37 705 läst · 43 svar
38k läst
43 svar
2 jordfelsbrytare efter varandra.
Planen är att koppla in den utan stickpropp.....bara en tillfällig lösning.Tobbe_3 skrev:
Det finns ingen fläta i kabeln utan 5 kablar.
tommib skrev:Som Tobbe_3 har sagt, nej. I denna typ av applikation (handske) är TN-C, dvs fyrledarsystem, ej tillåtet. Det ska vara TN-S, femledare.
1. Nej, som jag skrev tidigare ger inte bodens JFB något extra skydd men den gör heller ingen skada (när den blir rätt kopplad). Om du mot förmodan någon gång kopplar in boden i en annan handske som inte är skyddad av JFB får du skydd av den i bodens central (när den blir rätt kopplad).
2. Som jag (och andra) skrev, detta är det korrekta sättet att koppla. Inkommande nolla i kabeln som matar boden ska gå till nollingången på JFB. Från nollutgången ska sedan en blå tråd (vanligen RK6) gå till NOLL-plinten i centralen. NOLL och PE-plintarna i centralen ska under inga omständigheter ha kontakt med varandra.
Att förstå varför det ska kopplas på detta sätt är helt centralt. Om du inte förstår varför ska du inte heller koppla!
Nu när jag sitter vid en dator kan jag också sammanfatta några andra poänger. Om du har en korrekt installationskabel, typ EKKJ eller N1XV så är det inte tillåtet att koppla den med handske. En kabel av denna typ, med enkardeliga ledare, ska endast anslutas fast. Vid inkoppling med handske ska en RK eller liknande (MK?) gummikabel användas, denna får då istället inte förläggas fast.
Jag vill inte vara dryg men du verkar antyda att man inte behöver förstå med din smiley. Jag skulle vilja påstå att det är av yttersta vikt att förstå vad man gör när man som obehörig kopplar själv. Jag är inte elektriker, har inte heller någon formell elutbildning. Det gör att jag ser till att läsa och förstå helt vad jag ska göra innan jag gör det. Man kan visserligen koppla på chans men det är inte särskilt vettigt i mitt tycke även om det ibland kan lyckas. Ditt fall som du tar upp är ett typexempel på saker som kan gå snett när man inte vet exakt vad man gör och varför. En yrkesman eller behörig kan koppla på rutin för att "man brukar göra så" och ev fel fångas förhoppningsvis upp av någon ryggmärgskänsla, men inte alltid som vi sett i en del andra trådar. När man aldrig annars "brukar göra så" är det synnerligen viktigt med förståelsen för vad man gör.
Med det sagt, lägg upp en bild på innanmätet i centralen i boden så ska i alla fall jag försöka hjälpa dig att få till det.
Många här har antytt på att jag laboretar omkring...
Detta har ej skett.!
Efter installationen gick jag igenom allt för att se uppenbara fel.. Sen kopplade jag på strömmen...JBF löste ut o jag drog ut stickproppen....har aldrig satt in den igen !!!!!
Sen har jag endast mätt på ett spänningslöst system samt forskat på Byggahus, google mm.
Så vart mitt planlösa kopplande som någon skrev vet jag inte....även chansningarna lyser med sin frånvaro.
Smileyn var mer en indikation om att jag inte behöver förstå djupet på ellära MEN DOCK veta 100% HUR det skall kopplas in....sklulle ALDRIG chansa med el...
Så jag vill visst veta o NEJ jag har inte kopplat lite här o där !
Det är ju inte så många trådar att kolla på och du har rätt koppling i inlägg #17 och #25. Att öppna centralen och att följa upp är väl det enda som kan visa vad som är fel. Det finns ju en viss risk att felet faktiskt ligger i en komponent t.ex. jordfelsbrytaren, så om du inte kan se något kopplingsfel, återstår bara riktig felsökning ( in-urkoppling av JFB, "Meggning" av JFB och faser/säkringar). Är du 100% säker på att stickproppen (och tillhörande uttag ) är korrekt ansluten (PE=PE och N=N) till kabeln?
Redigerat:
Öppna centralen och ta en bild på hur det är kopplat. Annars är det svårt att hjälpa dig. Du har den korrekta kopplingen i flera bilder här. Eftersom du säger att allt är rätt kopplat så går det inte att komma vidare utan att se bild. Varifrån kommer centralen?
Bocka av på en checklista typ den här:
Inkommande PE (grön/gul) går DIREKT till PE-skena.
På PE-skena finns ENDAST PE-kablar inkopplade.
På PE-skenan finns INGA plåtbyglar , skruvar eller annat metalliskt, som har elektrisk kontakt med något annat.
Inkommande N (oftast blå) går DIREKT till JFB.
N från JFB går direkt till N-skena och INGEN annanstans.
På N-skena finns ENDAST N-kablar.
