joakim_j joakim_j skrev:
Jo, absolut. Vad jag tror är att Thomas tolkade 3x16 som en kabel på 3x16 mm^2, vilket ju är en aning överdimensionerat...
Ok, nu ser jag - bra att du kan agera babelfisk!
 
Hej, följer upp med liknande frågeställning.
Förbereder för en väldigt liten anläggning som ska sitta på en taksida om 25kvm (panelyta blir ju betydligt mindre). Bör det räcka med två 20mm slangar? Ska väl lägga in lite extra om det går...
 
Det är bättre du tar litet grövre, 2 st diam 25 mm(blir innerdiameter 19 mm).
En solarkabel 6mm2 har diameter ca 7 mm, mantelisoleringen inräknad. Det är för ena polen, man har två polen, plus och minus.
Du kanske vill ha 1 st potentialutjämningskabel 6mm2 i samma rör?För att potentialutjämna montagestället och alu-ramarna på panelerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det är bättre du tar litet grövre, 2 st diam 25 mm(blir innerdiameter 19 mm).
Jo, större är väl alltid bättre, men vilken kabelarea kan vara aktuellt i mitt fall? Är det 2x6mm så borde det ju vara hellugnt med en kabel per 20mm slang, om nu inte det är flera millimeter isolering på godkänd kabel...
 
A Arnodt skrev:
Det är bättre du tar litet grövre, 2 st diam 25 mm(blir innerdiameter 19 mm).
En solarkabel 6mm2 har diameter ca 7 mm. Det är för ena polen, man har två polen, plus och minus.
Du kanske vill ha 1 st potentialutjämningskabel 6mm2 i samma rör?För att potentialutjämna montagestället och alu-ramarna på panelerna.
Ah, svarade på halva ditt inlägg förut... Ok, men isf bör ex 3x20 gå bra också....?
 
S skyisthelimit skrev:
Ah, svarade på halva ditt inlägg förut... Ok, men isf bör ex 3x20 gå bra också....?
Är helt novis på solceller, men om jag fattat rätt så borde ett överslag på en panel om ca 1*1.5m (random som hittade på nätet) som ger ca 30V och 10A ge mig max 14 paneler och då borde man kunna köra alla i en slinga och då hamna på max 10A, så då borde väl det räcka med 2.5mm².....?
Får man köra +- i samma rör?
 
De fastgjutna solarkablarna på panelerna är ca 1 meter långa för både minus och för plus och är 4mm2 koppar. Står i databladet för panelen.
Du kanske väljer i framtiden(eller direkt nu) att bygga ut på andra takfallet, då blir det kanske dubbelt så många paneler.
Jag tror ingen solcellsinstallatör väljer klenare solarkablar än 6mm2 från tak till växelriktare. Bäst ur brandsäkerhetssynpunkt att dra minus i ett rör och plus-solarkabeln i ett annat rör. Det är risken för ljusbåge som kan uppstå mellan minus- och plussolarkabel man vill försvåra genom att ha dem i separat plaströr. Alles klar, Herr Kommissar? Biter en råtta(eller mård) igenom ett rör och plus- och solarminus är där i, då kan ljusbåge uppstå.

Solarkablar är inga vanliga elinstallationskablar, utan består av 80 st förtennta kopparkardeler tillsammans utgörande 6 mm2. Sedan är det dubbel mantelisolering som har god UV-beständighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Klart det räcker med 2.5 mm2 för 10 A men du vill inte använda den dyra solströmmen för att värma kabeln. I de flesta fall räknar det sig att gå upp i ledararea.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Tack för vettiga och informativa inlägg. Det jag drar som slutsats just nu är att det räcker och blir över med 3x20mm slang för mina behov.
Sedan låter det väl vettigt att gå upp i dimension och hålla sig till det som brukar användas när det blir dags att dra kabel..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.