M
merbanan: Jag kommer in med en bubblare att man kanske motverkar korta perioder med högt effektuttag. Dvs anpassning mot effektabonnemang för att få lägre toppar. Så med lite fria fantasier så går det att få ihop men man kommer ju inte ifrån att man behöver samma energi.
15 svar · 2,2k läst
·
A
anthraxswe: [citat] Tack för feedback
5 svar · 2,0k läst
·
Tomme63
Tomme63: Jag har ett annat problem också. Jag har bytt alla downlights i köket. Dessa ligger på 2 olika dimmers som är utbytta till Ebeko 370 Led Plus. På den ena slingan med 4 ledlampor lyser den första på slingan väldigt skarpt och går inte att dimmra som dom andra. På den andra slingan med 9 ledlampor är det samma fenomen på den sista på slingan. Det var likadant innan allt byttes till nya
7 svar · 2,4k läst
·
M
Massito: [citat] yes en sån symbol finns det! Då blir det ojordad, tack så mycket för hjälpen!
7 svar · 7,0k läst
·
tommib
tommib: .... och höljet har kontakt med skyddsjord, kabeln är ordentligt dragavlastad, kopplingarna är gjorda på ett säkert sätt som undviker att något lossnar eller glappar och därmed utvecklar värme? Man är inte klar bara för att det lyser, det kan man åstadkomma med en varmkorv kopplad till 230 V också ;) Dragavlastning kan man göra t.ex. så att man lägger kabeln i en bukt som man drar
12 svar · 5,6k läst
·
B
beerfueled: Jag har flera Schneider Exxact dimmer. En av dem hamnar ibland i ett läge där den med ojämna mellanrum dimmar ner till noll av sig själv och sen direkt upp igen. Det händer när den är vriden till max, som om max ligger intill noll och den tillfälligt glappar över. Vrider man ner den minsta lilla under max så upphör problemet. Kan man göra nåt? Det tar ju stopp när man vrider till
0 svar · 1,5k läst
Bono_R
Bono_R: OK då förstår jag, ska kolla på ngn av knapparna. Toppen tack för hjälpen. Indikatorn blev grön när man höll inne knappen. Tack än en gång.
6 svar · 2,4k läst
·
E
elmont: Helt OK, och liiiite bättre om du avslutat jorden i en "Wago".
2 svar · 738 läst
·
A
-AKS-: Hej igen! Löst, är bara att lyfta/dra ur pucken genom att ta bort svarta ramen runt omkring och sen ta av glasramen. Trevlig helg! QUOTE="-AKS-, post: 4893643, member: 388343"]Hej! Vi ska måla väggarna och behöver ta bort alla strömbrytare och uttag för att få det snyggt. Strömbrytarna har en elko plus glasram (som vi inte vill ha kvar efter målningen heller) runt sig. För att få bort
1 svar · 677 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja, strömmen anges alltid per fas och effekten för alla faser tillsammans.
4 svar · 2,9k läst
·
E
elmont: Det lägsta du behöver är väl någon grad över noll i rummet så att det inte fryser sönder vattenledningar, allt över det handlar om en komfortfråga.
3 svar · 1,9k läst
B
bjornen99: Gör ett försök och bumpar. Har aqara temperatursensorerna sen några år. Men tycker inte dom är klockrena. Jag måste para om dem då och då. Nån som vet nåt annat alternativ som är stabilare?
1 svar · 1,9k läst
L
LMO: [citat] Nej, mer allmänt om du stötte på några problem. Har du ordnat med nödbrytare på sågdelen också? Den sitter ju i original på hyveldelen. Mvh Lars
4 svar · 4,0k läst
·
A
alfista: Vi hade i princip samma fråga tidigare idag. Det finns ingen egentlig jordanslutning på någon av dem, PE på den gamla är bara ett sätt att koppla ihop skyddsjorden från centralen med jorden på värmekabeln, så egentligen har X samma funktion, det är en blindplint. Det är bättre att koppla ihop jordtåtarna med en skarvklämma av lämplig typ och inte dra dem till termostaten.
1 svar · 6,7k läst
·
S
skyisthelimit: [citat] Skicka ett pm så löser vi det!
8 svar · 4,7k läst
·
N
neo11: Toppen. Jag provar.