På N-skenan finns INGA plåtbyglar , skruvar eller annat metalliskt, som har elektrisk kontakt med något annat.
Inkommande 3 FASER (oftast svarta) går DIREKT till JFB.
FASER ut från JFB går direkt till säkringar.
Ut från säkringar går till laster.
På PE-skenan finns INGA plåtbyglar , skruvar eller annat metalliskt, som har elektrisk kontakt med något annat.
På N-skenan finns INGA plåtbyglar , skruvar eller annat metalliskt, som har elektrisk kontakt med något annat.
Redigerat:
HasseTekniks checklista är utmärkt, om du bockar av allt enligt den och det fortfarande är fel så är det rimligen utanför din nya central eller i själva jordfelsbrytaren. Det alternativet är dock mindre sannolikt än att du har ett fel i din nya central.
Jag skulle ändå vilja se bild, mest för min egen skull, för att förstå vad som kan vara knasigt. Du har hela tiden sagt att allt är rätt kopplat men det verkar ändå inte vara så. Du antydde också att du hade gjort multipla inkopplingsförsök
"Problemet är att alla jävla Jordfelsbrytare löser ut hela tiden...."
Det var inte på något sätt meningen att anklaga dig men i ditt första inlägg har du en ganska självsäker ton
"( OBS. det finns inga fel på kabeldragning, uttag mm, har piptestat i oändligheten....)"
som kanske inte är helt motiverad i mitt tycke.
Jag vidhåller fortfarande att det är viktigt att veta varför, inte bara hur, men det kanske bara är jag.
Jag skulle ändå vilja se bild, mest för min egen skull, för att förstå vad som kan vara knasigt. Du har hela tiden sagt att allt är rätt kopplat men det verkar ändå inte vara så. Du antydde också att du hade gjort multipla inkopplingsförsök
"Problemet är att alla jävla Jordfelsbrytare löser ut hela tiden...."
Det var inte på något sätt meningen att anklaga dig men i ditt första inlägg har du en ganska självsäker ton
"( OBS. det finns inga fel på kabeldragning, uttag mm, har piptestat i oändligheten....)"
som kanske inte är helt motiverad i mitt tycke.
Jag vidhåller fortfarande att det är viktigt att veta varför, inte bara hur, men det kanske bara är jag.
Vilken jfb löser ut ?? Den i bod centralen eller den i matande punkt?
Lite bonusfrågor.
Har det gjorts några beräkningar på spänningsfall och utlösningsvillkor? Dom beräkningarna kan sluta med att anläggningen måste dimensioneras om på en eller flera punkter för uppfylla regelverket.
Man kan behöva ändra säkringsstorlek från t.ex 16 a till 10 -13 a eller ändra karaktäristik från C till B på automatsäkringar Öka matarkabelens area från 2,5 mm2 till 6 mm2. Allt beroende kabellängder och för impedanser i matande elnät.
Lite bonusfrågor.
Har det gjorts några beräkningar på spänningsfall och utlösningsvillkor? Dom beräkningarna kan sluta med att anläggningen måste dimensioneras om på en eller flera punkter för uppfylla regelverket.
Man kan behöva ändra säkringsstorlek från t.ex 16 a till 10 -13 a eller ändra karaktäristik från C till B på automatsäkringar Öka matarkabelens area från 2,5 mm2 till 6 mm2. Allt beroende kabellängder och för impedanser i matande elnät.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det var nog jag som började med uttrycket "labba" i tråden. Det jag reagerar på är att en central har kopplats in, och fungerar inte. På beskrivningen framgår det att den är felinkopplad. Jag är av uppfattningen att centralbyggen/inkopplingar är inget lämpligt hempularprojekt. Det finns för många svårbegripliga fel som kan uppstå.
Och jag har sett en del sådana inträffa. Med bränder och/eller stora materilla skador (utan min inblanding kanske är bäst att säga).
Jag skall tillägga att jag är inte elektriker, jobbar med elektronikkonstruktion.
Jag anser att jag "nästan" är helt säker på hur man kopplar in en central, men jag ger mig inte på det för att jag vet inte säkert vad det är jag inte vet. Och jag delar gärna med mig av min kunskap, men när det gäller centralinkopplingar så blir jag lite orolig, någon kan ta informationen här på forumet som en absolut sanning, och eftersom jag inte vågar lita på det själv, så är det lite kymigt om någon annan skulle lita på det.
Det som gäller som en grundläggande princip vid all elkoppling, men framförallt i centralen. Är att man måste veta exakt vad som är rätt, och man måste veta varför.
Sedan som nästa steg, när man är absolut säker på att nu vet jag och begriper jag, så måste man fråga sig varför har jag fel. Dvs. man måste ifrågasätta det man redan säkert vet. och där någonstans är jag kunskpasmässigt. Jag vet hur det skall vara, men jag har inte kommit till läget där jag kan försvara min kunskap från osäkerheter från samtliga håll (lite flummigt). Och därför låter jag bli att koppla centraler.
