Hej,

Kontakten till dotterns taklampa ramlar ibland ur och idag när jag skulle stoppa i kontakten så small det till och ett stort brännmärke finns på locket till dosan (se bild).

Automatsäkringen gick, inte jordfelsbrytaren. Vad kan ha hänt? När jag öppnar och tittar bakom ser jag inga spår av smällen (förutom brännmärket då). Kan jag stoppa i kontakten igen och köra på som vanligt eller måste jag vidta några åtgärder..? Takdoskontakt med brännmärke på locket, synliga skruvar och ingen ansluten lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elektrisk dosa med sladdar och brännmärken efter en kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Mikael_L
Det ser ut som att det var i något i den anslutna armaturen som small.
 
L
Är det inte sladden i armaturen som en kortis blivit
 
Felet sitter i lampan, kortslutning i anslutningssladden.
 
Ok tack gubbar. Skönt. Jag trodde att jordfelsbrytaren skulle gå om jag kortslöt armaturen?
 
Sker kortisen mellan nolla och fas löser säkringen, helt normalt.
JFB'n ska endast lösa om strömmen tar fel väg.
 
  • Gilla
bjorsi och 3 till
  • Laddar…
Var med om liknande nu på kvällen.
Nyinflyttad i hus och skulle sätta upp en armatur i ett av få rum där elen är original från 66.
Armaturen är ojordad (helt i plast) men har tidigare haft jordad kontakt för att passa i ett lamputtag. Tog bort kontakten och kopplade på en Ikea koppla ojordad. Brun med brun och blå med blå med en wago. Kopplade in kontakten i lamputtaget i rummet, säkringen gick.
Testade igen, denna gång blixtrade till från kontakten, säkringen gick och den nya Ikea kontakten var bränd (se bild)
Elen ska göras om här enligt plan ändå men tycker det är märkligt att de smällde.
Hand håller en bränd Ikea ojordad kontakt med synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hoppas du menar två Wago och inte en, annars har du nog orsaken där.
 
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Jag hoppas du menar två Wago och inte en, annars har du nog orsaken där.
jag är dum i huvudet . Använde en wago, trodde i min enfald de fungerade som en sockerbit. Svar hur de funkar fanns en googling bort…
Man lär så länge man lever.

Wago-kopplingsklämma med två öppna spakar för anslutning av elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snikanor och 2 till
  • Laddar…
Du är inte den förste som gjort det misstaget om det kan vara till någon tröst.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
jag är dum i huvudet . Använde en wago, trodde i min enfald de fungerade som en sockerbit. Svar hur de funkar fanns en googling bort…
Man lär så länge man lever.

[bild]
Då antar jag att du har satt två trådar i varje hål i wagon också? Det skall aldrig vara mer än en tråd i varje kopplingsklämma.
 
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.