Hej!
Ska sätta upp en taklampa i nytt hus och möts av följande (se även bild):
De två vita är samlade i en Wago.
Jag är ganska säker på att det är en trappkoppling - lampan sitter i taket på vår ovanvåning, precis vid trappen, och det finns två strömbrytare (en vid trappans botten på nedanvåningen och en vid trappans topp på ovanvåningen).
Såvitt jag förstår kommer det vanligen bara en tändtråd från en trappkoppling. Så varför har jag två vita?
Är det bara att koppla in den bruna från lampan i Wagon med de två vita? Eller måste jag dela den bruna på nåt sätt?
Stort tack för hjälp!
Ska sätta upp en taklampa i nytt hus och möts av följande (se även bild):
- Blå
- Gul/grön
- Vit x 2
De två vita är samlade i en Wago.
Jag är ganska säker på att det är en trappkoppling - lampan sitter i taket på vår ovanvåning, precis vid trappen, och det finns två strömbrytare (en vid trappans botten på nedanvåningen och en vid trappans topp på ovanvåningen).
Såvitt jag förstår kommer det vanligen bara en tändtråd från en trappkoppling. Så varför har jag två vita?
Är det bara att koppla in den bruna från lampan i Wagon med de två vita? Eller måste jag dela den bruna på nåt sätt?
Stort tack för hjälp!
Om du har ytterligare en lampa parallellt så kan det vara en vidarekoppling till den.
Aha, så är det naturligtvis, tack! Den andra lampan ser ut såhär (foto).D Daniel 109 skrev:
Men hur vet jag i vilket av de ”vita Wago-hålen” den första lampan ska kopplas i?
Ska du ha två lampor behöver wagon bytas mot en trepolig.
Det kan vara så att det var fast installerade armaturer. Så att de där wago kopplingarna hamnade där när armaturerna togs ner.C coldmejl skrev:Alltså om jag vill ha två parallella lampor i de två hålen i taket som jag postat bilder på? Jag försöker inte koppla två lampor i ett av hålen…
Bara så vi inte missförstår varandra - jag var 98% säker på att de som bodde här innan hade två parallella lampor, och det är dom som har gjort elinstallationen (eller deras elektriker då…).
Ja, och då är det paradoxalt nog lovligt att byta själv. Men man får inte sätta dit ett takuttag. Trots att det är samma grej.
Vill man syssla med spetsfundigheter kan man ju fundera på hur lång tid det får gå mellan att man monterar ner en fast armatur och sätter dit en ny. Eller om det måste göras av samma person.
Jag skulle satt dit takuttag själv.
Vill man syssla med spetsfundigheter kan man ju fundera på hur lång tid det får gå mellan att man monterar ner en fast armatur och sätter dit en ny. Eller om det måste göras av samma person.
Tack! Får kanske omvärdera och ta hit en elektriker trots allt. Ficklampa om kvällarna ett tag till då…tommib skrev:
Ja, och då är det paradoxalt nog lovligt att byta själv. Men man får inte sätta dit ett takuttag. Trots att det är samma grej.
Klicka här för att svara