11 498 läst ·
37 svar
11k läst
37 svar
Tjuvstart utbildning Elektriker - Börja vart?
Här är en litteraturlista för installationselektrikerE Erik.M skrev:Hejsan alla!
Jag har sökt komvux utbildning som elektriker då jag har stort intresse (men liten kunskap) om el.
Jag gick ut gymnasiet för 10 år sedan som lastbilschaufför men har sedan första ring velat bli elektriker, men haft lägenhet sedan jag gick ut gymnasiet och alltid tänkt att jag inte har råd. Nu tar jag mig i kragen och har nu sökt utbildning i hopp om att komma in så jag kan fullfölja min dröm.
Jag vill däremot börja läsa och lära mig på egen hand under tiden då det kan ta lång tid innan jag kommer in då Komvux prioriterar dem som inte gått gymnasiet eller inte har fullständiga betyg.
Vart börjar man dock? Det finns en uppsjö av litteratur om el men har ingen som helst aning om vart jag börjar så jag inte kommer in i något där jag inte förstår något. Jag kan tex inte börja läsa om sinusvågor och liknande då jag inte har grunderna.
Jag har tillgång att köpa kurslitteratur samt mindre el kopplingar (svagström med batteri) för egna "lab" tester där jag kan lära mig mäta, läsa el schema och koppla med resistorer osv.
Jag har kollat på Kjells Arduino kit men är inte intresserad av kodning.
Tack på förhand!
Belysningsteknik INSBES0 100 Ljusplanering och Belysningsteknik, Faktabok Paul Håkansson Valfritt förlag
Ljusplanering och Belysningsteknik, Övningsbok Kristian Renström Valfritt förlag
Elektromekanik
ELRELK0 100 El & Energi, Elektromekanik Paul Håkansson Valfritt förlag
Elinstallationer INSELI0 200 Elinstallation Yrkesmannaskap, Faktabok Håkansson, Martinsen Valfritt förlag
Elkraftteknik ELRELF0 100 Elkraftteknik, Faktabok Frid, Bengtsson Gleerups
P&L LearnWare; Elkraftteknik - se info i webbkursen
Elmotorstyrning INSELS0 100 Motorstyrning, Faktabok Håkansson/Sällberg Valfritt förlag
Motorstyrning, Övningsbok Håkansson/Sällberg Valfritt förlag
Elmätteknik 1 ELÄELM01 100 Samma böcker som till Praktisk ellära
Fastighetsautomation 1 FAIFAS01 100 Systemkunskap Faktabok Jörgen Björklund Valfritt förlag
Kommunikationsnät 1 INSKOM01 100 Teleinstallation, Faktabok Paul Håkansson Valfritt förlag
Teleinstallation, Övningsbok Paul Håkansson Valfritt förlag
Larm-, övervaknings- och säkerhetssystem LARLAM0 100 Säkerhetssystem Faktabok Nicholas Melin Kompis förlag
Säkerhetssystem Övningsbok Nicholas Melin Kompis förlag
Mekatronik 1 MEKMEK01 100 Meta Mekatronik Faktabok 2:a uppl Jörgen Johnsson Gleerups
Meta Mekatronik Instuderingsuppg 2:a uppl Jörgen Johnsson Gleerups
Mät och Styrteknik MÄTMÄ01 100 Samma böcker som till Mekatronik 1
Praktisk Ellära ELLPRA0 100 Ellära Faktabok Sven Spiegelberg Valfritt förlag
Ellära Övningsbok Del 1 Sven Spiegelberg Spiegelberg Förlag
Ellära Övningsbok Del 2 Sven Spiegelberg Spiegelberg Förlag
P&L LearnWare Praktisk ellära - se info i webbkursen
Servicekunskap FÖSSEV0 100 Servicekunskap Lärobok Gy2011 Meg Marnon Thelin Förlag
Servicekunskap Arbetsbok Gy2011 Meg Marnon Thellin Förlag
HejU Uffe A skrev:
Jag påbörjade min utbildning förra året i januari ooch körde all dessa kurser på learnwere, inte speciellt imponerad av detta. Några är bra men långt från hälften, måste nog säga att min praktik gav mer än dessa kurser. Just nu är jag lärlings anställd sen i dec.
Och använde du dig av Libers kursböcker?
Vissa kurser på Learnware är ok men många uppvisar brister.
Som komplement till undervisning med Libers kurslitteratur så går Learnware att använda. Men att bara använda Learnware funkar inte
Vissa kurser på Learnware är ok men många uppvisar brister.
Som komplement till undervisning med Libers kurslitteratur så går Learnware att använda. Men att bara använda Learnware funkar inte
Då förstår jag
Learnware är ett komplement till utbildningen och kan inte ersätta kurslitteraturen
Alka kurser som ingår i utbildningen behövs flr att du ska kunna jobba som elektriker
Dvs du måsye ha förståelse för hur det är uppbyggt och hur det fungerar
Först då kan du förstå varför det blir ett speciellt fel och du förstår varför och kan åtgärda detta
Det här yrket är mer än att bara kunna dra kabel och installera uttag och brytare
Det kommer du att märka när du arbetat några år
En rekommendation om du vill utvecklas är att repetera kurserna så att du verkligen förstår sammanhangen
Lär dig av de äldre gubbarna påhobbet
De besitter oftast en kunskap som är guld värd
Lycka till i yrket
Learnware är ett komplement till utbildningen och kan inte ersätta kurslitteraturen
Alka kurser som ingår i utbildningen behövs flr att du ska kunna jobba som elektriker
Först då kan du förstå varför det blir ett speciellt fel och du förstår varför och kan åtgärda detta
Det här yrket är mer än att bara kunna dra kabel och installera uttag och brytare
En rekommendation om du vill utvecklas är att repetera kurserna så att du verkligen förstår sammanhangen
Lycka till i yrket
Hej .K _Fredrik_ skrev:
Jag ska börja också med det här utbildningen. Men jag ska plugga på distans.
Är det svårt utbildning? För att jag vill jobba och plugga.
U Uffe A skrev:Då förstår jag
Lycka till i yrket
Klicka här för att svara