Hej!
Har två svarta kablar hur tar jag reda på vilken som är N och L?
 
  • Närbild av en blå elektrisk kopplingsdosa med skruvterminaler och märkningar, med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du missat att vi har växelspänning i Sverige?
Men om du verkligen av någon outgrundlig anledning vill veta så får du mäta med ett därför avsett instrument.
Och ser du jordsymbolen? Hur många kablar ska det gå till ett jordat uttag? (ledtråd: fas + nolla + jord)

Du saknar grundläggande kunskap för att göra detta och du utsätter dig själv och alla runtomkring för potentiell livsfara.Om du absolut tänker göra detta själv så bör du åtminstone ägna en stund åt att läsa på lite först.
 
Jonte nu var du inte helt snäll. Men till trådskapare, är det gamla ett ojordat uttag så byt till ett likadant. Se till att du efter du skruvat ditt kablarna inte kan se någon blank koppar sticka ut någonstans (y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mellan L och skyddsjord är det ca 230 volt, mellan N och skyddsjord är det i princip 0 volt. Sätt en blå märktejp på nollan när du definierat vilken det är, så är du snäll mot framtidens elektriker.

(Jag har fyra svarta kablar ut från elmätaren till proppskåpet så frågan är relevant ibland, en är kombinerad skyddsjord och nolla - den borde vara röd i ett gammalt system tycker jag!)
 
I InsidersUnited skrev:
Jonte nu var du inte helt snäll. Men till trådskapare, är det gamla ett ojordat uttag så byt till ett likadant. Se till att du efter du skruvat ditt kablarna inte kan se någon blank koppar sticka ut någonstans (y)
Med de kunskaper TS uppvisar, tror du hen kan avgöra om det är ett jordat uttag eller ej och om det var korrekt inkopplat och om det är korrekt att det ska vara ett ojordat uttag i det utrymmet?

Det är en potentiellt livsfarlig koppling som pågår här av någon som uppenbarligen saknar grundläggande kunskaper. Att vinkla det till att det handlar om att skala kablarna korrekt är allt annat än snällt.

Minst sagt anmärkningsvärt att ditt inlägg där du uppmanar till livsfarliga kopplingar gillas av samma personer som brukar gå bananas om någon ens tänker tanken på att koppla något eller skala en kabel på egen hand.
 
M multix skrev:
Mellan L och skyddsjord är det ca 230 volt, mellan N och skyddsjord är det i princip 0 volt. Sätt en blå märktejp på nollan när du definierat vilken det är, så är du snäll mot framtidens elektriker.
Är vi helt säkra på att vi vill att TS, som alltså sitter med två kablar och undrar hur de ska kopplas till det jordade uttaget, ska slå på strömmen (om den ens är bortkopplad?) och börja pilla med mätprober?

Om det finns en enda elektriker som anser att en blå märktejp påklistrad av en tidigare ägare skulle ge någon som helst indikation på vilken kabel som är vilken så uppmanar jag den elektrikern att omedelbart söka sig till ett annat yrke.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Om det finns en enda elektriker som anser att en blå märktejp påklistrad av en tidigare ägare skulle ge någon som helst indikation på vilken kabel som är vilken så uppmanar jag den elektrikern att omedelbart söka sig till ett annat yrke.
Klart det iaf ger en indikation!
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.