Hej,
Kontakten till dotterns taklampa ramlar ibland ur och idag när jag skulle stoppa i kontakten så small det till och ett stort brännmärke finns på locket till dosan (se bild).
Automatsäkringen gick, inte jordfelsbrytaren. Vad kan ha hänt? När jag öppnar och tittar bakom ser jag inga spår av smällen (förutom brännmärket då). Kan jag stoppa i kontakten igen och köra på som vanligt eller måste jag vidta några åtgärder..?
Kontakten till dotterns taklampa ramlar ibland ur och idag när jag skulle stoppa i kontakten så small det till och ett stort brännmärke finns på locket till dosan (se bild).
Automatsäkringen gick, inte jordfelsbrytaren. Vad kan ha hänt? När jag öppnar och tittar bakom ser jag inga spår av smällen (förutom brännmärket då). Kan jag stoppa i kontakten igen och köra på som vanligt eller måste jag vidta några åtgärder..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Felet sitter i lampan, kortslutning i anslutningssladden.
Sker kortisen mellan nolla och fas löser säkringen, helt normalt.
JFB'n ska endast lösa om strömmen tar fel väg.
JFB'n ska endast lösa om strömmen tar fel väg.
Var med om liknande nu på kvällen.
Nyinflyttad i hus och skulle sätta upp en armatur i ett av få rum där elen är original från 66.
Armaturen är ojordad (helt i plast) men har tidigare haft jordad kontakt för att passa i ett lamputtag. Tog bort kontakten och kopplade på en Ikea koppla ojordad. Brun med brun och blå med blå med en wago. Kopplade in kontakten i lamputtaget i rummet, säkringen gick.
Testade igen, denna gång blixtrade till från kontakten, säkringen gick och den nya Ikea kontakten var bränd (se bild)
Elen ska göras om här enligt plan ändå men tycker det är märkligt att de smällde.
Nyinflyttad i hus och skulle sätta upp en armatur i ett av få rum där elen är original från 66.
Armaturen är ojordad (helt i plast) men har tidigare haft jordad kontakt för att passa i ett lamputtag. Tog bort kontakten och kopplade på en Ikea koppla ojordad. Brun med brun och blå med blå med en wago. Kopplade in kontakten i lamputtaget i rummet, säkringen gick.
Testade igen, denna gång blixtrade till från kontakten, säkringen gick och den nya Ikea kontakten var bränd (se bild)
Elen ska göras om här enligt plan ändå men tycker det är märkligt att de smällde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Då antar jag att du har satt två trådar i varje hål i wagon också? Det skall aldrig vara mer än en tråd i varje kopplingsklämma.B bjorsi skrev:
Klicka här för att svara

