Har nyligen köpt en villa med ett fristående garage, ej varmställt. Elen fungerade under de första dagarna i garaget, men försvann sedan. Vi hade under denna tid lite problem med elen i villan också, så vi bytte säkringar i huvudsäkringsskåpet som på villan sitter utanpå fasaden, vilket löste problemet.

Elen till garaget är dock något jag är otroligt konfunderad över, då det inte finns något huvudssäkringsskåp på fasaden och jag dessutom är allmännt okunnig inom el. Det finns inne i garaget en elanläggning med proppskåp och dylikt (se bilder nedan) där jag bytt ut alla säkringar utan någon framgång.

Vad kan problemet och lösning vara?
Är som sagt väldigt okunnig, så om det saknas någon relevant information eller förtydligande så ger jag gärna den. Tack på förhand!
 
  • Eldistributionssystem med säkringsskåp och rörledningar på en garagevägg, brandsläckare till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt proppskåp och elmätare på garagevägg, elinstallationer syns med säkringar och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla keramiska säkringar och ett proppskåp på en svartmålad vägg i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanläggning i garage med kilowattimräknare, strömbrytare och säkringar på en svart panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Kolla om det finns säkringar för kabel till garaget i mätarskåpet eller i en central i huset. Mätaren som syns på bilden är troligen en undermätare för att se hur mycket el som gått i garaget.
 
Fairlane
Om ni inte är ovänner med säljaren så skulle åtminstone jag ringa denne eller skicka ett sms för att se om de vet något.
 
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
L Lie56 skrev:
Kolla om det finns säkringar för kabel till garaget i mätarskåpet eller i en central i huset. Mätaren som syns på bilden är troligen en undermätare för att se hur mycket el som gått i garaget.
Alla säkringar i- och omkring huset är bytta. Det du skriver gällande mätaren låter väldigt rimligt!
 
Kontrollera strömbrytaren/spaken bredvid det röd/vita CEE-uttaget. Jag tycker det har en konstig vinkel. Kanske det går att trycka förbi "1" läget bakåt så det slår ifrån igen?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kontrollera strömbrytaren/spaken bredvid det röd/vita CEE-uttaget. Jag tycker det har en konstig vinkel. Kanske det går att trycka förbi "1" läget bakåt så det slår ifrån igen?
Jag var också lite lur på att det var något med den. Som jag kan se det går alla elkablar utifrån in i garaget, genom den brytaren, sedan till mätaren/proppskåpet/etc. Just den brytaren har jag både vevat fram och tillbaka på, samt försökt öppna utan framgång. Det som är udda med brytaren är att spaken går att veva utan något slags motstånd, klick eller annan indikation på att något faktiskt händer. Kan det vara så att brytaren i sig bara har gett upp, och kan således inte leda vidare ström?
 
L Lippi skrev:
Jag var också lite lur på att det var något med den. Som jag kan se det går alla elkablar utifrån in i garaget, genom den brytaren, sedan till mätaren/proppskåpet/etc. Just den brytaren har jag både vevat fram och tillbaka på, samt försökt öppna utan framgång. Det som är udda med brytaren är att spaken går att veva utan något slags motstånd, klick eller annan indikation på att något faktiskt händer. Kan det vara så att brytaren i sig bara har gett upp, och kan således inte leda vidare ström?
Den kan ha hamnat i off/brutet läge om du dragit förbi ”till” läget. Det kanske är någon excenter som lyfter och sluter kontakterna och nu ser den ut att vara nästan mitt emot 0 läget.
Prova att ställa den på drygt 45˚ uppåt över horisontalplanet. Det borde vara typ 90˚ mellan 0 och 1 läget.

Edit: Går det inte att känna när den är i till läge så blir den ju farlig även om du kan få debatt fungera.

prova rostolja, låt verka och använd en en flatmejsel som passar riktigt bra så du inte pajar skruvarna.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.