zarkov
zarkov: Kan man bara reda ut vart trådarna går så kan elektrikern isolationsprova dem ("megga").
3 svar · 1,4k läst
D
Dilato: - transformatorförluster
5 svar · 974 läst
S
Stefan1972: I det här läget ska du nog inte använda apparaten iallafall. Fett verkar leda ström skapligt bra. När jag fixade mitt våffeljärn från anno dazumal så knastrade det rejält i det. Tog en kväll typ och pilla isär allt och göra rent. Hela anslutningskontakten gick att ta isär i beståndsdelar och det var mest där jag hade problem. Det var bra grejer förr och jag var mest imponerad
4 svar · 2,6k läst
·
J
joelfro: Fullt flås på alla faser annars
2 svar · 720 läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Fabriksinställningen var ju 1,65 bar så det är väl en bra utgångspunkt. Tumregelmäsdigt brukar man räkna 0.9 * tillslagstrycket för pumpen. Stäng av pumpen och tappa ur vatten tills det blir trycklöst. Pumpa sedan in luft till rää tryck.
2 svar · 1,4k läst
·
D
Dilato: Den ena bruna går väl vidare till ett vägguttag, så kolla att det också funkar.
7 svar · 4,8k läst
·
R
RoAd: https://fluxio.se/forum/elhistoria/12197-gammalt-uttag.html
5 svar · 1,5k läst
·
P
ptk: Det borde gå, enklast så låter det som. Eller så får jag nöja mig med det jag har.
6 svar · 1,9k läst
·
M
MKC94: Hej Sebbu, Lyckades du installera denna. Jag försökte idag och gjorde precis som instruktionerna. Men att koppla ihop L3 (eller den gråa kabeln ihop med Nollan) som i ovan bild blir problematiskt för mig misstänker jag, då jag har 3-fas i lägenheten... I min gamla spishäll (också siemens) verkar den som installerat klippt av den gråa och kopplat in som ovan, dock utan att Nollan och
6 svar · 3,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo jag förträngde ett ögonblick att det handlade om en utanpåliggande strömbrytare. Då har man inte annat val än att använda strömbrytaren som kopplingsplint för uttaget.
4 svar · 1,2k läst
Arkitekten Andreas
Arkitekten Andreas: Jag ska koppla på några armaturer i en 70-talslägenhet i Köpenhamn och stötte på eluttaget på bilden. 1. Någon som vet vilken stickkontakt man kan få in där och vart man i så fall kan köpa den? 2. Funderar på att byta ut hela altet, men misstänker att man inte ”får” göra ett sådant byte som privatperson i Danmark?
0 svar · 935 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: @Samir sh, då läste du inte mitt svar i #11 !? Jag ser inte helheten här men det låter som att du köpt två LED-strålkastare med fastgjuten gummikabel i armaturen? Dessa bör då anslutas i en anslutningsdosa nära armaturerna, inte direkt till en installationsströmställare. Det går säkert att få till detta just med tillräcklig säkerhet om strömbrytaren har skruvanslutningar. Men
17 svar · 25,1k läst
·
E
Erik-Persson: Jag hade lagt 6mm2 när man ändå ska göra jobbet. Det skadar inte. Man vet aldrig hur mycket förbrukare man vill ansluta på attefallaren.
7 svar · 4,1k läst
·
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] Japp.
7 svar · 1,8k läst
Fotografen
Fotografen: Jo, är nog telefon. Svart/vit/röd/gul tror jag dock inte är Televerket original, nog något annat som hittat dit.
2 svar · 1,0k läst
·
Livanbygger
Livanbygger: [citat] Lätta pengar kanske :)
10 svar · 917 läst
·
blackarrow
blackarrow: Det finns väl hur många lösningar som helst, utan att blanda in trappkoppling. Om det nu redan finns en trappkoppling så låt dess tändtråd styra en sändare. Använd en puck/brytare som styrs av en eller flera ”knappar” som sänder på/av-signal och en ”smart styrning” som kan sända tidsstyrd av-signal på kväll/natt alternativt en onödigt dyr fjärrkontroll med inbyggd timer.
1 svar · 638 läst
L
Lisbir: Vad skönt att det är normalt, tack för snabba svar!
19 svar · 23,5k läst
·
nisse123
nisse123: 1 = ena vippan L = pil in . pil ut = pil ut 2 = andra vippan L = pil in . pil ut = pil ut
1 svar · 3,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det beror vad för värde du ser. Om du mäter ett värde på nedåt 10 kohm eller lägre så löser JFBn. Och då ska man vara medveten om att de vanligen läcker mer vid uppvärmning, och vid 230 V. Mäter du i häraden 100 kohm eller högre så kan det vara naturligt och oproblematiskt då även nya element kan läcka lite.
18 svar · 5,4k läst
Roffe_riff
Roffe_riff: [citat] Tack! Ska ge mig på det till veckan. Förhoppningsvis...
2 svar · 932 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Vill bara avsluta med att jag satte in en elcentral direkt för att underlätta arbetet med lyse och dammsugare ect. En av riskerna är dock när målning pågår att kåpan inte är på plats över elcentralen och man vill ha lyse och dammsugare igång, det är ju mindre bra.. Nu var huvudströmbrytaren avslagen mestadels och en tjock plastpåse tejpad över elcentralen och endast eluttaget
10 svar · 2,2k läst
·
S
star_daddy: [citat] Belysningsarmaturen i ett garage bör vara av hög IP-klass (dammtät och fukttålig) dessutom borde det vara flera för att få jämn och bra belysning. Utanpåliggande ledningar (typ KULO) är omgärdade av ett flertal restriktioner vid montage och inkoppling i speciella dosor (med hög IP-klass, en dag kommer taket att läcka, och då behöver du verkligen bra ljus som fortfarande
10 svar · 4,3k läst
·
S
star_daddy: [citat] Smart, och det enda rimliga.
23 svar · 3,7k läst
·
S
skyisthelimit: [citat] Tack, jo, försökte ge så bra bakgrund jag kunde, men svarar gärna på frågor. Men det låter ju som en plan att se om man kan få fram om det går ("relativt enkelt") att koppla in sig på TNC i byggcentralen (utan att bryta plomeringar) och sedan bygga ihop en "riktig" central som distribuerar vidare...
6 svar · 1,9k läst
M
Mahbod Lindblad: Nu har jag mätt. Som flera av er nämnt var det polaritetsfel. Tack för hjälpen. Ska åtgärdas snarast! Tack igen
13 svar · 2,7k läst
Lindbergj
Lindbergj: [citat] Skall byta kabel (till blå) på den ledaren. Stort tack och trevlig helg!
4 svar · 934 läst
·
M
mhoglund: Hej igen, har en likadan VVB. Ska nu koppla in ett tidsstyrt relä som jag ska använda för att värma endast kl 00-05. Ska kolla igenom kretsschemat för att hitta signaltråden bara
5 svar · 9,4k läst
·
A
Alexn72: I såna läge brukar jag trycka ner en tunn sak i metallflärparna så de öppnar sig och sen in med kabeln... akta bara så du inte fastnar
14 svar · 3,9k läst
·
Tobzter
Tobzter: Då är de beställt från järfälla energi. Drar från måtarskåp istället för centralen uppe vid huset. Vart en easee home bara vänta på bilen då..
19 svar · 17,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.