999 läst ·
7 svar
999 läst
7 svar
Timer för kopplingsbox?
Hej
Jag har som alla andra lust att styra el-användandet till natten. En idé jag funderar på är att låta olje-elementen köra på natten och vara avstängda under morgon och eftermiddag när det är som dyrast. Elementen håller ju värmen ett tag ändå pga oljan. Problemet är att jag inte hittar någon enkel/billig lösning för timer när elementen är kopplade direkt i väggen via kopplingsbox. Någon som har tips?
Mvh
Ketil
Jag har som alla andra lust att styra el-användandet till natten. En idé jag funderar på är att låta olje-elementen köra på natten och vara avstängda under morgon och eftermiddag när det är som dyrast. Elementen håller ju värmen ett tag ändå pga oljan. Problemet är att jag inte hittar någon enkel/billig lösning för timer när elementen är kopplade direkt i väggen via kopplingsbox. Någon som har tips?
Mvh
Ketil
Och ha inte för stora förväntningar på elementens förmåga att lagra värmen. Den energi dom kan lagra förbrukas på xxminuter och INTE på timmar.N Nygrön skrev:Hej
Jag har som alla andra lust att styra el-användandet till natten. En idé jag funderar på är att låta olje-elementen köra på natten och vara avstängda under morgon och eftermiddag när det är som dyrast. Elementen håller ju värmen ett tag ändå pga oljan. Problemet är att jag inte hittar någon enkel/billig lösning för timer när elementen är kopplade direkt i väggen via kopplingsbox. Någon som har tips?
Mvh
Ketil
'Fattar. Tråkigt, men jag tänker att rummet håller en del värme och elementen får värma upp huset under natten och luftvärmepumpen får jobba mer under dagenE elmont skrev:
Mvh
Ketil
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Du anar inte hur glad jag blev för detta svar. Jag var tvärsäker (så som man ofta är) att jag hade det redan då det ser så ut i mitt elbolags app, men tji fick jag när jag kollade... Nu har jag timdebitering och kan äntligen få belöning för att ladda bilen på natten....
T Thomas_Blekinge skrev:
Man ska nog inte överskatta trögheten i värmesystemet. Man behöver nog ackumulatortankar för att kunna reglera över en dag. Värmen i ett rum/hus tror jag håller närmare 1 timme snarare än 10 timmar. Men man får helt enkelt testa. Det behöver ju bara vara så pass effektivt att det lönar sig i medel.
Jo det är så jag tänker också. Jag har inget emot att frysa lite någon timme under dagen. Men med tanke på att priset nu har varit över 7kr/KwH i peak och 3-4 öre på det lägsta vissa dygn så kan man ju värma huset skitvarmt under den billiga delen av dygnet och skruva ner i övrigt (kommer inte testa just det dock). Tänker experimentera lite och se hur bra/dåligt det fungerar i alla fall.
M merbanan skrev:
Klicka här för att svara