Jag har tidigare haft en speciell typ av förgreningskontakt där själva stickkontakten sätts i ett jordat uttag i väggen, men uttagen i förgreningskontakten har man kunnat sätta de ojordade kontakterna i. Antar att detta tillverkades under den period det var en liten övergång mellan jordat och ojordat, när man ändrade standarden.
Har en jordglobslampa från kanske 60-talet, byter helst inte el i lampan, skulle gärna hitta en sån här typ av förgreningskontakt, men kan för mitt liv inte hitta en, eller vad den skulle heta.
Någon som har en aning om vad detta skulle tänkas heta? Eller något annat tips, allt mottaga tacksamt!
Har en jordglobslampa från kanske 60-talet, byter helst inte el i lampan, skulle gärna hitta en sån här typ av förgreningskontakt, men kan för mitt liv inte hitta en, eller vad den skulle heta.
Någon som har en aning om vad detta skulle tänkas heta? Eller något annat tips, allt mottaga tacksamt!
Du kommer inte att hitta en färdig. De har aldrig varit tillåtna. Sannolikt var den du hade ett hemmabygge.
Ja, mitt föräldrahem har ett helt gäng. Och de har garanterat köpt på typ Järnia eller så, de höll inte på med hemma-el-projekt.Hep skrev:
Är det bara jordat har du troligen jordfelsbrytare.
jag skulle säga du har tre sätt att göra det på
göra en otillåten men ”ofarlig” installation. Jordfelsbrytare ev en lös i uttaget som bryter på 10mA och modifiera byt kontakten på lampan så den passar.
ha någon som bygger om den och tar ansvaret för ce märkning etc är tveksamt om du hittar någon sådan. Att byta sladdar och kontakter gör det automatiskt inte tillåtet.
Flytta till ett hus med ojordad installation.
jag skulle säga du har tre sätt att göra det på
göra en otillåten men ”ofarlig” installation. Jordfelsbrytare ev en lös i uttaget som bryter på 10mA och modifiera byt kontakten på lampan så den passar.
ha någon som bygger om den och tar ansvaret för ce märkning etc är tveksamt om du hittar någon sådan. Att byta sladdar och kontakter gör det automatiskt inte tillåtet.
Flytta till ett hus med ojordad installation.