…
från antennen går en koax till mediaskåpet, där sitter en t-skarv som skickar vidare en koax till tv-uttaget på bottenvåningen och en koax till övervåningen.
På varje våning sitter ett Macab M6-S. Koax går in i den högra anslutningen märkt med IN och på OUT sitter ett motstånd.
När jag stoppar i antennsladden mellan TV och uttaget händer absolut ingenting. Har signal fram till vägguttagen, har testat att skarva ihop koax från vägg direkt med antennsladden till TV och då får jag klockren bild. Så ”felet” måste sittta i väggdosan, men jag blir inte klok på vad. Är samma sak på båda våningar. Har testat utan motstånd, ingen skillnad.
Goda idéer mottages tacksamt!
från antennen går en koax till mediaskåpet, där sitter en t-skarv som skickar vidare en koax till tv-uttaget på bottenvåningen och en koax till övervåningen.
På varje våning sitter ett Macab M6-S. Koax går in i den högra anslutningen märkt med IN och på OUT sitter ett motstånd.
När jag stoppar i antennsladden mellan TV och uttaget händer absolut ingenting. Har signal fram till vägguttagen, har testat att skarva ihop koax från vägg direkt med antennsladden till TV och då får jag klockren bild. Så ”felet” måste sittta i väggdosan, men jag blir inte klok på vad. Är samma sak på båda våningar. Har testat utan motstånd, ingen skillnad.
Goda idéer mottages tacksamt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
TRIAX TOU-1
Detta uttag behöver inget motstånd i out - det har inbyggd dämpning.
"Beskrivning
TRIAX Triax TOU-1 TV-Radio Slututtag
1 dB utkopplingsdämpning. Lämplig för hushåll med egen antenn och där inga uttag ligger i serie. Kan dock även användas tillsammans med en F-splitter med olika antal utgångar efter behov. Uttaget är avslutat. Inget slutmotstånd krävs"
Detta uttag behöver inget motstånd i out - det har inbyggd dämpning.
"Beskrivning
TRIAX Triax TOU-1 TV-Radio Slututtag
1 dB utkopplingsdämpning. Lämplig för hushåll med egen antenn och där inga uttag ligger i serie. Kan dock även användas tillsammans med en F-splitter med olika antal utgångar efter behov. Uttaget är avslutat. Inget slutmotstånd krävs"
Leta efter sluttuttag som har 1 dB dämpning, i ditt fall ska det stå M1 istället för M6. Här finns:G gullegrizen skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/antennuttag-r/-tv-standarduttag
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Sen skulle jag vilja påstå att du har lite för svag signal iaf, om bilden försvinner bara efter ett 6db uttag.
3 dB är visserligen än fördubbling av signalen, men liiiite större marginal skulle jag iaf eftersträva.
3 dB är visserligen än fördubbling av signalen, men liiiite större marginal skulle jag iaf eftersträva.
Folieskärmen ser ut att sitta farligt nära skruvinfästningen för mittledaren. Den *kanske* kortsluter signalen.
Också en brasklapp till elektriker som gärna slår sig för bröstet och klagar på "lekmän" som inte vet vad de gör, när de gör exakt samma sak själva. Låt bli tele, nätverk, antenn om ni inte vet vad ni gör. Har sett så många fel gjorda av elektriker i datanät så jag blir matt. Men igen dör när man gör fel där, så då är det okej att chansa...?
Också en brasklapp till elektriker som gärna slår sig för bröstet och klagar på "lekmän" som inte vet vad de gör, när de gör exakt samma sak själva. Låt bli tele, nätverk, antenn om ni inte vet vad ni gör. Har sett så många fel gjorda av elektriker i datanät så jag blir matt. Men igen dör när man gör fel där, så då är det okej att chansa...?
Elektrikern har inte gjort något fel. Hen kunde omöjligt veta hur signalen skulle bli och man ska undvika 1 dB uttag om det går.M matsuhlen skrev:Folieskärmen ser ut att sitta farligt nära skruvinfästningen för mittledaren. Den *kanske* kortsluter signalen.
Det är svårt att hitta antennuttag utan dämpning eller 1dB (men inte omöjligt förstås). Det är få installationer där uttag utan dämpning är lämpligt.
Med så fult skalad kabel finns det stora möjligheter att skapa kortis både med de långa skärmtrådarna och med alu-skärmen som går förbi centrumledarens isolering.
Från kanonbra till ingen mottagning alls med 6dB dämpning tror jag inte på. Någon kanal borde åtminstone ha lite hackig bild.
Kortslutning är en mer rimlig förklaring till att signalen försvinner.
Med så fult skalad kabel finns det stora möjligheter att skapa kortis både med de långa skärmtrådarna och med alu-skärmen som går förbi centrumledarens isolering.
Från kanonbra till ingen mottagning alls med 6dB dämpning tror jag inte på. Någon kanal borde åtminstone ha lite hackig bild.
Kortslutning är en mer rimlig förklaring till att signalen försvinner.
Produkter som diskuteras: "kabel skalare"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
Malmbergs antennuttag villa (Artnr 004835503 ) har 4,75dB dämpning vilket bara ger 1,25dB statkare signal än det TS har.
Macab har slututtag med 1dB till 17dB dämpning.
digitatvexperten.se skriver så här
”Eftersom anpassning av uttag i ett nät är en hel vetenskap så rekommenderar vi alltid att man kontaktar oss för hjälp med beräkningar innan man beställer.
Ett undantag är om man bygger ett stjärnnät, då kan man beställa Macab Vägguttag antenn serieuttag / sluttuttag 8db och vara säker på att det blir bra.”
Edit: Notera att DigitalTvExperten rekommenderar ett uttag med ytterligare 2dB dämpning av signalen jämfört med det elektriker valt åt TS för att ”vara säker på att det blir bra”.
Macab har slututtag med 1dB till 17dB dämpning.
digitatvexperten.se skriver så här
”Eftersom anpassning av uttag i ett nät är en hel vetenskap så rekommenderar vi alltid att man kontaktar oss för hjälp med beräkningar innan man beställer.
Ett undantag är om man bygger ett stjärnnät, då kan man beställa Macab Vägguttag antenn serieuttag / sluttuttag 8db och vara säker på att det blir bra.”
Edit: Notera att DigitalTvExperten rekommenderar ett uttag med ytterligare 2dB dämpning av signalen jämfört med det elektriker valt åt TS för att ”vara säker på att det blir bra”.
Redigerat: