Om du skall ha ett batteri så är något åt detta hållet mycket billigare jämfört med vad du får:
SEK 88.32 50%OFF | 24V 20Ah 7s3p 18650 battery lithium battery 24v 20000mAh electric bicycle moped electric lithium ion Battery pack + 2A Charger
https://a.aliexpress.com/_EvnZyq3

Tar mindre plats och du kan troligen utnyttja lika mycket energi som i ett dubbelt så stort bilbatteri. Eftersom det dessutom stänger av sig självt innan det är tomt så kommer det att hålla för användning också.

Jag planerar att köpa något liknande för att använda som UPS till mitt nätverk.

Undvik dock de som annonserar mer energi än så här i samma format, de luras genom att berätta antalet amperetimmar vid 3,6V eller liknande. Man märker vilka säljare som är seriösa när man läser annonserna...

pacman42 pacman42 skrev:
Om du skall ha ett batteri så är något åt detta hållet mycket billigare jämfört med vad du får:
SEK 88.32 50%OFF | 24V 20Ah 7s3p 18650 battery lithium battery 24v 20000mAh electric bicycle moped electric lithium ion Battery pack + 2A Charger
[länk]

Tar mindre plats och du kan troligen utnyttja lika mycket energi som i ett dubbelt så stort bilbatteri. Eftersom det dessutom stänger av sig självt innan det är tomt så kommer det att hålla för användning också.

Jag planerar att köpa något liknande för att använda som UPS till mitt nätverk.

Undvik dock de som annonserar mer energi än så här i samma format, de luras genom att berätta antalet amperetimmar vid 3,6V eller liknande. Man märker vilka säljare som är seriösa när man läser annonserna...
Jag kör Kina-batterier till min elcykel. I mitt fall letade jag på sådana batterier som i alla fall enligt beskrivning innehöll celler från kända märken som Samsung, Panasonic och LG. Valde sådana där cellerna ligger på 3400-3500mAh per styck. Tror dessa ännu så länge är svåra att få till för noname märkena.
Men, en fara med dessa batterier är att man inte vet hur bra BMSen är. Även om det är bra celler behöver de hållas koll på för att de inte ska råka ut för thermal runaway. För att minska risken för brand laddar jag mina i pannrummet ovanpå den gamla pannan. Rummet har en gång i tiden gjorts mer brandsäkert, så har hittills hoppats att det räcker, men funderar på att bygga någon form av plåtskåp där jag kan ladda alla batterier individuellt med öppningar som kan släppa ut rökgaser utan att bygga upp ett tryck.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.