Har en bod med en separat elcentral i, med JFB.
Denna bod kopplar jag med en fempolig kabel( med handske) rakt in ett 3 fasuttag på stora huset, även detta uttag med en egen JBF:
Med andra ord 2 JBF efter varandra.
Centralen i boden har en kabel i från NOLLSKENAN till JBF sen vidare till JORDSKENAN.
Det finns INGET inkopplat i några uttag mm.
Problemet är att alla jävla Jordfelsbrytare löser ut hela tiden....
( OBS. det finns inga fel på kabeldragning, uttag mm, har piptestat i oändligheten....)
Några tips ?
Denna bod kopplar jag med en fempolig kabel( med handske) rakt in ett 3 fasuttag på stora huset, även detta uttag med en egen JBF:
Med andra ord 2 JBF efter varandra.
Centralen i boden har en kabel i från NOLLSKENAN till JBF sen vidare till JORDSKENAN.
Det finns INGET inkopplat i några uttag mm.
Problemet är att alla jävla Jordfelsbrytare löser ut hela tiden....
( OBS. det finns inga fel på kabeldragning, uttag mm, har piptestat i oändligheten....)
Några tips ?
Du matar väl med en femledare där jorden endast går till jordskenan och nollan går till JFB och sedan enbart till nollskenan. Ev finns det en plint för inkommande nolla, då kan man "mellanlanda" där innan man går till JFB.
Är det ute eller inne JFB löser
Är det ute eller inne JFB löser
Tja, du har nåt jordfel eller felkoppling nånstans, två jordfelsbrytare efter varandra fungerar.
Inkommande nolla i boden skall gå till jordfelsbrytaren och sedan från jordfelsbrytaren till nollskenan. Inkommande jord i boden skall gå till jordskenan. Det skall inte finnas någon koppling mellan nollskena och jordskena i boden.
När löser JFB? Direkt när du kopplar in boden?
En liten bild på hur det är kopplat vore bra, men på din beskrivning låter det felaktigt. JFB ska matas från inkommande nolla och utgående kabel ska gå till nollplinten i centralen. Om den matas från nollan och kabeln går vidare till jordskenan (som rimligen också är inkopplad på inkommande PE) så har du lyckats bygla PE och N efter din JFB i huset och den kommer lösa så fort du börjar koppla in lite last. Det behöver inte vara i boden, det räcker med att något förbrukar ström i någon av centralerna (typ... symmetriska trefaslaster skulle möjligen kunna vara ett undantag)
En liten bild på hur det är kopplat vore bra, men på din beskrivning låter det felaktigt. JFB ska matas från inkommande nolla och utgående kabel ska gå till nollplinten i centralen. Om den matas från nollan och kabeln går vidare till jordskenan (som rimligen också är inkopplad på inkommande PE) så har du lyckats bygla PE och N efter din JFB i huset och den kommer lösa så fort du börjar koppla in lite last. Det behöver inte vara i boden, det räcker med att något förbrukar ström i någon av centralerna (typ... symmetriska trefaslaster skulle möjligen kunna vara ett undantag)
Du matar boden via en femledare, sedan kopplas skyddsjord och nollan ihop i boden, du har även belastningar igång inne i stora huset, dessa belastningar är antagligen inte symmetriska utan det går en ström i nollan, denna ström går även ut i nollan i femledarkabeln till boden, där går strömmen igenom JFBn till skyddsjorden, då känner båda JFBna att strömmarna genom JFBna inte är 0 utan bägge löser ut.
JFBna gör sitt jobb exakt så som dom ska göra.
Det du behöver göra är att bygga om elcentralen i boden så den är TN-S rakt igenom, den är idag TN-C kopplad.
JFBna gör sitt jobb exakt så som dom ska göra.
Det du behöver göra är att bygga om elcentralen i boden så den är TN-S rakt igenom, den är idag TN-C kopplad.
Kan ju vara värt att tillägga att två likadana JFB i serie inte ger selektivitet, dvs båda eller endera kan lösa vid ett fel. Om matningen till boden skulle vara korrekt utförd finns ingen anledning att ha en JFB i den. Det som är lite tveksamt är väl inkopplingen med handske och om det finns någon risk att boden kopplas in i ett uttag som inte är skyddat av JFB.
Så egentligen skadar det väl inte, förutom i detta fall när det troligen är felkopplat. Är det en elektriker som varit framme eller är det hemmabygge? Ett foto på centralen i boden skulle vara intressant för att veta om vi tolkar din beskrivning rätt.
Så egentligen skadar det väl inte, förutom i detta fall när det troligen är felkopplat. Är det en elektriker som varit framme eller är det hemmabygge? Ett foto på centralen i boden skulle vara intressant för att veta om vi tolkar din beskrivning rätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt den där kopplingen mellan nollskena och jordskena i boden är fel. Labba inte mer innan du har koll på exakt vad som är rätt. En felkoppling där kan bli livsfarlig.
