Har blivit med gammalt hus.
Nu har trädgårdsbelysningen slutat fungera, proppen går-
Jag vet var, från huset 220V ledningen börjar, sen är kabel och dosor nergrävda i gräsmattan.
Belysningen är 9st små stolpar ca 1m höga som står lite huller om buller på gräsmattan.
Uppskattat ledningslängd är ca 50 m
Kabeln ligger inte i slang, har sett att den ligger i typ PV-rörs slang där jag lyckats hitta den.
osäker vad det är för kabel, men den ser ut att vara en el jordkabel.
Detta har fungerat i ca 10-12 år.
Jag är nu inne på att försöka följa kabeln från huset och föröka hitta dosorna för att kunna begränsa felet.
Testat med metalldetektor utan framgång
Tittat hos ramirent som har en LEICA DD120, men ingen vet om det fungerar om det är kortis på ledningen.
Får inget svar från leverantör.
Tar gärna emot förslag och idéer
M.V.H
Thomas
Nu har trädgårdsbelysningen slutat fungera, proppen går-
Jag vet var, från huset 220V ledningen börjar, sen är kabel och dosor nergrävda i gräsmattan.
Belysningen är 9st små stolpar ca 1m höga som står lite huller om buller på gräsmattan.
Uppskattat ledningslängd är ca 50 m
Kabeln ligger inte i slang, har sett att den ligger i typ PV-rörs slang där jag lyckats hitta den.
osäker vad det är för kabel, men den ser ut att vara en el jordkabel.
Detta har fungerat i ca 10-12 år.
Jag är nu inne på att försöka följa kabeln från huset och föröka hitta dosorna för att kunna begränsa felet.
Testat med metalldetektor utan framgång
Tittat hos ramirent som har en LEICA DD120, men ingen vet om det fungerar om det är kortis på ledningen.
Får inget svar från leverantör.
Tar gärna emot förslag och idéer
M.V.H
Thomas
Moderator
· Stockholm
· 57 607 inlägg
Det finns firmor som söker fel på golvvärmeslingor. De kör på en kraftig stötström så det blir en liten explosion vid felet. Så lyssnar man efter var. Har uppfattat att de har mikrofoner som mäter riktningen. Ingen aning om detta kan fungera utomhus på större avstånd. Men det kanske är lönt att fråga.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 514 inlägg
När de skjuter så kan man se marken pulsa upp där det är kortis till jord.
Klicka här för att svara