1 225 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Varmvattenberedare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Helt enkelt för att värmeelementet går med 1/3 av effekten jämfört med 400 V. Det är i mindre VVBer ett o samma värmeelement som vanligen ger 1 kW respektive 3 kW beroende på spänning. Men det borde ju ändå vara tillverkat för att klara 3 kW under VVBns livstid.
Betalar man effektavgift på elräkningen och i övriigt använder lite effekt så skulle man kunna tjäna på att koppla beredaren på 1kW istället för 3kW. Men annars ska det inte skilja något ekonomiskt.
De stora och avgörande frågorna handlar om uppvärmningshastighet och hur man fördelar strömmen över säkringarna.
Med 3kW i en mindre beredare tar det några minuter att få upp acceptabel temp om man råkat göra slut på sista droppen varmvatten och står helt intvålad. Hellre vänta 10min på varmvatten än 30min.
De stora och avgörande frågorna handlar om uppvärmningshastighet och hur man fördelar strömmen över säkringarna.
Med 3kW i en mindre beredare tar det några minuter att få upp acceptabel temp om man råkat göra slut på sista droppen varmvatten och står helt intvålad. Hellre vänta 10min på varmvatten än 30min.
Det är det jag inte riktigt förstår. "Slits" elementet mer av att ge 3kW än 1kW? Blir det mer oxidation eller något?Bo.Siltberg skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Det blir högre temperatur på själva elementet. I kontakten med vattnet är det samma temp, men längst inne i elementet blir det högre temp. Det ger dels mer oxidation, men också mer mekaniska spänningar i isoleringen (den elektriska), Det ger med tiden sprickor.joakim_j skrev:
Men exakt vad som går sönder först i ett element vet jag inte. I många fall är det den yttre väggen mot vattnet som korroderar sönder, så att vatten läcker in till elelementet, jordfelsbrytaren löser då. Den felkällan borde bara påverkas marginellt av högre effekt.
Klicka här för att svara
