Fotografen
Fotografen: Åter till ämnet... - Det är ett motorskydd, verkar vara ställbart mellan 0,2 och 0,3 A. - Enligt mitt ögonmått så saknas nolla så nej, det kan rakt av inte bli ett trefasuttag. undersök möjligheten att få fram en tråd till.
13 svar · 2,7k läst
·
Ghazwan Mayouf
Ghazwan Mayouf: [citat] Hej . Jag ska börja också med det här utbildningen. Men jag ska plugga på distans. Är det svårt utbildning? För att jag vill jobba och plugga. [citat]
37 svar · 11,5k läst
·
B
bjugga: [citat] Ingen reservkraft :). Det är en trefasen till en spis som måste kunna omkopplas till ett uttag för lite diverse mindre byggrejer - cementtblandare, en byggcentral, värmefläkt. Inga tunga startbelastningar. Om vi kör blandaren och någon kommer in och sätter på ugn och spis, så går huvudsäkringen. 90% av tiden är spisen inkopplad, Men det är jävligt drygt att dyka bakom ugnen
8 svar · 1,6k läst
·
N
Nygrön: Jo det är så jag tänker också. Jag har inget emot att frysa lite någon timme under dagen. Men med tanke på att priset nu har varit över 7kr/KwH i peak och 3-4 öre på det lägsta vissa dygn så kan man ju värma huset skitvarmt under den billiga delen av dygnet och skruva ner i övrigt (kommer inte testa just det dock). Tänker experimentera lite och se hur bra/dåligt det fungerar i alla
7 svar · 999 läst
E
elmont: Fördelen är väl den dag man måste "fixa" med laddaren och man har en säkerhetsbrytare så slipper man vara hemma och släppa in montören så att denne kan säkert bryta gruppen. Det handlar ju om en merkostnad av 2-300:-
2 svar · 1,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] En fälla du ska undvika är att söka "lösningar" som kringgår behörighetsreglerna. Det blir sällan bra och kan t.o.m vara sämre elsäkerhetsmässigt och bryta mot utförandekrav i samma elsäkerhetslag som beskriver behörighetskraven. Även med en "sladd" i rören så ska rören placeras rätt så att den dolda ledningen får ett normalt skydd. Tyvärr är behörighetsreglerna
14 svar · 3,1k läst
·
I
InsidersUnited: När de skjuter så kan man se marken pulsa upp där det är kortis till jord.
2 svar · 1,5k läst
·
M
mrgert: Uppdatering, plattorna är bytta och allt funkade. Elektrikern behövde inte skifta någon last.
36 svar · 7,1k läst
·
H
hempularen: [citat] Det blir högre temperatur på själva elementet. I kontakten med vattnet är det samma temp, men längst inne i elementet blir det högre temp. Det ger dels mer oxidation, men också mer mekaniska spänningar i isoleringen (den elektriska), Det ger med tiden sprickor. Men exakt vad som går sönder först i ett element vet jag inte. I många fall är det den yttre väggen mot vattnet som
9 svar · 1,2k läst
K
Kallebo: Ofta är det dessutom inte så mycket billigare med dubbeltrapp eftersom de är så hiskeligt dyra! Snyggare med två enkelströmställare också
9 svar · 1,4k läst
·
B
Bassrunner: [citat] Min fetning. Byt elektriker.
5 svar · 1,4k läst
H
hempularen: [citat] Då antar jag att du har satt två trådar i varje hål i wagon också? Det skall aldrig vara mer än en tråd i varje kopplingsklämma.
10 svar · 6,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Genom att ta bort centrumplattan och ramen så ser man dimmerns hela yta, på den brukar det vara stansat/skrivet vilken modell det är. Men rattar mm brukar inte finnas som reservdelar ute i handeln utan i så fall så är det direktkontakt med tillverkare. Edit: I följande inlägg ser man vilken modell det är (ATD300R),
1 svar · 1,4k läst
M
marp68: [citat] Du ser rätt. Inte enligt reglerna riktigt. RKK 1,5 mm Hade hemma, kort avstånd och ligger luftigt. Borde kanske köpa hård kabel för fast anslutning.
12 svar · 2,7k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Lossa några panelbrädor och skarva på röret så det kommer ut där du vill, har du otur får du ersätta befintliga ledare.
