Hej
Har en 10 år gammal elektrolux ugn som fungerade bra fram till ikväll. När termostaten klickar så gar jfb. Detta händer även när ugnen i övrigt är avstängd...
Så fort jag vrider termostaten från noll till typ 30 slår jfb.
Vi rengjorde ugnen tidigare idag och den fungerade "i ett per minuter" nyss.
Har en 10 år gammal elektrolux ugn som fungerade bra fram till ikväll. När termostaten klickar så gar jfb. Detta händer även när ugnen i övrigt är avstängd...
Så fort jag vrider termostaten från noll till typ 30 slår jfb.
Vi rengjorde ugnen tidigare idag och den fungerade "i ett per minuter" nyss.
Överslag i elementet. Byt element.
Tar upp problemet igen eftersom vi saknar ugnen och jag inte haft tid att titta mer på den. Överslag i ett element låter rimligt, elementen var inte oöverkomligt dyra, men hur säkerställer jag att det är ett element som är kass och hur kan jag mäta mig fram till vilket?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Har du en multimeter som kan mäta resistans så kanske du kan mäta dig fram till felet. Men med lite otur uppträder det inte vid 2 V utan det krävs en isolationsprovare som mäter med 500 V. Men det kan vara värt att prova. Man brukar kunna komma åt anslutningarna till värmeelementen från baksidan. Resistansmät mellan polerna och chassit på ett högs resistansområde. Det ska inte vara någon kontakt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vad mätte du? Resistansen mot jord eller resistansen i värmeelementet? Det är resistansen mot jord som är intressant och den ska vara oändlig. Men kanske räckte det med att röra omkring lite i ugnen.
Hej !
Jag har liknande problem med ugnen i min Siemens Induktionsspis (kopplad 3-fas 400V - se foto av etikett med mod bet)). När jag försöker använda ugnen löser jordfelsbrytaren ut så snart jag försöker ställa in temperaturen. Jag har försökt mäta upp resistensen med min (ej professionella) multimeter. Jag har använt 2000-inställning och testat såväl (se foto) övre (4 ledare) som .varmluft (2 ledare t.v. i mitten) och undre (2 ledare länst ned). I santliga fall visar mätare "1" vid ordentlig kontakt med jord. Spisen har ståyy i garaget c:a 8 månader. Kan det enbart vara fukt som fortfarande är kvar efter ett dygn i rumstemoeratur? - Hällen fungerar perfekt. Spislampan yänds när jag väljer värmekälla/varmluft på vredet, Men, sedan löser JFB ut när jag vrider på termostaten. Vad är galet? - Hur kan jag felsöka på annat sätt? Tacksam för alla vettiga förslag !!
Jag har liknande problem med ugnen i min Siemens Induktionsspis (kopplad 3-fas 400V - se foto av etikett med mod bet)). När jag försöker använda ugnen löser jordfelsbrytaren ut så snart jag försöker ställa in temperaturen. Jag har försökt mäta upp resistensen med min (ej professionella) multimeter. Jag har använt 2000-inställning och testat såväl (se foto) övre (4 ledare) som .varmluft (2 ledare t.v. i mitten) och undre (2 ledare länst ned). I santliga fall visar mätare "1" vid ordentlig kontakt med jord. Spisen har ståyy i garaget c:a 8 månader. Kan det enbart vara fukt som fortfarande är kvar efter ett dygn i rumstemoeratur? - Hällen fungerar perfekt. Spislampan yänds när jag väljer värmekälla/varmluft på vredet, Men, sedan löser JFB ut när jag vrider på termostaten. Vad är galet? - Hur kan jag felsöka på annat sätt? Tacksam för alla vettiga förslag !!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Blir lite osäker på dels exakt vad du mätert men även på mätresultatet.
Om den visar "1" så kan det betyda allt ifrån 1 ohm, till oändligt, beroende på vilken multimeter du har.
Vissa multimetrar visar "1" som "overflow, alltså om värdet är för högt för att kunna visas.
Om det faktiskt är ett mätvärde, så bör du sänka mätområde så kan vi troligen få se ett mer exakt värde.
Jag uppfattar att värdet alltså är när du mäter från fas mot jord?
Lägg gärna upp en bild även av instrumentet när det visar "1"
Om den visar "1" så kan det betyda allt ifrån 1 ohm, till oändligt, beroende på vilken multimeter du har.
Vissa multimetrar visar "1" som "overflow, alltså om värdet är för högt för att kunna visas.
Om det faktiskt är ett mätvärde, så bör du sänka mätområde så kan vi troligen få se ett mer exakt värde.
Jag uppfattar att värdet alltså är när du mäter från fas mot jord?
