Hej

Jag är ute efter en förgrening / omkoppling / switch för trefas. Se bild.

Gärna förslag för fast installation OCH som en mer temporär lösning.

Är det någon här som vet vad en sådan detalj heter och var jag får tag i en sådan?
Jag har redan en säkrad byggcentral/fördelningsdosa, men den är för stor och klumpig för platsen.

• Schematisk illustration av en omkopplare för 3-fas, 400V, 16A elektrisk anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
[länk]
Tack för snabbt svar Dilato!
Men den står markerad som "Märkspänning 230V"

Men på själva mekapären står det 400V~
Etikett med texten 'MALMBERGS 25A 50Hz 400V~' som indikerar elektriska specifikationer.

D Dilato skrev:
Men på själva mekapären står det 400V~
[bild]
Ja, se där ja. Då är det nog bilden som gäller :)
Du har inget annat bra förslag på en mer temporär detalj med en manuell switch, typ ett vred för trefas 400V 16A med typ "1 0 2"

Alltså, jag bara googlar lite, det är inte så att jag känner till något om produkterna :geek:

Man kan också behöva veta lite mer om den tänkta kopplingen. Vad är det som skall kopplas in/ur.
Ofta gäller det inkoppling av reservkraft. Då gäller speciella regler, och en vanlig omkopplare duger inte.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man kan också behöva veta lite mer om den tänkta kopplingen. Vad är det som skall kopplas in/ur.
Ofta gäller det inkoppling av reservkraft. Då gäller speciella regler, och en vanlig omkopplare duger inte.
Ingen reservkraft :). Det är en trefasen till en spis som måste kunna omkopplas till ett uttag för lite diverse mindre byggrejer - cementtblandare, en byggcentral, värmefläkt. Inga tunga startbelastningar. Om vi kör blandaren och någon kommer in och sätter på ugn och spis, så går huvudsäkringen. 90% av tiden är spisen inkopplad, Men det är jävligt drygt att dyka bakom ugnen och koppla om varenda jäkla gång det ska byggas och fixas. En ny trefas från centralen löser inte problemet. En omkopplare skulle dock fixa "antingen spisen eller byggrejer".

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.