Hej
Jag har som alla andra lust att styra el-användandet till natten. En idé jag funderar på är att låta olje-elementen köra på natten och vara avstängda under morgon och eftermiddag när det är som dyrast. Elementen håller ju värmen ett tag ändå pga oljan. Problemet är att jag inte hittar någon enkel/billig lösning för timer när elementen är kopplade direkt i väggen via kopplingsbox. Någon som har tips?
Mvh
Ketil
 
Man får styra gruppen från elcentralen via en kontaktor.
 
N Nygrön skrev:
Hej
Jag har som alla andra lust att styra el-användandet till natten. En idé jag funderar på är att låta olje-elementen köra på natten och vara avstängda under morgon och eftermiddag när det är som dyrast. Elementen håller ju värmen ett tag ändå pga oljan. Problemet är att jag inte hittar någon enkel/billig lösning för timer när elementen är kopplade direkt i väggen via kopplingsbox. Någon som har tips?
Mvh
Ketil
Och ha inte för stora förväntningar på elementens förmåga att lagra värmen. Den energi dom kan lagra förbrukas på xxminuter och INTE på timmar.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och ha inte för stora förväntningar på elementens förmåga att lagra värmen. Den energi dom kan lagra förbrukas på xxminuter och INTE på timmar.
'Fattar. Tråkigt, men jag tänker att rummet håller en del värme och elementen får värma upp huset under natten och luftvärmepumpen får jobba mer under dagen

Mvh
Ketil
 
N Nygrön skrev:
'Fattar. Tråkigt, men jag tänker att rummet håller en del värme och elementen får värma upp huset under natten och luftvärmepumpen får jobba mer under dagen

Mvh
Ketil
Allt detta gör bara skillnad om du har timdebitering. Har du inte det spelar det ingen roll.
 
Du anar inte hur glad jag blev för detta svar. Jag var tvärsäker (så som man ofta är) att jag hade det redan då det ser så ut i mitt elbolags app, men tji fick jag när jag kollade... Nu har jag timdebitering och kan äntligen få belöning för att ladda bilen på natten....
T Thomas_Blekinge skrev:
Allt detta gör bara skillnad om du har timdebitering. Har du inte det spelar det ingen roll.
 
Man ska nog inte överskatta trögheten i värmesystemet. Man behöver nog ackumulatortankar för att kunna reglera över en dag. Värmen i ett rum/hus tror jag håller närmare 1 timme snarare än 10 timmar. Men man får helt enkelt testa. Det behöver ju bara vara så pass effektivt att det lönar sig i medel.
 
Jo det är så jag tänker också. Jag har inget emot att frysa lite någon timme under dagen. Men med tanke på att priset nu har varit över 7kr/KwH i peak och 3-4 öre på det lägsta vissa dygn så kan man ju värma huset skitvarmt under den billiga delen av dygnet och skruva ner i övrigt (kommer inte testa just det dock). Tänker experimentera lite och se hur bra/dåligt det fungerar i alla fall.

M merbanan skrev:
Man ska nog inte överskatta trögheten i värmesystemet. Man behöver nog ackumulatortankar för att kunna reglera över en dag. Värmen i ett rum/hus tror jag håller närmare 1 timme snarare än 10 timmar. Men man får helt enkelt testa. Det behöver ju bara vara så pass effektivt att det lönar sig i medel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.