1 207 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Noll och jordskena
Hej, ber om ursäkt på förhand ifall frågan är svår att tyda.
Nolla och jord o samma rör, bör dom hänga ihop på noll och jordplinten?
dvs jord #1 på jord plinten, nolla #1 på nollplinten?
Om ja, är det någon elsäkerhets-lag eller ”bara” snyggt att göra så?
Nolla och jord o samma rör, bör dom hänga ihop på noll och jordplinten?
dvs jord #1 på jord plinten, nolla #1 på nollplinten?
Om ja, är det någon elsäkerhets-lag eller ”bara” snyggt att göra så?
Det är ju samma nolla och jord vare sig de sitter på första eller sista skruven. Så är bara estetiskt och kanske enklare vid ev felsökning, att tex nolla och jord för säkring 1 ligger på skruv 1, säkring 2 på skruv 2 mm.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja, det rekommenderas.
Varje gruppledning ansluts i gruppcentral så att samhörigheten mellan dess fasledare, neutralledare och
skyddsjordsledare tydligt framgår.
Detta brukar man försöka uppfylla genom ordningen, alltså även om gruppsäkringen. Som om det är 7:e gruppen din ledning tillhör så bör du ansluta N och PE på plats 7 på respektive plint.
Varje gruppledning ansluts i gruppcentral så att samhörigheten mellan dess fasledare, neutralledare och
skyddsjordsledare tydligt framgår.
Detta brukar man försöka uppfylla genom ordningen, alltså även om gruppsäkringen. Som om det är 7:e gruppen din ledning tillhör så bör du ansluta N och PE på plats 7 på respektive plint.
En sanning med modifikation Bo.Bo.Siltberg skrev:
Ja, det rekommenderas.
Varje gruppledning ansluts i gruppcentral så att samhörigheten mellan dess fasledare, neutralledare och
skyddsjordsledare tydligt framgår.
Detta brukar man försöka uppfylla genom ordningen, alltså även om gruppsäkringen. Som om det är 7:e gruppen din ledning tillhör så bör du ansluta N och PE på plats 7 på respektive plint.
Är det en trepolig säkring först så ansluter jag den i första plinten och hoppar över två anslutningar. Den andra gruppen ansluts i fjärde plinten.
Är det också en trepolig ansluter jag nästa grupp i den sjunde plinten
Detta för att göra det tydligare för efterkommande elektriker. Det förutsätter förstås att det finns tillräckligt med plats i N och PE plintar
Redigerat:
Klicka här för att svara
