Har nyligen köpt en villa med ett fristående garage, ej varmställt. Elen fungerade under de första dagarna i garaget, men försvann sedan. Vi hade under denna tid lite problem med elen i villan också, så vi bytte säkringar i huvudsäkringsskåpet som på villan sitter utanpå fasaden, vilket löste problemet.
Elen till garaget är dock något jag är otroligt konfunderad över, då det inte finns något huvudssäkringsskåp på fasaden och jag dessutom är allmännt okunnig inom el. Det finns inne i garaget en elanläggning med proppskåp och dylikt (se bilder nedan) där jag bytt ut alla säkringar utan någon framgång.
Vad kan problemet och lösning vara?
Är som sagt väldigt okunnig, så om det saknas någon relevant information eller förtydligande så ger jag gärna den. Tack på förhand!
Elen till garaget är dock något jag är otroligt konfunderad över, då det inte finns något huvudssäkringsskåp på fasaden och jag dessutom är allmännt okunnig inom el. Det finns inne i garaget en elanläggning med proppskåp och dylikt (se bilder nedan) där jag bytt ut alla säkringar utan någon framgång.
Vad kan problemet och lösning vara?
Är som sagt väldigt okunnig, så om det saknas någon relevant information eller förtydligande så ger jag gärna den. Tack på förhand!
Alla säkringar i- och omkring huset är bytta. Det du skriver gällande mätaren låter väldigt rimligt!L Lie56 skrev:
Kontrollera strömbrytaren/spaken bredvid det röd/vita CEE-uttaget. Jag tycker det har en konstig vinkel. Kanske det går att trycka förbi "1" läget bakåt så det slår ifrån igen?
Jag var också lite lur på att det var något med den. Som jag kan se det går alla elkablar utifrån in i garaget, genom den brytaren, sedan till mätaren/proppskåpet/etc. Just den brytaren har jag både vevat fram och tillbaka på, samt försökt öppna utan framgång. Det som är udda med brytaren är att spaken går att veva utan något slags motstånd, klick eller annan indikation på att något faktiskt händer. Kan det vara så att brytaren i sig bara har gett upp, och kan således inte leda vidare ström?blackarrow skrev:
Den kan ha hamnat i off/brutet läge om du dragit förbi ”till” läget. Det kanske är någon excenter som lyfter och sluter kontakterna och nu ser den ut att vara nästan mitt emot 0 läget.L Lippi skrev:Jag var också lite lur på att det var något med den. Som jag kan se det går alla elkablar utifrån in i garaget, genom den brytaren, sedan till mätaren/proppskåpet/etc. Just den brytaren har jag både vevat fram och tillbaka på, samt försökt öppna utan framgång. Det som är udda med brytaren är att spaken går att veva utan något slags motstånd, klick eller annan indikation på att något faktiskt händer. Kan det vara så att brytaren i sig bara har gett upp, och kan således inte leda vidare ström?
Prova att ställa den på drygt 45˚ uppåt över horisontalplanet. Det borde vara typ 90˚ mellan 0 och 1 läget.
Edit: Går det inte att känna när den är i till läge så blir den ju farlig även om du kan få debatt fungera.
prova rostolja, låt verka och använd en en flatmejsel som passar riktigt bra så du inte pajar skruvarna.
Redigerat:
Klicka här för att svara




