Hej, är inte så kunnig inom el. Som ni alla vet stiger elpriserna och jag undrar hur jag kan ta reda på vilka delar eller saker i huset som drar mest el samt tips ni har för att hålla nere kostnader. Tack på förhand!

A Allan1337 skrev:
Hej, är inte så kunnig inom el. Som ni alla vet stiger elpriserna och jag undrar hur jag kan ta reda på vilka delar eller saker i huset som drar mest el samt tips ni har för att hålla nere kostnader. Tack på förhand!
Börja med att botanisera lite på trådar här i fromuet, det finns massor av tips.
En elmätare kan vara bra om du vill kolla hur mycket ström olka saker drar sen hemma.

Annars är väl de bästa tipsen (förutom att bygga om/installera nya system):
- Sänk värmen
- Kolla över varmvattenberedare och ev avfuktare
- Eventuellt kör på timdebitering och kör tex VVB/Avfuktare och laddning av ev elbil på tider när priset är lågt.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
1. Värme, värme, värme. Har du inte fjärrvärme eller redan eldar med ved, pellets eller olja är det här de verkliga besparingarna finns. Att sänka temperaturen ett par grader gör enorm skillnad. Hitta var värmen läcker ut - täta fönster med nya tätningslister o.s.v. är det enklaste som kan göra stor skillnad. Har du direktverkande el: skaffa en värmepump av något slag. Enklast är en luftvärmepump.

2. Hitta vad som drar el: Skaffa en tibber pulse eller liknande så att du kan se i realtid hur förbrukningen går upp och ner när du testar att stänga av olika saker. Du kan också bygga en egen, om du är händig: https://metalcoder.dev/make-your-own-electricity-pulse-meter/.

Exempel på sånt som drar mycket: elbil, elelement, stora avfuktare (i grunden t.ex.), stationära datorer (särskilt äldre), gamla glödlampor, spabad, torktumlare, varmvattenberedare.

Spis, ugn, dammsugare, mikro, vattenkokare drar mycket men oftast inte så länge att det spelar så stor roll.

Sånt som normalt sett drar lite till mittemellan: ledlampor, bärbara datorer, diskmaskin, tvättmaskin

Om du har timbaserat spotavtal kan det löna sig mycket att försöka flytta förbrukning till billiga timmar på dygnet (oftast nattetid). Har du rörligt avtal kommer det tyvärr inte göra så stor skillnad, då får du ändå betala ett medel på vad alla med samma leverantör har använt under månaden.

• Gilla
Allan1337 och 1 till
  • Laddar…
A Allan1337 skrev:
Finns många trådar på detta forum om det just nu.
Men här är huvudpunkterna.
* Uppvärmning del1: Har du direktverkande el/elpanna , byt ut den mot en värmepump. Ger mest sänkning på elräkingen.
* Uppvärmning del2: Kan du leva med att ha på dig mer kläder inomhus och sänka inomhus temperaturen påverkar det näst mest.
* Bad ... glöm det, dusch är det som gäller om man ska sänka elkostnaderna
* Dush 10-15min dusch räcker per person & dag. Allt över det drar en massa onödiga elkostnader.
* Avfuktare i grund / på vind. Hur mycket behöver de gå för att klara sitt jobb. Ett måste att kolla över
* Standby på TV/datorer etc etc ... nope, stänga av med strömbbrytare på skarvsladd el liknande.
* Lampor ... nu finns det inte så många av den gamla sortens glödlampor kvar ... men det kan tex sitta 100W eller motsvarande på ställen man inte tänker på eller är i så ofta, som pannrum eller utebelysning.
Råkar de vara på hela tiden ... då går det en massa el. Nya led-lampor drar nästan inget i jämförelse.

Sen är frågan vilken typ av elavtal du har.
Har du inte timpris så kan du inte styra rakt av elkostnaden av den el som förbrukas.
Har du timpris , så kan man på vissa delar av elförbrukningen skjuta den till timmar på dygnet som kostar minst. Praktexempel är när en elbil ska laddas.

• Gilla
Allan1337
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.