Huruvida vi kommer att få långa strömavbrott, planerade eller ej, vet jag förstås inte. Men sannolikheten är nog betydligt högre i år än för två år sedan.
Enligt MSB ska man kunna klara av en vecka utan ström och vatten så om man litar på dom så gör jag bara min medborgerliga plikt!
Hej eckeph
Även jag har det att ” Enligt MSB ska man kunna klara av en vecka utan ström och vatten” som ett riktmärke för min satsning. Samtidigt som jag funderar och bygger så försöker jag skriva om det här för att fler skall fundera och förhoppningsvis agera, jag gav denna länk tidigare; https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
I tråden försöker jag kombinera reservkraften med att sänka elenergibehovet och hitta en lösning som inte kostar så mycket men ändå är robust. Genom detta så kan förhoppningsvis fler klara av att hantera strömavbrott.
Att klara längre strömavbrott (som MSB) talar om och då både klara människor och egendom är ingen ”Quick fix”.
Tittar du runt i länken jag gav, så ser du att det finns flera frågeställningar som dyker upp vid reservkraftdrift.
I ett samhälle som är helt beroende av elkraft och kommunikation behöver vi både en ökad kunskap (hos i stort sett alla, politiker, ekonomer, beslutsfattare, privatpersoner etc.) om vi ska undvika misstag.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.