Hej. Finns det skillnad på ekonomi att köra vv-beredare 50l på 230 eller 400 volt? Tacksam för svar.
 
Kort svar nej. Strömmen minskar i ledningarna om du kör beredaren på två faser (400 V) jmf med en fas.
 
  • Gilla
Kenta.K
  • Laddar…
Stort tack för snabbt svar!
 
Rickard.
Med 400V har du troligtvis 3x så hög effekt så det värmer såklart vattnet bra mycket snabbare men annars är det nog hugget som.
 
  • Gilla
Kenta.K
  • Laddar…
I manualen till min VVB har jag för mig att det står att de rekomenderar att köra på 230V, då det skulle öka livslängden. Vet inte riktigt varför det skulle göra det dock...
 
  • Gilla
Kenta.K
  • Laddar…
Helt enkelt för att värmeelementet går med 1/3 av effekten jämfört med 400 V. Det är i mindre VVBer ett o samma värmeelement som vanligen ger 1 kW respektive 3 kW beroende på spänning. Men det borde ju ändå vara tillverkat för att klara 3 kW under VVBns livstid.
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Betalar man effektavgift på elräkningen och i övriigt använder lite effekt så skulle man kunna tjäna på att koppla beredaren på 1kW istället för 3kW. Men annars ska det inte skilja något ekonomiskt.
De stora och avgörande frågorna handlar om uppvärmningshastighet och hur man fördelar strömmen över säkringarna.
Med 3kW i en mindre beredare tar det några minuter att få upp acceptabel temp om man råkat göra slut på sista droppen varmvatten och står helt intvålad. Hellre vänta 10min på varmvatten än 30min.
 
  • Gilla
Kenta.K
  • Laddar…
En gasolvärmd utedusch bör vara det billigaste just nu, lite effekttapp och direktvärme.
 
  • Haha
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Helt enkelt för att värmeelementet går med 1/3 av effekten jämfört med 400 V. Det är i mindre VVBer ett o samma värmeelement som vanligen ger 1 kW respektive 3 kW beroende på spänning. Men det borde ju ändå vara tillverkat för att klara 3 kW under VVBns livstid.
Det är det jag inte riktigt förstår. "Slits" elementet mer av att ge 3kW än 1kW? Blir det mer oxidation eller något?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Det är det jag inte riktigt förstår. "Slits" elementet mer av att ge 3kW än 1kW? Blir det mer oxidation eller något?
Det blir högre temperatur på själva elementet. I kontakten med vattnet är det samma temp, men längst inne i elementet blir det högre temp. Det ger dels mer oxidation, men också mer mekaniska spänningar i isoleringen (den elektriska), Det ger med tiden sprickor.
Men exakt vad som går sönder först i ett element vet jag inte. I många fall är det den yttre väggen mot vattnet som korroderar sönder, så att vatten läcker in till elelementet, jordfelsbrytaren löser då. Den felkällan borde bara påverkas marginellt av högre effekt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.