Hej.
Jag försöker sätta in en givare i plinten nedan. har förtennat kabeln men lyckas inte få in den tunna kabeln i denna plint. Jag försöker hålla ner release knappen samtidigt men det verkar helt omöjligt..,Någon som har tips på hur jag skall göra? föra in grövre spik först och sedan kabeln? Vad gör jag för fel? Och Ja jag är en amatör men fått in kablar i plintar har gått förut :).

• Elektrisk kopplingsplint med märkta anslutningar och reläer i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver du inte trycka ner respektive vit flärp ovanför för att öppna plinten som är fjäderbelastad så du kan sticka in kabeln?

mexitegel mexitegel skrev:
Behöver du inte trycka ner respektive vit flärp ovanför för att öppna plinten som är fjäderbelastad så du kan sticka in kabeln?
Har provat men det hjälper inte dessvärre. Får inte komma in i plinten trots att jag trycker ner release knappen

Trasig plint?

Kan du se att det rör sig när du trycker på någon av knapparna ?

zarkov zarkov skrev:
Trasig plint?

Kan du se att det rör sig när du trycker på någon av knapparna ?
Det är just detta som jag tycker är lite märkligt. Jag ser minimal rörelse när jag trycker ner releaseknappen..

Givare låter som något så tunt som awg26 eller 28.
Även förtent kan det vara knepigt att få in i en trög plint, jag gissar att den viker sig om du försöker trycka lite?

Jag tänker att klämma på en ändyhylsa borde fungera om plinten inte är helt trasig.

Du skulle kunna försöka tvinga upp plinten med en liten skruvmejsel samtidigt som du naturligtvis trycker på release knappen men det finns ju en risk att plinten går sönder när du drar ut skruvmejseln.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Givare låter som något så tunt som awg26 eller 28.
Även förtent kan det vara knepigt att få in i en trög plint, jag gissar att den viker sig om du försöker trycka lite?

Jag tänker att klämma på en ändyhylsa borde fungera om plinten inte är helt trasig.

Du skulle kunna försöka tvinga upp plinten med en liten skruvmejsel samtidigt som du naturligtvis trycker på release knappen men det finns ju en risk att plinten går sönder när du drar ut skruvmejseln.
Jag skall prova detta försiktigt

På de där plintarna ska du trycka flärpen bort från plinthålet, alltså uppåt på bilden. Ta en platt skruvmejsel och ta i lite med stadig hand, tittar du noga på flärpen ser du att den är gjord för en plattmejsel att trycka med, upp mot reläna.

Du ska inte klämma flärpen ner mot plinthålet.

• Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
På de där plintarna ska du trycka flärpen bort från plinthålet, alltså uppåt på bilden. Ta en platt skruvmejsel och ta i lite med stadig hand, tittar du noga på flärpen ser du att den är gjord för en plattmejsel att trycka med, upp mot reläna.

Du ska inte klämma flärpen ner mot plinthålet.
Tack för input.. Jag var inne på det också.. men tyckte kanske att reläna satt lite väl nära föra att man skall trycka uppåt. Men jag ser nu vad du skriver och gör enligt ovan. tusen tack

Patrik440
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
. har förtennat kabeln

.
Ej att rekommendera att förtenna en kabelända som skall klämmas fast.

• Gilla
Bumlersson och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Ej att rekommendera att förtenna en kabelända som skall klämmas fast.
Håller inte med dig där.

Det förstår jag inte helt. Den teorin får du gärna utveckla. Jag tänker på alla installationer där man kör EK kabel in i en fjäderbelastad plint, tex strömbrytare på väggen.

G
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej.
Jag försöker sätta in en givare i plinten nedan. har förtennat kabeln men lyckas inte få in den tunna kabeln i denna plint. Jag försöker hålla ner release knappen samtidigt men det verkar helt omöjligt..,Någon som har tips på hur jag skall göra? föra in grövre spik först och sedan kabeln? Vad gör jag för fel? Och Ja jag är en amatör men fått in kablar i plintar har gått förut :).
Den där öppnar väl sig när man drar knappen mot plinten (upp istället för ner)?

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Den där öppnar väl sig när man drar knappen mot plinten (upp istället för ner)?
Samma svar har kommit tidigare tack ändå

Att man inte ska förtenna ändarna har väl med kallflytning att göra, speciellt om man har skruvplintar och mångkardeliga ledningar.

• Gilla
udihow och 5 till
  • Laddar…
I såna läge brukar jag trycka ner en tunn sak i metallflärparna så de öppnar sig och sen in med kabeln... akta bara så du inte fastnar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.