9 svar · 3,3k läst
·
O
[old rusty]: [citat] 33% verkningsgrad låter lite snålt eller? Ligger väl närmare 40-45% på större system? Med en större maskin (800kW) kostar nog elen 6.2kr/kWh (45% verkn.grad på dieselmotorn, 90% på generatorn?). Vid ett elpris på 7kr/kWh (8h per dag, 5 dagar i veckan) dra man i så fall in strax över 100 000kr i månaden. 10kr/kWh som pratas om så blir det närmare en halv miljon i månaden.
7 svar · 3,0k läst
O
Oldfart: [citat] Om det bara handlar om elinstallationer är en spänningsprovare bättre. Den enklare att använda och har ingen av de risker för felkoppling vid mätning som en multimeter har.
6 svar · 2,1k läst
·
Dilrah
Dilrah: Tack för din hjälp!
22 svar · 3,1k läst
·
F
Frågan: Nu har jag varit uppe på taket och kollat. Det är en SVAB fläkt modell SVF-9. Går fortfarande att köpa 40 år senare :-). Och ännu bättre så fanns en publicerad "EL-manual". Så med den dokumentationen så tänkte jag nog lämna över det till en elektriker. [bild] [bild]
4 svar · 2,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om kabeln är trefasig så bör den räcka.
3 svar · 2,3k läst
E
elmont: [citat] Oavsett så finns det bägge delarna, så du får väl ringa/maila och fråga
3 svar · 1,2k läst
J
JohanLun: ...precis, jag ställde min BVP på schema förra vintern. Om man följt rörligt elpris så ser man att det inte alls är nåt exakt mönster längre, man måste kunna justera det dag för dag, det orkar man inte med en timer men om man kan få en styrning på timpris går det. Jag är inte där själv, men det verkar inte omöjligt att ta rygg på nån som redan satt upp en sådan funktion i
2 svar · 2,3k läst
·
C
cpalm: [citat] Med golvgivare brukar den absoluta temperaturskalan på termostaten vara ganska intetsägande. Ställ den så att det blir lagom varmt helt enkelt, oavsett om det motsvarar 15 eller 30 på skalan. Om det sen av någon anledning inte går att få lagom värme på golvet kan man börja fundera på om termostaten är dålig.
3 svar · 1,1k läst
·
J
Johan456: [citat] Sätt det jag skrev i relation till att någon kör koppar upptill 120 kvadrat, eller vid 120 byter de till aluminium. Det jag menar är att behöver du en 16 kvadrat är det billigare med 50 aluminium. Sen får man värdera hantering, storlek, anslutningar m.m
7 svar · 1,8k läst
Dracula
Dracula: [citat] Ja tack, jag förstod det också :) taket är golvet på vinden, och man har gjort det start nog att gå på.
9 svar · 3,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Det är helt upp till dig, det finns ingen lagtext eller annan förskrigt som reglerar hur djupt du ska lägger kabel på din tomt. Kraftbolagen har sina egna regler styrda från rädslan för tjällossning. Beroende på var du bor så finns det ju ingenstand frost ned till mer än några centimeter. Praktiskt kan vara att kräva minst en spadsdjupt för att minska risken för framtida
9 svar · 3,9k läst
T
Thomas_Blekinge: Jag ger mig. Det verkar blivit vanligt inom 08 att prata så konstigt. Fortsätt bara.
15 svar · 3,3k läst
·
Totte_S
Totte_S: Enkelt o enkelt… det går oftast att lösa, tar lite tid och omsorg om det inte ska se ut som om man gnagt sig ut. Det finns bra skydd för kabeln i genomföringarna så det ska gå att göra helt elsäkert. Kan stryka med nåt borr på köpet men en bra elmoj gnäller inte för det om resultatet blir bra [citat]
3 svar · 2,1k läst
·
L
ljs-s: Jag skulle få betala ca 10 000 kr för ett Garo markskåp så jag slog till på det. Enligt Eon så var det numera ett krav från dom att ha markskåp. Garoskåpet hade ett 230v uttag på sidan och 7 din platser. Åskskydd var även det ett krav så det tar några av platserna. Sen är det väl en HAN port-mätare som jag vill få plats med, drar TP kabel i röret från huset så jag slipper
3 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.