El
Fairlane: Snurrig tråd. TS renoverade säkert klart köket för många månader sen och fick bra korrekta svar då. Sen kommer @CaNNoteN in och ger fel information, dra skarvsladd från jordat uttag. Märkligt att kalla sig elektriker och inte veta att man inte ska blanda jordade uttag och ojordade i samma rum. Lika märkligt som att svara sig själv flera gånger. Sen kommer @_Fredrik_ in och skriver i
AndersS: Vårt hus är från -60 och utökad el under åren, men inte i närheten av dina kopplingsdosor med kopplingar och olika färger. Så om du ändrar något fota och skriv/rita vad du gjort.(y)
Thills: Det hittade jag här på forumet. Köpte ett 4,7 kOhm NTC på byggoteknik.se. Snabb leverans och kostade 49:-. Pannan hittade givaren och visade rätt temperatur direkt. Får väl se till hösten hur pannan beter sig med den nya givaren installerad.
mzilikaze: Tack för svaren. Jo det var en av de tre huvudsäkringarna som fanns i källaren.
tommib: Håller med Emil här, kryssa för att det är gjort och be om en specifikation om de inte är nöjda. Om de inte kan prestera en specifikation, fråga varför din underskrift inte räcker (och vilket lagrum de hänvisar till). Det låter som rena dumheter. Vill du vara extra tillmötesgående kan du väl köpa en uttagsprovare och stoppa i uttagen men egentligen tycker jag inte det. Denna typ av
Daniel 109: Om man sätter en ny kapsling under de befintliga. En 3*16 till garaget. En jordfelsbrytare till varje lokal central och utökning som inte har utrymme i de befintliga centralerna lägger man i den nya. Utegrupper läggs lämpligen på en egen jordfelsbrytare i den nya centralen.
Husfixardoktorn: Som resultat av min fråga hade jag elektrikern på plats idag och med hjälp av en dragjäder och hörsel kunde vi hitta alla kopplingsdosor som tack och lov ”bara” var igentapetserade med varierande lager av tapet. Tack för alla tips!
utgång: Tack. Det borde betyda att man, när det skulle kompletteras med tumlare, tvingades lägga till en utanpåliggande och ännu fulare dosa för att grena till maskinerna då det inte heller gick att skruva något annat i den unika ingjutningsdosan (?). Allt var inte bättre förr :-).
elmont: HUVUDREGLER 1. Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning. 2. Levereras pumpen med en stickpropp FABRIKSMONTERAD skall den anslutas med stickpropp. 3. Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare. 4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen
Fairlane: Kanske läge att byta toppklämmor mot wago eller liknande. Har man inte vana av tomtehattarna så är de inte att rekommendera, även om lampan lyser.
Peace_105: [citat] Momentan effekt i fastighetens förbrukning pendlar f.t. mellan ca 0,8 -10 kW dagtid sommaren beroende på hur många som är hemma och vad som görs men jag planerar ladda elbilen m solel dagtid så då kommer egenförbrukningen bli en bra bit mer än det.. (har ej elbil ännu, men det är på g)
hempularen: Du drog alltså bara ut kontakten? Och du drog i kontakten, inte kabeln? i så fall ett lite spännande fel.
tommib: Se till att installera ett markmätarskåp med uttag. Det är nog bra med något slags väderskydd för sakerna som ska laddas. Som cpalm sa är det nog inte så prisvärt att dra in el för "nödladdning". Om ni ändå har el framdraget är det nog både billigare och enklare att använda det istället för t.ex. gasol.
merbanan: Om man byter till ledarmaturer med detektorer som sköter av och på så kan tändtråden kopplas i ett alltid ledande läge. I ett sådant scenario behöver man ej oroa sig för att en nolla finns framdragen. Detta jobb skulle även kunna falla under egen/självförvaltning av BRF vilket gör att man kan få ersättning för jobbet. Tar man det den vägen så hamnar jobbet rimligtvis inom
CarpenterDave3317: Kan det vara ett alliance system installerat, eller varit tidigare? Dessa har ju dubbla fläktar (köksfläkt +frånluftsfläkt på tak) och var vanliga på 70-talet.
tommib: Inte så mycket att välja på där.... Jag skulle säga grön till vågen med pilen och svart till L1. Se till att bryta spänningen innan arbete och verifiera att det är av samt att göra bra anslutningar i dimmern.
keffoapa: Ja, jag kommer kontakta en elektriker men samtidigt vill man förstå så jag uppskattar när det kommer förslag på förklaringar så man kan fundera lite. Jag vet att i det här fallet behöver jag ta in hjälp.
Tovin: Just det. Tänkte ju rätt från början men glömde bort :crysmile::seenoevil:
elmont: Be någon bekant om hjälp, det finns massor av människor som inte är det minst höjdrädd. Och om du klipper inne eller just utanför väggen spelar nog ingen roll. Det du vill ha bort är ledningen till huset, på ena eller andra sidan av en vägg spelar knappast någon roll när blixten utan hjälp kan färdas kilometervis genom luft utan hjälp av ledande matr.
merbanan: Man får avvika från standard om det kan motiveras. Här känns det definitivt som att det skulle bli en bättre installation med en ändre modell takuttag.
Julistormen: [citat] Tack, ja det blev lite snabbt. Ekk hette det förr nu köpte jag nåhon eqx(?) och vanliga tc klammer. Får se hur det blir, ska bara klamra 50 cm sp bör vara lugnt.. Tack
Daniel 109: Det kvittar om du har jordfelsbrytare. Energin kan inte smita.
Bo.Siltberg: [citat] Jag antar att du syftar på överhettning pga bränd passdel eller propphuv? Värme som värme. Jo, visst kan det ske. Med en AC som belastning kan de bli en förlusteffekt på några hundra watt och det blir varmt.
hempularen: Som sagts, en wago per trådande duger. Om detta är på barnsäker höjd. Och så kan man ju låta bli att ta på dem när det är ett skyfall. Ingen fara om du råkar komma åt med penseln. Men stick inte ned dem i färgburken.
Adam: Köpte vita i stället. Julas ska lämnas tillbaks. Tack för alla tips.
MathiasS: [citat] Nej den varianten borde också fungera likvärdigt, förutom att det inte blir lika "snyggt".
Bo.Siltberg: [citat] Med elpatrontillskott och rekommenderad säkring 16 A? Det måste finnas plats för elbilsladdning under natten, men det kan gå med 16 A mätarsäkringar. [citat] 10 mm² räcker långt. Det skulle medge 20 A mätarsäkring, men det är nära gränsen och man behöver titta på förläggningssättet också. Och det beror på "risken" för tre st elbilar. Men du lägger ju ett rör så