5 462 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Ugn löser ut JFB, hjälp med felsökning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ja man kan undra vad som pågår. Jag inbillar mig dock att en jordfel som i sig inte är tillräckligt för att lösa en JFB, ändå kan göra det om jordfelet plötsligt bryts eller tillkommer. Jag har inga belägg för detta, men jag vill ändå inte hoppa över första steget här ännu, dvs isolationsmätning eller läckströmsmätning av elementen.
läckströmsmätt med min enklare multimeter nu, och den ger ju utslag redan vid kallt tillstånd från flera av slingorna, så jag vete tusan om det stämmer? Då borde den lösa ut direkt väl? En megger kostar ju mer än en ny spis så det känns inte riktigt motiverat . Letat efter kabelfel men allt ser fräscht ut. Jag kastar nog in handduken här, skruvar på bakstycket igen och kränger den med befintligt fel.Bo.Siltberg skrev:
Ja man kan undra vad som pågår. Jag inbillar mig dock att en jordfel som i sig inte är tillräckligt för att lösa en JFB, ändå kan göra det om jordfelet plötsligt bryts eller tillkommer. Jag har inga belägg för detta, men jag vill ändå inte hoppa över första steget här ännu, dvs isolationsmätning eller läckströmsmätning av elementen.
tack för all hjälp iallafall
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det beror vad för värde du ser. Om du mäter ett värde på nedåt 10 kohm eller lägre så löser JFBn. Och då ska man vara medveten om att de vanligen läcker mer vid uppvärmning, och vid 230 V. Mäter du i häraden 100 kohm eller högre så kan det vara naturligt och oproblematiskt då även nya element kan läcka lite.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden