El
tunellm: [citat] Haha det låter ju väldigt bra, jag har kollat på en Easee via Tibber och då pratar vi 6500kr med installation, försökte googla runt inte men hittar inte riktigt vad en EnergyHub skulle gå loss på i samma veva. Får rota runt lite för det låter intressant!
lars_stefan_axelsson: [citat] Antagligen inte. 99% så är plintarna förbundna internt. Så kolla eller mät. Du kan i så fall sätta nollan på vilken av nollplintarna som helst.
HSP: Man skarvar inte i röret eller i muffen. Man drar i nya hela vägen. Innan man sätter igen taket då kan man dra i nya trådar eller dra i en dragtråd. Man ser till att gamla metallröret har en bra ände och tar bort eventuella grader innan man skarvar röret med en muff. Detta för att isoleringen inte ska skadas på de nya trådarna.
tommib: Du ska inte fälla in en sån här då bredvid? https://www.elgrossisten.se/installationsmaterial/anslutningsdon/vagguttag-cued-416-6-panel-infallt/ Ja, den är sinnessjukt dyr men den är snyggare än ett vanligt uttag. Tänk på att den (och andra CEE-uttag) lämpligen sätts högt (över 1,7 m) pga det usla petskyddet.
useless: Ja, det brukar finnas en anledning till att en del skruvar inte går att få bort med vanliga verktyg.
Nomijah: [citat] Ja, det förstår jag. Mätte upp vilken som var vilken och tog bort proppen på den som inte används. Så är det enkelt för mig att visa elektrikern vad jag gjort och vilken fas som inte används. Hällen funkar fint nu i alla fall!
skaraborgsfakir: [citat] Det här får mig att tänka på de gamla belysningsbrytarna - den varianten som man kan vrida framåt eller bakåt. Lyser det innan man vrider framåt ett snäpp slocknar ljuser, ett snäpp till framåt då tänds det.
hahalj: Jag räknar inte med att nånting överlever ett blixtnedslag direkt på tomten. Tanken med dessa skydd gjorda specifikt för robotgräsklippare är väl att de ska skydda laddstationen mot överspänningar som plockas upp via slingan som ju kan hända även om inte åskan slår ner. Tänkte att jag drar ner ett kopparrör i matjorden ca en halvmeter utanför dräneringen och bultar en 8 mm
Adam: [citat] Har precis beställt den. Tack för hjälpen.... (y)
GK100: Det är vettigt som du tänker dig göra. När man inte vet hur de är lagda i mark kan det vara vanskligt att lasta högt och långa tider. Risken finns att det bryter ihop på ställen där det är slarvat och ligger dåligt med vassa kanter, kinkar, knäckar osv. Annars normalt inga tekniska problem med avsäkring både 32 A dvärg eller 35 A smältsäkring. I mark har man ofta vettigt läge
Crayo: [citat] Fanns inga knappar. Ett hål man kunde peta ner blecket med var allt jag hittade. De får duga så
jojje123: [citat] Ja.. jag vet det är en gammal tråd.. Men.. Jag brukar tänka på en gammal alliansledare.. Blå höger-nolla
stugan_i_skogen: Otroligt bra termostat. Har 3 st i drift hemma. Fick dock en som inte hade kalibrerad skala men fick instruktion från frico om hur jag skulle åtgärda. Den var 10 grader fel så den värmde till +15 istället för +5
asbestusbonitas: [citat] Ja får kanske göra det om jag inte hittar en annan lösning.
lars_stefan_axelsson: [citat] Det räcker att komma hem till mig och se på markiserna (gummikabel till kopplingsdosa m förskruvning), eller varför inte fasadstrålkastaren, eller ventilationsfläkten. Den sitter på vinden som inte når upp till "fläktrums"-nivån. ;)
elmont: Och ska man ha lös kabel i vägg ska man även ha spikskydd genom reglar, för att kunna sätta dom måste väggen vara öppen och då är det mycket smartare att lägga rör/slang.
sblixten: Det är faserna på inkommande som ska mätas, så antingen i fasadskåp eller vid/i din första central. Manual hittar du på https://support.huawei.com/enterprise/en/doc/EDOC1100020898/7ecffd0c (klicka på download och sen vidare).
Bo.Siltberg: Ja, alla kablar i modern tid är märkta så vitt jag vet.
Bo.Siltberg: Du ser ut att ha 4 - fas, 5 - neutral, 2 - skyddsjord och 1&3 - tändtrådar/mellantrådar till belysning. Jag tycker mig se att en brun ledare är ansluten till skyddsjord, det är inte rätt. Även L/N-plintarna blandar blå med fasfärger lite väl mycket. Värt att syna lite närmare.
AndersS: [citat] Japp sånt händer vid efteranslutning och då man använt fel duct eller feldokumenterat. Det kan gå flera duct förbi en fastighet där du kan klippa avsedd duct valfritt framför hela fastigheten för att gå in på fastighet. Då gör du det snittet för att inte klippa en duct som har fiber blåst, man kan ta fel eller att någon gjort ett fel tidigare. Den som inte gör kollen
GoGetLost: [citat] Man får med klisterlappar i asken som man skriver koden på till systemet och som man klistrar upp på elcentralen. Har varit med om 2 system som ingen hade kod till, det funkar ju att göra en reset men när det ena systemet hade 9 plejdpuckar så var det inte lika roligt
Avemo: [citat] Det är en bra tumregel för installationskablar. Men under vissa förhållanden räcker det med 1,5 mm² även där. Och en annan tumregel är att man kan gå ner ett steg i kabelarea till en anslutningskabel jämfört med installationskabel. Om du tittar på sladdställ till spisar så kommer du att finna att de oftast är 1,5 mm² trots att de är avsedda för 16A. Och det är helt ok.
AndersS: Nostalgi, min första knapptelefonen var Ericovox 200 och jag byggde den själv av lite överblivet material från tillverkningen -79. Minns jag rätt var det pulssignalering från knappsatsen. Behöver nog inte skriva var jag jobbade.;)
SamB: [citat] Just det ja, 1-10V, tänkte lite fel igår. Har satt Optic Quick ISO i tak tidigare, mycket smidigt. Men denna gånden så ska de sitta under köks-överskåp, infällda i en täcksida, så det är inte mer än ca 20-22mm maximalt med lite fräsning i stommen. Därför är Hide a Lite 1202 Smart ett trevligt val med sina 17mm. Väljer man Tune-varianten på 2000K-3000K så är den klassad
daddydj: 16 mm² EXQJ i en trång normcentral vore en mardröm endast en dunderhonungsladdad Bamse skulle kunna reda ut.
Eklanda6: Sensorerna från eelectron funkar kanon och är smidiga att jobba med. Har gjort en hel del projekt med dem :D