Hej!
Har en Electrolux dubbelugn EKC6180 där övre ugnen löser ut JFB efter ett tag.

Jag har mätt värmeelementen och samtliga tre verkar bra (2400W=65 ohm, 2000W=80 ohm, 2400W=64 ohm, på 400V). Ugnen har en automatisk snabbuppvärmningsfunktion där grillelementet går på full patte tills inställd värme är uppnådd varefter den kopplar över till ugns- och underelementet (tror jag), och det verkar vara i det ögonblicket som JFB går.
Om jag kör med endast övervärme (grillelementet) så går inte JFB. När jag kör snabbuppvärmningsläge så går JFB även om underelementet är urkopplat. Har även testat med ett flång nytt övre ugnselement för jag trodde det var trasigt först, men löste ut ändå. Så min slutsats är att det är något annat som spökar.

Vad tror panelen om detta?

mvh Sev

Fått prima hjälp med liknande problematik tidigare här på forumet - Jag skulle tro att du trots allt har ett felande element.

Det övre är nytt, det undre har du kopplat ut - Det låter ju som att det du kallar "ugnselementet" skulle kunna vara felkällan? Prova att koppla ur det.

Nackdelen med att bara ohm-mäta slingorna är att en DVM bara skickar ut en låg spänning och det räcker inte till för att det skall slå över till jord och visa ett fel. En megger skulle vara rätt utrustning att verkligen mäta det hela - Men även där kan det vara så att felet endast visare sig när element kommer upp i temperatur och eventuella sprickor i isoleringen tillåter överslag.

Hade precis samma som sagt, gammal ugn, grillelement och två slingor undervärme. Mätte samtliga slingor och såg bra ut - Löste ändå JFB. Kopplade ut elementen var för sig och det var ena underslingan som var defekt. Körde ugnen utan undervärme tills det var dags att byta kök och så var det bra med det.... Sommarstugan så inte så kritiskt.

@hempularen förklarade det hela ganska fint i det här inlägget: #26

slacker slacker skrev:
Fått prima hjälp med liknande problematik tidigare här på forumet - Jag skulle tro att du trots allt har ett felande element.

Det övre är nytt, det undre har du kopplat ut - Det låter ju som att det du kallar "ugnselementet" skulle kunna vara felkällan? Prova att koppla ur det.

Nackdelen med att bara ohm-mäta slingorna är att en DVM bara skickar ut en låg spänning och det räcker inte till för att det skall slå över till jord och visa ett fel. En megger skulle vara rätt utrustning att verkligen mäta det hela - Men även där kan det vara så att felet endast visare sig när element kommer upp i temperatur och eventuella sprickor i isoleringen tillåter överslag.

Hade precis samma som sagt, gammal ugn, grillelement och två slingor undervärme. Mätte samtliga slingor och såg bra ut - Löste ändå JFB. Kopplade ut elementen var för sig och det var ena underslingan som var defekt. Körde ugnen utan undervärme tills det var dags att byta kök och så var det bra med det.... Sommarstugan så inte så kritiskt.

@hempularen förklarade det hela ganska fint i det här inlägget: #26
Tack för svar!
Ugnen har en övre grill=2000W, övre vanlig=2400W, nedre vanlig=2400 W

1. Grill/uppvärmningselementet har jag testat genom att köra med endast övervärme så att den slingan var rödglödgad utan att JFB löste ut. Den verkar alltså fungera.
Det fungerar även när jag kopplar ur ovanstående element och bara kör på de två vanliga under- och överslingorna.
2. Övre vanlig var den slingan jag köpte ny. Nya slingan mätte typ samma ohm som den som satt i från början. Även med detta nya element så löste det ut, verkar således inte vara den som det är fel på heller.
3. Kvar är underelementet. Den har jag testat genom att koppla ur helt, då borde det funka om den var dålig. Men det löste ut ändå trots att den var urkopplad.

Känns som att jag har provat alla kombinationer?

Du har troligen en läckström i grillelementet som ligger nära gränsen.
Efter att du värmt upp elementen, försök ohmmäta så fort du kan mellan pol och hölje på varje element för att se om du får något utslag. Resistansen mellan polerna som du mätt upp här är ointressant i sammanhanget. Det är läckströmmen till jord som är viktig.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har troligen en läckström i grillelementet som ligger nära gränsen.
Efter att du värmt upp elementen, försök ohmmäta så fort du kan mellan pol och hölje på varje element för att se om du får något utslag. Resistansen mellan polerna som du mätt upp här är ointressant i sammanhanget. Det är läckströmmen till jord som är viktig.
tack för svar! Detta ska testas. Bara så jag förstår här; jag ska alltså hetta upp elementet tills Jfb löser ut, sedan direkt mäta på pol (där sladden ansluter) till elementets ytterhölje? Om allt är prima så skall Ohm mätaren visa noll eller?

