Hej, håller just på att byta en kronbrytare (dubbel). Mäter upp ledarna (3 st) med en multimeter mot jord i ett närliggande vägguttag. Hittar fasen lätt. Till min förvåning visar inte multimetern 0 i de två neutralledarna, utan 3 V i den ena och 7 V i den andra. Varför?
 
Antagligen inducerad spänning, som du mäter med ett instrument med hög impedans.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok, så det är inget man bryr sig om? Inget som innebär risk?
 
De andra 2 är tändtrådar, inga neutralledare.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ok, så det är inget man bryr sig om? Inget som innebär risk?
Man skall vara försiktig med att dra för generella slutsatser. Men det behöver inte vara ett fel. Eftersom det är en kronbrytare antar vi att det är fråga om en fasledare och två tändtrådar. Om ingenting är anslutet till tändtrådarna är det normalt att man mäter upp spänning på dem då de ligger parallellt med fasledaren. Är det en lampa med mycket låg effekt ansluten kan man troligen också mäta upp en låg spänning i dem.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.