El
hempularen: Men i det här fallet ser det inte ut som hissklämmorna har använts. Trådarna ser ut att vara intrycka med skenorna. Nästan i klass med elektrikern jag anlitade som först kopplade vidarekopplingstrådar i hissklämman, sedan tryckte in skenan, så den lade sig ovanpå skruvskallen istället för att klämmas fast. Upptäckte av en slump två år senare.
elmont: Utan hål kommer du högst troligt att ha vatten stående i slangen permanent med hål kommer det möjligen att tillfälligt stå vatten i slangen, så kör på hål.
marp68: Tack för all hjälp. Gick bra att montera den gamla. Djup nog.
marp68: Lite uppdatering Så här gjorde jag till sist. Drog upp en ränna i putsen till höger om dosan och fram till skåpet. Drog fast kabeln i betongen bakom med skruv och metallklammer innan jag spacklade igen. Hittade en bättre dosa som egentligen är till taket. Inuti skåpet får kabeln gå utanpåliggande fram till nya uttaget på andra sidan diskbänken. Återstår lite fix med annat dock Tack
TheGame: Ok, så det måste ha varit dåligt fastskruvat helt enkelt.
stefan57: [citat] Nästan alltid beställaren, om det gäller typ villa
mungobongo: Tack! Det låter rimligt. Då skippar jag det spåret helt.
hempularen: Det ställer krav på dragavlastning i dosorna, och spikskydd på lämpliga platser. Oftast ingen fördel att köra utan rör/slang.
Alfredo: [citat] I princip håller jag med men vill man vara smidig och arbeta för en god relation skulle jag bara fråga vad han vill ha per kWh och meddela avlästa värden samt betala in elen vid lämplig tidpunkt.
freka859: Ha. Skulle ha kollat lite innan. Sorry. Detta var ju uppe så sent som för nån dag sen. Missade det.
hemmabäst1: Ja det stämmer, den vänstra är enkelbrytare. Den högra är trappbrytare och det är två lamputtag den styr. Den ena av dem är det märkliga uttaget jag ville göra mig av med, det andra sitter dock i en hall med och i andra änden av hallen en 1-pol/enkeltrapp. Men nu är jag med hur denna koppling fungerar i alla fall!
Nimxia: Om du ändå är i färd att sätta ett nytt uttag, ska du inte ta och byta det befintliga också? Det ser ganska rostigt ut.
cpalm: [citat] Ha ha, ser framför mig hur man i framtiden gör klart för hantverkaren att det är viktigt att jobbet blir amatörmässigt gjort! :cool:
nova383: [citat] Jag hade nog övervägt att dra ut rörutloppet under handfatet. Då får du en utanpåliggande kabel senare vid ev anslutning av bubbelbad men det kanske kan vara värt det om du är osäker nu.[/QUOTE] Ja. Så gör jag, bra där !(y)
Luddis_1: Tack för svar, har påtalat detta angående 50cm. Blev ett ryck på axlarna av ordförande för den vägen som menar på att det inte va deras problem. Är det värt att bråka om eller ska man bara garva åt det och gå vidare?
Steeldragon: Tack för svar! Då har jag lite bättre koll på arbetsflödet :)
hempularen: Den länkade kabeln har ”Europlugg/uttag”. Du kan bara använda den till apparater med Europlugg . Det får bara användas på dubbelisolerade apparater som dra Max 2,5 A. Din spelare är troligen inte dubbelisolerad.
Panor82: Tillverkarensanvisningar ska följas och här pekar dom på standarden bla. I ELSÄK-FS 2022-1 står följande: "Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas. En anläggning får vara utförd på ett sätt som helt eller delvis avviker från svensk standard under förutsättning att
nissebrun: Ska man tolka bilderna på laddaren som att det övre vänstra hålet är + ?
elmont: Sätt ett slät täcklock på en takdosa och skruva spotten i den. för det finns inget som fungerar för dina två rör. eller så drar du separata rör i taket från en dosa som sitter lite mer undanskymd vid väggen.
Avemo: [citat] Det är fullt möjligt att att allt är ok. Men det går inte säkert att säga med ledning av informationen du lämnat.
Snailman: [citat] Tack ska måla väggen så vill gärna få bort den, bände lite i den innan jag frågade och det var för lite.
GK100: [citat] Du klarar dig säkert bra med en enkel tång den kan du ha nytta av i många sammanhang framöver, har man en kan man hitta tillfällen att använda den tex lägga förbrukning jämnare eller kolla felsöka alla möjliga apparater. Skaffa gärna typen som har kombinerad spännings och motståndsmätning så är du välklädd sen. I ditt fall skulle du nog komma fram genom att sätta in en
EddieHansson: [citat] Tack för snabbt svar. Då beställer jag så. :)
Demmpa: SES keramisk kopplingsplint, tex https://www.electricalheaters.com/collections/keramisk-kopplingsplint
Stefan Bengt: [citat] Är 1500w nu ska ev i framtiden byta till en som drar 1900W eluttaget är för långt ifrån huset tyvärr
Nygge72: [bild] Vad som göms i tö……man blir onekligen nyfiken på vad detta kan vara för tampar och vad de kommer ifrån (gräver längs betongplattan. Hus från -72)