Hej hörni,
Jag har läst tidigare inlägg om hur många har klippt sina stickproppar för tvättmaskiner. Nu är det så att vår hyresvärd skickade en firma för att koppla vår nyinköpta tvättmaskin och trots att vi har jordat uttag i badrummet samt en dosa för vår gamla tvättmaskin som också var klippt.
Det här dock vårt problem, vi hade innan bett om att tvättmaskinen skulle kopplas i uttaget och inte dosan men nu när elektrikern kom så klippte han stickproppen utan att meddela oss.
Det ville vi inte, så nu har vi en dosa som har både torkskåp och tvättmaskin kopplade igen när det finns ett fullt fungerande och separat uttag (och ett som inte fungerar som de inte reparerat på år och därför gjorde den gemensamma dosan till att börja med).
Går att reparera den klippta stickproppen på något sätt eller är det bara att bita ihop och släppa det ”eftersom det ändå fungerar och gjort är gjort” (vilket var det hyresvärden fastnat på som en trasig skiva när vi ringde direkt efter. Vi ville inte vara låsta till en dosa så det är därför den här situationen känns tråkig.
Jag har läst tidigare inlägg om hur många har klippt sina stickproppar för tvättmaskiner. Nu är det så att vår hyresvärd skickade en firma för att koppla vår nyinköpta tvättmaskin och trots att vi har jordat uttag i badrummet samt en dosa för vår gamla tvättmaskin som också var klippt.
Det här dock vårt problem, vi hade innan bett om att tvättmaskinen skulle kopplas i uttaget och inte dosan men nu när elektrikern kom så klippte han stickproppen utan att meddela oss.
Det ville vi inte, så nu har vi en dosa som har både torkskåp och tvättmaskin kopplade igen när det finns ett fullt fungerande och separat uttag (och ett som inte fungerar som de inte reparerat på år och därför gjorde den gemensamma dosan till att börja med).
Går att reparera den klippta stickproppen på något sätt eller är det bara att bita ihop och släppa det ”eftersom det ändå fungerar och gjort är gjort” (vilket var det hyresvärden fastnat på som en trasig skiva när vi ringde direkt efter. Vi ville inte vara låsta till en dosa så det är därför den här situationen känns tråkig.
Nu har jag inte öppnat och kollat men elektrikern hävdar att han är ”legitimerad och följer svenska elkrav” så jag antar det. Hyresvärden innan denna skickade nån nisse som fixade dosan från början och sa då att torkskåp och tvättmaskin absolut inte får köras samtidigt pga fara. Elektrikern idag påpekade ingenting om det.GoForIt skrev:
Jag tänker på garanti- och försäkringsfrågor när man ändrar på produkten nu när den ändå är sprillans ny. Men jag ska definitivt ha det i åtanke!useless skrev:
Hur det ser ut hos er är ju omöjligt att säga på distans, så det blir ju bara gissningar.Y yasmwt skrev:Nu har jag inte öppnat och kollat men elektrikern hävdar att han är ”legitimerad och följer svenska elkrav” så jag antar det. Hyresvärden innan denna skickade nån nisse som fixade dosan från början och sa då att torkskåp och tvättmaskin absolut inte får köras samtidigt pga fara. Elektrikern idag påpekade ingenting om det.
Kan du inte ringa den aktuella installatören och fråga?
Klipper man bort stickproppen så påverkas inte garantin.
Om elektrikern får i uppdrag att byta en tvättmaskin så kopplar han ur den gamla och sedan in den nya i samma dosa inget konstigt med det.
Om man inte säger att nya tvättmaskinen ska anslutas till vägguttaget så blir det förmodligen utfört som du skriver.
Maskinen går att återställa med ny stickpropp om man önskar det.
Om elektrikern får i uppdrag att byta en tvättmaskin så kopplar han ur den gamla och sedan in den nya i samma dosa inget konstigt med det.
Om man inte säger att nya tvättmaskinen ska anslutas till vägguttaget så blir det förmodligen utfört som du skriver.
Förstår det. Njae direktnummer har jag inte till installatören då jag måste ringa via hyresvärden och de är en pina att få tag på allmänt. Ska ta och be de att komma förbi igen men det tar nog ytterligare flera veckor.GoForIt skrev:
Det påverkar inte garantin även om den är köpt privat?H HSP skrev:Klipper man bort stickproppen så påverkas inte garantin.
Ja, det skedde nog missförstånd på vägen fastän vi sa att den skulle in i uttaget. Tack för det konkreta svaret.
Gammal tråd förvisso men skulle säga att elektrikern ökade elsäkerheten genom att göra en fast anslutning istället för schuko (stickkontakt)Y yasmwt skrev:Hej hörni,
Klicka här för att svara