El
Mikael_L: [citat] Som lite Feedback, det blev just så. ca 1m 5g2,5 till lådan med ett CEE och ett Shuko, som har säkring + jfb i sig, dvs ej avsäkrat i matande ände. Som sagt, kortslutningsskyddet av den korta kabeln är garanterat helt tillfyllest även om det skulle bli 25A mätarsäkringar, och överlastskyddet sitter i lådan då. Det är inte så troligt att det kommer sys en matning vidare från
nino: Snabbar ryck från amazon, var mycket mindre än jag föreställt mig [bild]
skyisthelimit: [citat] Tack, jo nu blir det rördragning för mig och då kanske denna kan vara ett bra alternativ! Det jag möjligtvis har emot den är väl priset. 100m går på närmare 1366+moms hos rexel för denna... får väldigt mycket FK/FQ för samma peng.... Hade väl lite naivt trott att man skulle komma lite billigare undan om man köpte mindre koppar....
GK100: [citat] Den är inte avsedd för den användningen dvs till uteplatsen. Det kan ligga i gränstrakterna om man bedömer var den kommer installeras men generellt är det bättre att välja typerna som hör hemma där som EKLK, EQLQ, EXLQ, EKK, EXQ osv.. Annars är det ingen dålig kabel närmast en stor del av en EKLK förutom ett plasthölje till och biledaren. Det hänger på vad
NoOne2k: Jag hade klippt kontakten och kopplat in den i en ip68 klassad dosa och eventuellt utfört skarven med gel-fyllda kopplingar. 3m scotchlok 314 tycker jag fungerar bra för ändamålet, den går dessutom att öpnna den dagen pumpen ger upp. [bild]
MrTobbe: [citat] Ja det vet jag, får däremot säga åt frugan så hon inte pluggar i dammsugaren där uppe i taket :thinking:
BjörnOla67: [citat] Hej igen, glömde nämna att jag kopplade enligt din instruktion Bo & det fungerar perfekt
hempularen: Att dimensionera säkringar lite mer fingraderat. Det kan givetvis plocka bort vissa fel. Men bara på yttersta marginalen. Det absolut vanligaste felfallet är att du får en rejäl kortslutning, eller totalt avbrott. Kortslutninge hanteras av säkringen oavsett hur stor eller liten den är. Sedan har man fel av typen som vi kanske har här. Det blir en glappkontakt i en anslutning, eller som
prototypen: Väl så enkelt att fas till sovrumsbrytaren tas från kökets tändtråd. När mitt hus var nytt så tände man balkongbelysningen från sovrummet och sovrumsbelysningen från balkongknappen. Elektrikern hade kopplat färg mot färg och det blev ju lite fel…. Protte
harka: okej! vad är det för ventilationsaggregat då? det går kanske lättare att hitta en plats för att installera Shellyn där... och sen tror jag inte att alla säkringar är på 25 ampere... det är nog propphuvens märkning över den maximala säkringsstorleken som den får husera... [bild]
ptlf: [citat] Ja den är inte samma o jag vet inte vad som är standard egentligen o hur man räknar det egentligen Jag satte svart/vit på översta skenan,brun i mitten o svart längst ned. Är egentligen bara en klyvsåg som används ibland o den kabeln har fasväxlare i handsken så den går använda iaf. Gjorde jag fel men tänkte jag skulle ha dom som svarta så "långt" ifrån varandra för
datja: Ok, vid nybygge kan jag hålla med. Vår utbyggnad sattes mot den ändan av huset där centralen inte var. Jag är dock glad att det bara löper en utanpåliggande kulo genom den gamla kåken till utbyggnaden, istället för tre.
pinec0ne: [citat] Tack för dessa! Har nu skruvat upp och kunnat se lite bättre. Det ser ut som att det kommer 6 st trådar från motorn, varav endast 3 används. Känns spontant lite lovande att ytterligare 3 finns där men inte används (om man jämför med kopplingsschemat)? :) [bild]
Dilato: Det skadar ju inte att veta men spelar egentligen ingen roll. Det jag kan bli lite fundersam över är minimilasten den kräver (3W), om man kopplar på en LED-lampa så kommer den kanske att lysa/blinka även i avstängt läge?
Mikael_L: Nu får ni ursäkta, detta är ganska långt från byggahusrelaterat och långt från privatpersoners sfär. Men jag håller på med en elkvalitetsmätning, för de har haft problem med trasiga elprylar (elektronik). Jag hittar inte mycket som är konstigt, inga överspänningar, OK Distorsion, det mesta ser ganska normalt ut förutom att det blir ett antal transienta spänningsdippar per vecka.
MathiasS: Alltså, den tomte som monterat fläkten borde få ett kok stryk eller två. för att få ner kåpan fick jag kapa flexslangen och sedan ta ner allt i ett stycke. Sedan är förstås kablarna (matning till kåpan och matning till motorn på vinden) hela, hela vägen upp så här behövs kopplingsboxar om man ska slippa gå upp på vinden, och så får det bli. Hur man delar på den svarta hatten
Fotsvett: Tack för svar! Yes, badet kommer stå ca 20 cm från vägg och arbetsbrytare sitter i samma sida som inkopplingen kommer att vara på så kabeln kommer inte vara längre än 3 meter inklusive den extra metern som behövs för att kunna skjuta ut badet. Ville mest höra så att det är ok att använda sig av gummikabel i detta läge. Har själv aldrig sett någon använda sig av gummikabel då
Spangel: [citat] Jag menade vägguttag faktiskt. Och sen köra diverse belysning genom det. Tack, jag är dock för mesig för att inte följa regler oftast men kanske slänger en kik i alla fall. Jag känner mig nog bekväm med arbetet men kanske beror på hur det ser ur när jag plockar bort sockeln.
Fairlane: Nu har jag kollat lite till. Klockan verkar göra precis vad den ska, medan ljussensorn inte bidrar med något. Som det är nu fungerar det som en klassisk timer bara, så man kan nog sluta sig till att det är ljusreläet som inte gör någon nytta. Jag får kolla hur det sitter så jag kan byta mot ett fungerande.
elmont: [citat] Har inte larmet en egen säkring som du kan bryta med?
elmont: [citat] Och gör dig "omaket" att bestämma vad du ska ha först och planera efter det. Att dra rörledningar på chans brukar sällan bli bra.
arneswede: [citat] Finns det någon elektronik var det säkert den som "rök"
Stefan1972: Visst kan begagnade komponenter spela sin roll men bara för hobbynissar som gillar att laga saker men de är kraftigt utdöende de också.........Professionella samlar knappast på begagnat i högar. Finns ingen ekonomi i sånt.
useless: [citat] Ok. Den har ingen värmepump inbyggd, utan torktumlaren har ett simpelt elektriskt värmeelement som värmer luften.