Hej,

Jag vill gråta, har haft en renovering där elektrikern skulle göra klart sitt jobb 1 vecka i februari nu 3 månader senare håller han sig inte till tidsplanen, kommer ut när han känner för det och kör någon timme sen sticker. Jag får inget svar på sms eller telefon. Arbetsledare svarar inte, får höra dom har massa jobb och hinner inte med mig. Kul att höra som kund. Sen är dom sjuka eller går in i väggen jämt.

Blir alltid lovad vi kommer imor, överimor, nästa vecka inget händer. Hela bygget försenas för vi inte kan stänga igen väggar och slarv som extremt många hål, skadade möbler. Min snickare fick en kyss här om dagen för dem hade lämnat kablar öppna - han kunde dö!!! Jag försökte i desparat försök kontakta dotterbolaget där VD sitter för ingen svarar. Jag förklara lider ekonomiskt av denna försening betalar alla hantverkare extra nu och målaren höjt sitt pris. Då sa han så ska det inte vara vi skickar en direkt idag - ingen kom istället fick jag nedan mejl - alltså va? Vad ska jag göra??


Hej.

Vi har skickat en faktura till dig. Den kommer i morgon.

När den är betald. Så kommer vi och gör resten.

Ofärdiga väggar med utsatta elinstallationer och många öppna hål i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
Jwc och 30 till
  • Laddar…
S
Tråkig situation :(… du ska ju Max betala ett belopp motsvarande det du fått, inget förskott på kommande installationer alltså.

men varför ser väggarna ut som schweizerostar?
 
  • Gilla
Jonasdzm och 19 till
  • Laddar…
Vad har du för avtal med firman? Det låter ju som du borde hitta en annan firma. I så fall skall du inte betala något till nuvarande firma förrän det är klarlagt hur mycket av deras arbete som har något värde. Har ni inte avtalat om à conto betalningar så skall du heller inte betala förrän arbetet är avslutat.
 
  • Gilla
Vickelu och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad har du för avtal med firman? Det låter ju som du borde hitta en annan firma. I så fall skall du inte betala något till nuvarande firma förrän det är klarlagt hur mycket av deras arbete som har något värde. Har ni inte avtalat om à conto betalningar så skall du heller inte betala förrän arbetet är avslutat.
Vi har inte avtalat något om en förskottsbetalning, jag fick en offert på ett takpris och tackade muntligt ja frågade om jag behövde skriva på då sa arbetsledare skämtsamt "nejdå jag vet ändå var du bor".

Vi hade ett planeringsmöte med alla hantverkare och dem själva sa de blir klara 20 feb. Nu är vi i april? Är extremt förvånad också över VD svar jag har inte fått någon info från någon att detta skulle vara något problem. Idag börjar vi tätskitka och spackla jag har fortfarande frågetecken kring några hål i badrum och varför det är dubbla dosor.

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag försöka hitta någon ny men då kanske får betala 2 firmor
 
  • Gilla
Johannesbook
  • Laddar…
Höj rösten och kräv med bestämdhet att det ska göras klart pronto.
Skulle säga att vissa företag/hantverkare inte reagerar förrän de får en kraftfull åthutning.

Som privatperson är man i underläge gentemot företaget som kan dra vilka ursäkter som helst för uppkomna förseningar.
 
  • Gilla
Jwc och 6 till
  • Laddar…
Det "normala" är att man betalar 90% av den kostnad som det upparbetade är värt, kanske en gång i månaden. Det är ett sätt för företaget att säkerställa att dom inte blir blåst på hela summan. Vem är det som sköter samordningen finns det en skriven tidplan? Det ligger på denne att i god tid avropa entreprenörer så att dom kan planera även alla andra arbeten som dom har.
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Skicka en skriftlig uppmaning till firman att de har till x på sig att slutföra det redan alldeles försenade atbetet. Är det inte klart tills dess så uteblir betalning och ny firma anlitas.
Ta hjälp av någon om du behöver för att formulera ett brev som känns ”seriöst”.
Hoppas det löser sig!
Mvh
 
  • Gilla
Stattutaren och 9 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Skicka en skriftlig uppmaning till firman att de har till x på sig att slutföra det redan alldeles försenade atbetet. Är det inte klart tills dess så uteblir betalning och ny firma anlitas.
Ta hjälp av någon om du behöver för att formulera ett brev som känns ”seriöst”.
Hoppas det löser sig!
Mvh
Tack okej ska göra så :(
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det "normala" är att man betalar 90% av den kostnad som det upparbetade är värt, kanske en gång i månaden. Det är ett sätt för företaget att säkerställa att dom inte blir blåst på hela summan. Vem är det som sköter samordningen finns det en skriven tidplan? Det ligger på denne att i god tid avropa entreprenörer så att dom kan planera även alla andra arbeten som dom har.
Jag har absolut inget emot att förskottsbetala men ingen har sagt något? Jag kontaktade förjäves VD och berättade att ingen åker ut jag behöver hjälp och får sota ekonomiskt för det här, målaren höjt priset för det är extremt mycket hål överallt, alla yrkesgrupper jobbar extra nu och är skit arga att ni inte håller tidsplanen vi gjorde tillsamans. Jag står utan ett hem, det här är så himla oprofisonellt och taskigt.

Då fick jag ett kort svar "vi ska utfärda en faktura, betala den sen skickar vi ut någon". Vem svarar så? Dem struntade totalt i att jag förlorat massa pengar och allt besvär dem ställt till det med... Jag blir ännu mer osäker att betala nu vilken garanti har jag att dem gör klart?
 
  • Gilla
Jwc och 3 till
  • Laddar…
Bestrid fakturan och kontakta en elfirma som får besikta utfört arbete och vad det kan vara värt inget kontrakt så får väl firman stämma dej på det dom anser och kan bevisa är utfört.
 
  • Gilla
Newgolds och 7 till
  • Laddar…
Davidbagare
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag har absolut inget emot att förskottsbetala men ingen har sagt något? Jag kontaktade förjäves VD och berättade att ingen åker ut jag behöver hjälp och får sota ekonomiskt för det här, målaren höjt priset för det är extremt mycket hål överallt, alla yrkesgrupper jobbar extra nu och är skit arga att ni inte håller tidsplanen vi gjorde tillsamans. Jag står utan ett hem, det här är så himla oprofisonellt och taskigt.

Då fick jag ett kort svar "vi ska utfärda en faktura, betala den sen skickar vi ut någon". Vem svarar så? Dem struntade totalt i att jag förlorat massa pengar och allt besvär dem ställt till det med... Jag blir ännu mer osäker att betala nu vilken garanti har jag att dem gör klart?
Ber dem om förskottsbetalning för hela jobbet? Eller är fakturan du fått för det som redan är gjort?
Du ska ABSLOUT INTE förskottsbetala något. Låt de inte lura i dig det.
Har du kollat omdömen på företaget?
 
  • Gilla
Jwc och 11 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Ber dem om förskottsbetalning för hela jobbet? Eller är fakturan du fått för det som redan är gjort?
Du ska ABSLOUT INTE förskottsbetala något. Låt de inte lura i dig det.
Har du kollat omdömen på företaget?
Jag vet inte har inte fått fakturan än, uppdaterar min mejl hela tiden för dem skrev betala snabbt så skickar vi ut någon!! Känner mig så hjälplös och svag :cry:.
 
Davidbagare
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag vet inte har inte fått fakturan än, uppdaterar min mejl hela tiden för dem skrev betala snabbt så skickar vi ut någon!! Känner mig så hjälplös och svag :cry:.
Du behöver bara stå på dig lite. Känns det som du blir lurad så blir du förmodligen det. Och säger magen att det är ett skitföretag så är det förmodligen det med. Sa de att de skulle vara klara i februari och ännu inte är det så hade iallafall jag varit riktigt förbannad. Ta hjälp av någon du känner som har lite pondus och få bort detta företag från ditt husbygge.
Det måste väl finnas andra elektriker där du bor? Och gör en ordentlig bakgrundskoll på nästa företag. Be att få se referenskunder. Och kolla omdömen på nätet, där brukar man kunna få en bra bild av ett företag.
Och igen; Förskottsbetala inte någonting!!
 
  • Gilla
TickyNucker och 10 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag har absolut inget emot att förskottsbetala men ingen har sagt något? Jag kontaktade förjäves VD och berättade att ingen åker ut jag behöver hjälp och får sota ekonomiskt för det här, målaren höjt priset för det är extremt mycket hål överallt, alla yrkesgrupper jobbar extra nu och är skit arga att ni inte håller tidsplanen vi gjorde tillsamans. Jag står utan ett hem, det här är så himla oprofisonellt och taskigt.

Då fick jag ett kort svar "vi ska utfärda en faktura, betala den sen skickar vi ut någon". Vem svarar så? Dem struntade totalt i att jag förlorat massa pengar och allt besvär dem ställt till det med... Jag blir ännu mer osäker att betala nu vilken garanti har jag att dem gör klart?
Det ska du ha. Betala absolut inget i förskott.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 15 till
  • Laddar…
Detta blir ju mest en upprepning av vad andra redan har sagt men såhär hade jag gjort (jag utgår från att ni INTE har överenskommit om förskottsbetalning utan att hela fakturan ska betalas när arbetet är klart):

Skickat ett mail och sagt att jag förväntar mig att arbetet är klart ett visst datum. Annars tar jag in en annan firma som gör klart. Tydliggjort att de redan är kraftigt försenade. Även skrivit att jag avser ta in en besiktning på arbetet innan jag betalar slutfakturan, med anledning av att det ser ut som det gör. Säkerställ att de mottagit denna information medels telefon eller i värsta fall genom att skicka ett rekommenderat brev.

Då har du tagit tillbaka initiativet och det är upp till dem om de vill göra klart eller inte.

Och som sagt, BETALA INGET I FÖRSKOTT.
 
  • Gilla
Gert57 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.