Just detta att förstå varför en koppling skall vara utförd på ett visst sätt är oerhört viktigt. Det är då man kan inse vilka misstag som är triviala, ofarliga, och vilka som blir akut livsfarliga. Alla gör missar, inte bara ett misstag utan ofta flera samverkande. OM man begriper vad som är farligt och vad som inte är så illa, så minskar risken att göra de farliga missarna.
Och jag har sett en del sådana inträffa. Med bränder och/eller stora materilla skador (utan min inblanding kanske är bäst att säga).
Jag skall tillägga att jag är inte elektriker, jobbar med elektronikkonstruktion.
Jag anser att jag "nästan" är helt säker på hur man kopplar in en central, men jag ger mig inte på det för att jag vet inte säkert vad det är jag inte vet. Och jag delar gärna med mig av min kunskap, men när det gäller centralinkopplingar så blir jag lite orolig, någon kan ta informationen här på forumet som en absolut sanning, och eftersom jag inte vågar lita på det själv, så är det lite kymigt om någon annan skulle lita på det.
Det som gäller som en grundläggande princip vid all elkoppling, men framförallt i centralen. Är att man måste veta exakt vad som är rätt, och man måste veta varför.
Sedan som nästa steg, när man är absolut säker på att nu vet jag och begriper jag, så måste man fråga sig varför har jag fel. Dvs. man måste ifrågasätta det man redan säkert vet. och där någonstans är jag kunskpasmässigt. Jag vet hur det skall vara, men jag har inte kommit till läget där jag kan försvara min kunskap från osäkerheter från samtliga håll (lite flummigt). Och därför låter jag bli att koppla centraler.
Just detta att förstå varför en koppling skall vara utförd på ett visst sätt är oerhört viktigt. Det är då man kan inse vilka misstag som är triviala, ofarliga, och vilka som blir akut livsfarliga. Alla gör missar, inte bara ett misstag utan ofta flera samverkande. OM man begriper vad som är farligt och vad som inte är så illa, så minskar risken att göra de farliga missarna.
Gammal tråd, men ..HasseTeknik skrev:
Bocka av på en checklista typ den här:
Inkommande 3 FASER (oftast svarta) går DIREKT till JFB. I en central startar man väl ändå med en huvudbrytare?
Stort tack till denna tråd.
Blev bra…men en sak.
Jag kopplade allt i huvudcentralen och tänkte jag sedan skulle avskilja neutral och jord i undercentral. FEL ORDNING
tips: se till att undercentralen har neutral och jord avskiljt FÖRST.
Tack igen till alla som bidragit med information i denna tråd.
Blev bra…men en sak.
Jag kopplade allt i huvudcentralen och tänkte jag sedan skulle avskilja neutral och jord i undercentral. FEL ORDNING
tips: se till att undercentralen har neutral och jord avskiljt FÖRST.
Tack igen till alla som bidragit med information i denna tråd.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det där är lite vad jag skrev om i inlägg 39, för 7 år sedan.
Du MÅSTE VETA hur du skall koppla innan du gör det. Och du MÅSTE veta varför du skall koppla på det viset. Och när du säkert vet vad som är rätt, måste du fundera ut varför du har fel. Förutsätt att du har helt fel. Det är här någonstans du ev. kan börja inse vad det är du inte vet att du inte vet. Och förstå vad mer du behöver förstå.
När du har kommit så långt, så kan det eventuellt vara läge att faktiskt börja koppla.
Du MÅSTE VETA hur du skall koppla innan du gör det. Och du MÅSTE veta varför du skall koppla på det viset. Och när du säkert vet vad som är rätt, måste du fundera ut varför du har fel. Förutsätt att du har helt fel. Det är här någonstans du ev. kan börja inse vad det är du inte vet att du inte vet. Och förstå vad mer du behöver förstå.
När du har kommit så långt, så kan det eventuellt vara läge att faktiskt börja koppla.
What the?H hempularen skrev:Det där är lite vad jag skrev om i inlägg 39, för 7 år sedan.
Liknande trådar
-
Bosch Avantixx torktumlare stannar efter 2-3 min
Vitvaror -
Sluten tank 3 kubik fylld efter ca 200 spolningar
Vatten & Avlopp -
Har en e1600 Lyfko efter 2 mån hittar den inte längre avgränsningslinan.
Robotgräsklippare -
Espressomaskin Siemens EQ6 trasig efter 2,5 år
Vitvaror -
Hej undrar om det är någon som vet om det finns kakel till en cronspisen herrgård att få tag i,letar efter en del till nedre kransen som är 27 xm lång
Övrigt husrelaterat