D
Daniel 109: [citat] I Sverige ja. Det här var inte i Sverige.
13 svar · 1,3k läst
·
TorpAnders
TorpAnders: Hittade en Danfoss tryckbrytare, klart mer gedigen med ett "riktigt" relä och högre brytförmåga. Har funkat klockrent i två dygn nu.
7 svar · 1,9k läst
·
FredrikR
FredrikR: Jag tror dock det går om det är så kort bit som 1,5m [bild] Dessa 5 trädde jag i lätt för hand, dock bara ~2dm slang.
5 svar · 4,1k läst
·
T
TypRätt: Den kanske går på tre faser och proppen har gått på en av dem? Har du kollat proppskåpet?
1 svar · 1,2k läst
A
Adam: [citat] Fixat. Tack :)
15 svar · 5,0k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Ja. Det står 400 volt elementspänning. Då flyttar jag över detta till en 16A. Tackar
15 svar · 4,2k läst
·
A
anis16: [citat] Hehe, man är bland proffs... Jag ska skissa färdigt på schemat under veckan så skickar jag ett PM sedan.
15 svar · 1,9k läst
Demmpa
Demmpa: Det finns 2-poliga strömbrytare i din-format som man kan sätta i normcentral, tex, Hager Strömställare 2-pol 16A SBN216 https://www.elbutik.se/product.html/hager-stromstallare
2 svar · 2,2k läst
Dan1891
Dan1891: [citat] Det där var ju en riktigt maffig central! Huset är ganska stort?
7 svar · 1,1k läst
·
H
hempularen: [citat] Finns lite olika varianter. Vanligast är att matning från elcentralen går tio takdosan (taklampan) i ett rum. Från den kopplas det ut till brytaren på väggen, olika uttag osv. Eller så är det också vanligt med en kopplingsdosa på väggen nära taket, ofta bredvid dörren till rummet. Från den går det ut till brytare, uttag osv. Även ofta vidarekoppling till motsvarande dosa i
5 svar · 2,4k läst
E
elmont: Naturligtvis ställer man inte frågan till den enskilde anställde elektriker, utan till installatören/arbetsledning. Det råder fortfarande en konstig tro att elektriker och installatör är samma sak. Visst kan det vara så men OFTAST är det två helt skilda saker. Och det är installatören/arbetsledning man vänder sig till i normalfallet.
27 svar · 12,5k läst
·
R
Rampo: Jahaa du menar så! Då är jag med, tack för tipset! Även tack för all hjälp i övrigt! Tror nog jag ska kunna fixa detta nu! :D
13 svar · 2,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Mja, mest praktiska teknikaliteter, trasslighet, kabeln blir skitig, osv...
7 svar · 3,8k läst
·
E
elmont: Det är två faser och ingen nolla och är som sagt helt korrekt.
4 svar · 1,8k läst
B
Bom53: [citat] Tack för snabbt och bra svar!
5 svar · 1,7k läst
B
Bzr: Hejsan. Jag skulle vilja mäta förbrukningen på vissa fasta installationer i huset som bergvärmepanna, ftx m.m. helst utan att behöva göra ingrepp. Har gammalt proppskåp från -84 och har tänkt uppdatera till ny elcentral när läge finns. Bergvärmepannan är ju 3-fas, samt ftx-ventilationen är 1-fas. Finns det en mätare som klarar av detta? Har sett en utanpåliggande version som kunde
0 svar · 1,7k läst
Demmpa
Demmpa: I följande mätarskåp är det relativt knivigt att montera överspänningsskydd, eftersom det är ont om plats, [bild] I följande mätarskåp finns det lediga platser över huvudbrytaren, [bild] Såhär ser vårt mätarskåp ut, uppe till höger sitter mellanskydd, [bild] [bild]
22 svar · 3,4k läst
·
Tååmten
Tååmten: [citat] Tackar, ser ju ut som en möjlighet, får kolla närmare på det.
2 svar · 2,2k läst
J
Jenna92bengtsson: [citat] Ja, då 3 av dem skulle vara avsevärt mindre då de skulle vara ovanför en dörr och 2 vid sidan av en specialbyggd kamin, och inte ute i själva rummet som de andra. tack för svar :)
4 svar · 1,1k läst
S
Stabbsson: [citat] Sträckan är ca 2.5 meter så inte farligt långt bort. Super, då har jag fått tillräckligt med information utav er båda! Tusen tack (y)
5 svar · 1,6k läst
·
J
jessee: Tack för svar! Så här ser brytaren ut undertill: [bild] Jorden och "nollan" går rakt ner till uttaget medan fasen är byglad.
2 svar · 1,2k läst
·
S
sawdustmaker: [citat] Ja det sitter en till strömbrytare på ett annat ställe.
3 svar · 958 läst
·
G
Guzzen: [citat] Haha verkligen! Kul, då ses vi säkert.
14 svar · 2,0k läst
·
D
dilemma: Jag har äntligen fått tag i en elektriker för inkoppling av pump etc. Vi kom överens om att jag drar kabeln (eqlq) i krypgrunden, han slapp gärna slitgörat. Jag har markskyddsrör över från dragningen på tomten som jag tänkte använda men vet inte riktigt hur jag drar på bäst sätt.
0 svar · 794 läst
·
A
A-Man_08: [citat] Yes senaste bilden.
7 svar · 1,9k läst
·
E
elmont: [citat] Chansen att man kan använda kabeln "nästa gång" är minimal, däremot kan lämnade trådar ligga till grund för timmars undersökningar för att se vart den går samt om den kan bli spänningssatt. Dessutom står det någonstans att man SKA demontera ej använda ledningar.
4 svar · 1,2k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Jag har föreslagit för Charge-Amps att de skall göra hållaren för parkerad kontakt lite vinklad så vatten mm kan rinna ur den i stället för in i den. Tror du dem var intresserade...
31 svar · 9,4k läst
GK100
GK100: Åkte förbi söder Uppsala i veckan och kom att tänka på tråden med sina delar om järnvägsmatning mittpunktsjordad 130 kV och de olika nivåerna i stamnätet i TS inledning. Det gick få till lite av allt i ett här på bilden. [bild]
76 svar · 32,2k läst
·
A
Allmänobildad: Ok
1 svar · 893 läst
·
T
timmerhuset_78: [citat] Tack, Enkelt svar!
2 svar · 758 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.