Just det fel du har ger bara att det inte fungerar, men det är ren tur att du inte fått ut 400V på uttagen i boden, med brand som följd. Ett annat fel man lätt får med den typen av planlöst labbande är att du kan få full nätspänning på skyddsjorden på allt som är "jordat" i boden.
Just det fel du har ger bara att det inte fungerar, men det är ren tur att du inte fått ut 400V på uttagen i boden, med brand som följd. Ett annat fel man lätt får med den typen av planlöst labbande är att du kan få full nätspänning på skyddsjorden på allt som är "jordat" i boden.
I stickproppsanslutna bodar får det inte förekomma några TN-c lösningar ( 4 laedaresystem med PEN). Alla stickproppsanslutna bodar skall TN-s (5 ledaresystem). Det bytyder att nolla och skyddsjord är separata ledare som inte får någon elektrisk kontakt med varandra i boden.
Att bygga om det är ett enkelt jobb om man kan det. Men utan kunskap kan det bli både personskador och brandrisk.
Inkommande till boden kommer det 5 fem ledare där blå och gul/grön ingår. Den gul/gröna skall anslutas till PE plinten och den blå till inkommande sida jfb i anslutning märkt med N. Från jfb utgående sida ansluts en blå kabel till anslutning. märkt N och dras till centralens Nollplint. Stämmer inte färgerna med respektive funktion då måste närmare undersökningar göras.
Om stickkontakten är urdragen och jfb är tillslagen. Då skall man mäta med en multimeter som bör visa höga motstånd typ MegaOhm eller avbrott mellan nollan och skyddsjord. Finns det en lågohnig förbindelse mellan dom två då är något felkopplat eller trasigt.
Sedan tillkommer olika mätningar av bl.a jordkontinuetet som skall göras vid driftsättning av elanläggningar.
OBS kabelfärger skall man inte lita på fullt ut. Det kan ha varit någon hempulare som har använt färgerna till annat än vad standard föreskriver.
Att bygga om det är ett enkelt jobb om man kan det. Men utan kunskap kan det bli både personskador och brandrisk.
Inkommande till boden kommer det 5 fem ledare där blå och gul/grön ingår. Den gul/gröna skall anslutas till PE plinten och den blå till inkommande sida jfb i anslutning märkt med N. Från jfb utgående sida ansluts en blå kabel till anslutning. märkt N och dras till centralens Nollplint. Stämmer inte färgerna med respektive funktion då måste närmare undersökningar göras.
Om stickkontakten är urdragen och jfb är tillslagen. Då skall man mäta med en multimeter som bör visa höga motstånd typ MegaOhm eller avbrott mellan nollan och skyddsjord. Finns det en lågohnig förbindelse mellan dom två då är något felkopplat eller trasigt.
Sedan tillkommer olika mätningar av bl.a jordkontinuetet som skall göras vid driftsättning av elanläggningar.
OBS kabelfärger skall man inte lita på fullt ut. Det kan ha varit någon hempulare som har använt färgerna till annat än vad standard föreskriver.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Finns inget inkopplat i uttagen.
Om jag ohm-testar mellan jordskenan samt Nollskenan blir det inget utslag alls.
Dock kortis när jag slår på JBF.
( allt detta testat innan jag kopplar in boden )
Om jag ohm-testar mellan jordskenan samt Nollskenan blir det inget utslag alls.
Dock kortis när jag slår på JBF.
( allt detta testat innan jag kopplar in boden )
Vill poängtera att det inte laboreras det minsta!!!!!!hempularen skrev:Som sagt den där kopplingen mellan nollskena och jordskena i boden är fel. Labba inte mer innan du har koll på exakt vad som är rätt. En felkoppling där kan bli livsfarlig.
Just det fel du har ger bara att det inte fungerar, men det är ren tur att du inte fått ut 400V på uttagen i boden, med brand som följd. Ett annat fel man lätt får med den typen av planlöst labbande är att du kan få full nätspänning på skyddsjorden på allt som är "jordat" i boden.
Elcentralen är färdig byggd på fabrik så jag har endast kopplat in den. 5 ledare direkt i ett uttag satt av en elektriker.
Direkt när JBF löste ut drog jag ur kontakten o satte mig här på Bygga hus...inte leka med elen.....
Så lugn med anklagelserna tack...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jo men i det här fallet så skall det inte vara någon förbindelse mellan jord och nollskena oavsett om jordfelsbrytaren är tillslagen eller ej.bygganders skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Tänkbart att jag missförstår något här. Men centralen kommer tillverkad från fabrik för att kopplas in en fytrådsmatning. Men eftersom du matar femtrådigt så är det fel. Menar du att du har fått centralen färdigbyggd med kabel med CEE don? Eller har du eller någon kopplat på en ansutningskabel.bygganders skrev:Vill poängtera att det inte laboreras det minsta!!!!!!
Elcentralen är färdig byggd på fabrik så jag har endast kopplat in den. 5 ledare direkt i ett uttag satt av en elektriker.
Direkt när JBF löste ut drog jag ur kontakten o satte mig här på Bygga hus...inte leka med elen.....
Så lugn med anklagelserna tack...![]()
