Hej!

Skulle behöva ett trefasuttag i vårt sommarhus och funderar på om denna brytare skulle kunna bytas ut till ett trefasuttag 16a?

vad jag kan se finns tre faser och en jord. Den används inte längre då den var till en äldre vvb men nu körs en nyare variant på enfas/stickpropp

tacksam för svar

Öppen grön elektrisk kopplingsdosa med skruvanslutningar och en etikett som säger "TYP M6 6A 380V".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Berka81 skrev:
Hej!

Skulle behöva ett trefasuttag i vårt sommarhus och funderar på om denna brytare skulle kunna bytas ut till ett trefasuttag 16a?

vad jag kan se finns tre faser och en jord. Den används inte längre då den var till en äldre vvb men nu körs en nyare variant på enfas/stickpropp

tacksam för svar

[bild]
Nej. Den saknar högst troligt nolla.
Räkna ledarna. 4= nej 5 = Ja.
 
E Elajomannen skrev:
Nej. Den saknar högst troligt nolla.
Räkna ledarna. 4= nej 5 = Ja.
Det är också troligt 1.5 kommer. Du behöver 2.5 kvmm
 
E Elajomannen skrev:
Det är också troligt 1.5 kommer. Du behöver 2.5 kvmm
det är 2.5 kvmm
 
B Berka81 skrev:
det är 2.5 kvmm
Ja men hur många trådar ?
 
Varför måste trefas använda 2,5mm2 kablage?
 
R reez skrev:
Varför måste trefas använda 2,5mm2 kablage?
Nej det behövs inte men då kan man inte säkra 16 A 1,5 kvmm avsäkras 10 A.
 
Man kan ju sätta uttaget under och behålla brytaren. Under förutsättning att nolla finns eller att det går att komplettera med det.
 
D Daniel 109 skrev:
Man kan ju sätta uttaget under och behålla brytaren. Under förutsättning att nolla finns eller att det går att komplettera med det.
Titta noga! Brytare är godkänd för 6 A.
Riv bort skiten !
 
E Elajomannen skrev:
Titta noga! Brytare är godkänd för 6 A.
Riv bort skiten !
Titta närmare detta är ingen brytare det är ett motorskydd.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Titta närmare detta är ingen brytare det är ett motorskydd.
Tror inte på att den var til en vvb. Snarare en cirkpump.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Titta närmare detta är ingen brytare det är ett motorskydd.
Då tar jag tillbaka det tipset. Det var inget bra råd. :oops:
 
E Elajomannen skrev:
Tror inte på att den var til en vvb. Snarare en cirkpump.
Gammal grön varmvattenberedare av typ M6 med en vred märkt "AV/PÅ" ovanpå texten "VARMVATTEN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åter till ämnet...
- Det är ett motorskydd, verkar vara ställbart mellan 0,2 och 0,3 A.
- Enligt mitt ögonmått så saknas nolla så nej, det kan rakt av inte bli ett trefasuttag. undersök möjligheten att få fram en tråd till.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.