1 svar · 788 läst
·
GK100
GK100: Nej jag tycker det speglar hur det ofta görs nu i enfasgrupper där brun får vara fas och övriga färger utom blå och gröngul agerar tex tändtrådar osv. Kör du på som tänkt det finns inget att klaga på där.
6 svar · 910 läst
V
Viktorbyggahus: [citat] Hellre mycket än lite? Isolering är ju billigt. Ja att jag har så litet behov trots storleken är nog pga bergvärme, isoleringen, fönstrena, och golvvärmen. I vinter ska vi dra ned tempen ytterligare. Vi har gått från 24.5 till 21.5. Kanske går ned till 20.5 i vinter. Och i källare kanske 18 från 25. Lite svårt att kalibrera med dålig rumsstyrning.
20 svar · 2,2k läst
C
coldmejl: [citat] Tack!
11 svar · 1,7k läst
·
T
Thamas: [citat] Absolut :) Ska ju se snyggt och någorlunda proffsigt ut också.. Fast det kan vara en elektriker som gjort jobbet också Man får ju inte göra allt detta själv naturligtvis :) Det tänktes på markkabelns tillåtna böjradie också. Finns lite sling i trälåda ifall det skulle behövas flyttas i framtiden.
5 svar · 3,8k läst
·
S
skvadron: Ja äntligen kan jag pusta ut Stort tack för ditt tålamod och kunskap, guld värt Dock visste jag inte om att Nexa "bara" har upp till 15 olika lägen, men det är noterat nu Tack än en gång! Mvh Skvadron
26 svar · 3,1k läst
·
C
civilare: [citat] Disk och tvätt drar inte mkt ström, en 90-tvätt drar max 1-2 kWh, men visst, man kan spara en femma, det är varmvattnet som ger något att styra eftersom att det drar kopiösa mängder ström att värma vatten. Vad menar du med att det tar mer tid att värma den från att den är kall än att fylla på och värma kontinuerligt? Temperaturen hinner inte sjunka nämnvärt över dagen
17 svar · 17,5k läst
tommib
tommib: Trasig lampa? Har den en lamptestknapp?
3 svar · 1,9k läst
E
elmont: [citat] Det dom gör är ju på intet vis en del av en elinstallation utan en produkt som man kan använda i en elinstallation. ungefär som en strömbrytare mm mm
110 svar · 48,3k läst
·
P
papayagirl: [citat] Jag beställde från tretti.se som hade kampanj på denna för någon vecka sedan. 15 469 ink frakt.
21 svar · 9,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: 2 st LED-10 ;)
3 svar · 1,4k läst
R
RoAd: [citat] Du tänker fel här. Shellyn ska inte "samarbeta" med de övriga brytarna (agera tredje strömbrytare). Den ska ensamt styra strömmen till lamporna och brytarna ska i sin tur styra Shellyn via dess ingång (SW). Då kommer shellyn hela tiden veta status för lamporna samtidigt som det går att tända och släcka som vanligt via knapparna. Så inget annat än Shellyns "O" ska vara
14 svar · 12,5k läst
·
tommib
tommib: Nej, troligen spelar det ingen roll men med ett polariserat kontaktdon så är det lämpligt att koppla rätt. Ibland behövs någon annan för att se det uppenbara, speciellt när man är frustrerad. Du tog hänsyn till att de är spegelvända i den andra kontakten hoppas jag ;)
3 svar · 2,2k läst
·
Ghazwan Mayouf
Ghazwan Mayouf: Hej! Jag har sökt utbildning för installationselektriker. Och det ska börja 10/10/2022. Men min fråga är. Vad är skillnaden mellan den här utbildningen och Electric utbildning som ska börja också i oktober. För att jag gillar mest att jobba elektrik med hus. Eller båda utbildning samma sak?
0 svar · 811 läst
·
Ghazwan Mayouf
Ghazwan Mayouf: [citat] . Hej! Hej! Jag har sökt utbildning för installationselektriker. Och det ska börja 10/10/2022. Men min fråga är. Vad är skillnaden mellan den här utbildningen och Electric utbildning . För att jag gillar mest att jobba elektrik med hus
93 svar · 12,8k läst
MultiMan
MultiMan: Om du är osäker så får du ta hjälp av någon kunnig eller lägga upp tydliga bilder här och få hjälp. Man tror aldrig med elkopplingar, utan man måste vara säker på att det är rätt kopplat.
3 svar · 835 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.