Precis så, men instrumentet ska visa oändlig resistans. Isolationsfelen verkar typiskt uppträda eller förvärras när elementen värms upp. Men man kanske får utslag på multimetern även på kalla element.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Precis så, men instrumentet ska visa oändlig resistans. Isolationsfelen verkar typiskt uppträda eller förvärras när elementen värms upp. Men man kanske får utslag på multimetern även på kalla element.
behöver jag lossa kablarna innan jag mäter eller spelar det ingen roll?

Nånting stämmer inte...
Enligt Elux reservdelsshop är undre elementet 2,4kW och de båda övre vardera 2kW.
Enligt bruxen går i snabbstartsläget undre och övre inre tills termostaten slår ifrån. När den slår till igen används undre och övre yttre.
Man skall också kunna skippa snabbstartsläget genom att;
"Om du INTE vill ha automatisk snabbstart vrider du fram termostatvredet tills kontrollampan börjar blinka.
Vrid sedan tillbaka vredet till belysningsläget och ställ därefter omedelbart in önskad temperatur"
Blir det samma då?

/Höghus

• Gilla
Zed
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Nånting stämmer inte...
Enligt Elux reservdelsshop är undre elementet 2,4kW och de båda övre vardera 2kW.
Enligt bruxen går i snabbstartsläget undre och övre inre tills termostaten slår ifrån. När den slår till igen används undre och övre yttre.
"Om du INTE vill ha automatisk snabbstart vrider du fram termostatvredet tills kontrollampan börjar blinka.
Vrid sedan tillbaka vredet till belysningsläget och ställ därefter omedelbart in önskad temperatur"
Blir det samma då?

/Höghus
Jag provade med endast övervärme (övre inre element) och den tuffade på tills den var illröd utan problem. Direkt när jag slår tillbaka så att de övriga elementen aktiveras så går jfb. Gällande styrkan på elementen så ser jag också på Electrolux att det står 2000w, men på själva elementet står det 2400w vilket stämmer väl överens med resistensen som jag mätte fram till ca 65 Ohm, så det måste stå fel info på Electrolux.

När du mäter så bör du koppla ur det helt. Annars kan motströmmen gå bakvägen genom något annat, ex till det andra elementet.
Det är inte säkert att felet går att mäta fram med vanlig multimeter.
Om det finns en skada på isoleringen där värmetråden inte riktigt kommer i kontakt med höljet, så driver 230V vid drift en liten ljusbåge, strömmen hoppar över avståndet. Multimetern lägger ut typ. 5V. Det räcker inte för att strömmen skall hoppa över (1000V per millimeter i vacuum, räcker med lite lägre spänning om det finns en yta för strömmen att krypa över).

Det korrekta instrumentet som alltid hittar den här typen av fel är en isolationstestare (megger). Den mäter med 250-1000V.

Höghus Höghus skrev:
Nånting stämmer inte...
Blir det samma då?

/Höghus
Inga problem med snabbstarten är urkopplad. D.v.s. underelementet och över yttre funkar bra. Grillelementet funkar som sagt bra när man kör med bara den, således är samtliga tre slingor funktionella var för sig. Felet uppstår när reläerna växlar om från grillelement till över yttre vid snabbstarten.

Z Zed skrev:
Inga problem med snabbstarten är urkopplad. D.v.s. underelementet och över yttre funkar bra. Grillelementet funkar som sagt bra när man kör med bara den, således är samtliga tre slingor funktionella var för sig. Felet uppstår när reläerna växlar om från grillelement till över yttre vid snabbstarten.
Börjar låta som att det är termostaten.

/Höghus

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Börjar låta som att det är termostaten.

/Höghus
Eller överledning i sladdarna mellan termostat och element.

/Höghus

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Eller överledning i sladdarna mellan termostat och element.

/Höghus
ok! Just termostaten ser jag inte som reservdel på Electrolux dessvärre? Börjar kännas komplicerat detta, varit enklare att bara stoppa in ett nytt element.

Z Zed skrev:
ok! Just termostaten ser jag inte som reservdel på Electrolux dessvärre? Börjar kännas komplicerat detta, varit enklare att bara stoppa in ett nytt element.
Är det termostaten eller sladdarna tycker jag du borde se någon fysisk skada där det blir kortslutning till jord. Har du okulärbesiktigat med bra ljus och förstoringsglas?
Om du inte fixar en en megger/isolationsprovare är väl, förutom att köpa ny spis, att försöka köra värmelementen och termostaten utan att de har chassieförbindelse.
Risk för höga temperaturer och spänningsförande delar dock...

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.