Lägg gärna upp en bild även av instrumentet när det visar "1"
Tack för att du bryr dig "hempularen" !!
(1) Jag försöker mäta upp eventuell kortslutning i något av de tre elementen;
(2) Jag ansluter svart till chassi och röd till (en pol i taget) var och en av faserna i varje element;
(3) "1" är väl antagligen "startläge" vid Ohm-mätning - i alla lägen - på denna multimeter (bilder bifogas som utvisar (a) avstängd, (b) påslagen läge 2000, (c) påslagen läge 2000 kortsluten.);
(4) Att sänka (eller höja) läget ger samma resultat (dvs = inget utslag).
(1) Jag försöker mäta upp eventuell kortslutning i något av de tre elementen;
(2) Jag ansluter svart till chassi och röd till (en pol i taget) var och en av faserna i varje element;
(3) "1" är väl antagligen "startläge" vid Ohm-mätning - i alla lägen - på denna multimeter (bilder bifogas som utvisar (a) avstängd, (b) påslagen läge 2000, (c) påslagen läge 2000 kortsluten.);
(4) Att sänka (eller höja) läget ger samma resultat (dvs = inget utslag).
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Ettan som visas betyder overflow. Det är alltaå mer än 2000 ohm. Men prova istället på läget 2000K, som sagt. Det betyder alltså att den max 2 Mega ohm.
Nu skall man komma ihåg att en multimeter kan bara ibland hitta isolationsfel, Om det är ett fel där det är ett litet gap mellan ledarna. Så räcker inte mätspänningen som instrumentet lägger ut för att "hoppa över" vid felet. Men vid drift med 230V så hoppar strömmen över gapet. En isolationstestare mäter samma sak som din multimeter, men gör det med hög mästspänning (250 - 1000V). Men har man en praktkortslutning så räcker det med en multimeter för att hitta den.
Nu skall man komma ihåg att en multimeter kan bara ibland hitta isolationsfel, Om det är ett fel där det är ett litet gap mellan ledarna. Så räcker inte mätspänningen som instrumentet lägger ut för att "hoppa över" vid felet. Men vid drift med 230V så hoppar strömmen över gapet. En isolationstestare mäter samma sak som din multimeter, men gör det med hög mästspänning (250 - 1000V). Men har man en praktkortslutning så räcker det med en multimeter för att hitta den.
Hmmm ... Jag kollade även med 2000K tidigare. Då blev det samma siffror på samtliga stift på samtliga element (c:a 145XX eller 14,5XX eller liknande). Varför? - Det kan väl inte vara isolationsfel på alla? - Eller ??H hempularen skrev:Ettan som visas betyder overflow. Det är alltaå mer än 2000 ohm. Men prova istället på läget 2000K, som sagt. Det betyder alltså att den max 2 Mega ohm.
Nu skall man komma ihåg att en multimeter kan bara ibland hitta isolationsfel, Om det är ett fel där det är ett litet gap mellan ledarna. Så räcker inte mätspänningen som instrumentet lägger ut för att "hoppa över" vid felet. Men vid drift med 230V så hoppar strömmen över gapet. En isolationstestare mäter samma sak som din multimeter, men gör det med hög mästspänning (250 - 1000V). Men har man en praktkortslutning så räcker det med en multimeter för att hitta den.
Isolation mäter du mellan jord och en av anslutningarna på elementet. Jord har du i chassit.7 793 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Om du fick något annat än den ensamma ettan, så betyder det att du har någon överledning. Det vore intressant med mer exakta siffror, och prova gärna med 20k och 200k. Ju bättre ditt mätområde stämmer med det du mäter desto bättre upplösning får du på resultatet.
Titta också på om mätvärdet ädrar sig med tiden. I vissa fall lurar man sig för att det finns kondensatorer i något avstörningsfilter. Då kommer en kondensator mellan fas och jord att ladda upp sig av mätströmmen, det ser då ut för instrumentet som det går en svag ström, som motsvarar ett visst resistansvärde. Men alteftersom kondensatorn laddar upp sig så sjunker strömmen, och den uppmätta resistansen (som alltså inte är en resistans) kommer att öka. Vi pratar nu alltså om en uppladdningstid på några sekunder.
Titta också på om mätvärdet ädrar sig med tiden. I vissa fall lurar man sig för att det finns kondensatorer i något avstörningsfilter. Då kommer en kondensator mellan fas och jord att ladda upp sig av mätströmmen, det ser då ut för instrumentet som det går en svag ström, som motsvarar ett visst resistansvärde. Men alteftersom kondensatorn laddar upp sig så sjunker strömmen, och den uppmätta resistansen (som alltså inte är en resistans) kommer att öka. Vi pratar nu alltså om en uppladdningstid på några sekunder.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



