Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om vi återgår till rummet så ska du alltså titta dig omkring för att se om alla vägguttag är jordade eller ojordade, och om det finns någonting andra ledande delar som skulle kunna ha kontakt med skyddsjord eller moder jord. Rummet ska i sin helhet antingen ha skyddsjordade uttag (både på väggar och i tak) eller vara helt isolerat från alla form av jord. Det är vad du ska bedöma.
14 svar · 2,0k läst
·
S
storreglarn: Nu är det inte jag som har installerat. Jag har bara åkt på felsökningen. Schema satt på baksidan av brytare och det är rätt kopplat som sagt. Jag provade tipset att ta bort ut-fasen och sen vrida. Säkringen gick inte. Jobbade mig framåt och upptäckte felet: [bild] Första armaturen var felkopplad. Fas och nolla på samma sida. Efterföljande armaturer var rättkopplade. Första kanske
16 svar · 3,2k läst
·
J
Jonhar: [citat] Ferroamp har fasbalasering och ser till att varje fas har samma A, detta avlastar säkringarna och ni kommer ha mer effekt att ta ut på era huvudsäkringar utan att behöva höja dem [citat] [citat]
87 svar · 18,7k läst
·
E
elmont: Boxen ska INTE vara totalt tät för då kommer det med säkerhet att bildas kondens i den som med tiden gör så att du får en kortslutning och bidra till oxidering av metalldelarna. Se till att du har "avrinningshål" på lågpunkten så att ev kondens rinner ut.
1 svar · 639 läst
R
richardke: [citat] Nja, den risken är nog ganska minimal. Jag skruvar! Och kabeln kommer ligga i den ränna som bildas mellan golv och nederdel av bröstpanel (lämnar 15 mm mellan panel och golv som bildar kanal bakom sockel där kabeln kommer ligga)
8 svar · 3,4k läst
tommib
tommib: Du har två trådar i samma ämne. I andra tråden verkar det framkomma att matande kabel har 2,5 kvmm ledare. Om det är avsäkrat 16 A i matande ände så kan det vara ok (men inte helt givet). Man kan diskutera lämpligheten i kabeldimensioneringen, det kanske hade varit bättre med en grövre huvudledning, men det kan också vara rimligt med korta avstånd. Om det är avsäkrat med 16 A
5 svar · 1,1k läst
·
E
Erik-Persson: Är inkommande 2,5mm2 som är avsäkrade 16A från en annan central?
4 svar · 875 läst
A
anton_m5: [citat] tack för bra svar! Det var otydligt uttryckt av mig, kabeln till maskinhallen var redan nedgrävd sedan tidigare och har bara konstaterat vilken dimension det var. Den var dock inte i kopplad i någondera ände så det är det som ska göras nu. Men allt detta du skriver bör väl vara saker alla elektriker känner till och har koll på? fått rekommenderat att köpa den här:
2 svar · 1,4k läst
D
Dilato: Pulsutgång 100 pulser/kWh, förbrukning av energi (EN62052-31) Optokopplare [bild] Fig. 7 Pulsutgång (två möjliga inkopplingar). VDC: spänningsmatning + Out: signalutgång (transistor PNP öppen kollektor). Utgång från öppen kollektor: lasten (Rc) måste dimensioneras så att maximal ström inte överstiger 100 mA (VON är lika med 1 Vdc). Spänningen (VOFF) måste vara ≤ 80 Vdc
7 svar · 1,2k läst
·
S
snikanor: Aha. Kan det skada TVn om jag kopplar in kabeln utan att gå via uttaget, eller är det bara ev. dålig bild som jag kan få?
14 svar · 4,1k läst
·
H
hempularen: Fast dosan måste nog vara åtkomlig utan att riva en vägg. Att bila bort lite betong är enkelt, risken att skada röret är minimal
5 svar · 2,4k läst
S
Sandman88: Tack @Bo.Siltberg för utförligt och snabbt svar. Då blir det enbart en plint på understa raden. Tanken var en hager gamma 3x18 där 2 rader används till komponenter och understa till bara plinten. mvh Andreas
2 svar · 1,2k läst
J
JohanLun: [citat] Härligt ärligt svar. Jag har haft samma problem, jag känner mig rätt trygg med el. Att bända upp bottenblecket har inte alltid funkat för mig med alla led lampor, men de gamla porslinssocklarma sitter på vinden och källaren mm där det inte råder perfekta omständigheter för finlir. De som jag inte fick att funka, funkade efter byte till annan led lampa, så jag antar
12 svar · 4,7k läst
·
H
hempularen: Effekt (W) är spänning x ström. Så du kan koppla in något som drar 230V x 10A = 2 300W (2,3 kW). En säkring löser inte direkt vid måttlig överlast. Så drar din pryl ex. 3 kW, så kan det ta rätt lång tid innan säkringen löser.
4 svar · 2,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja. Först och främst, hur gamla är dina lampor? Det du ska börja med är att få rätsida på vilken typ av stickpropp som ska sitta på var o en av dina lampor, Det finns tre typer av lampor. Klass 0 - det är en gammal lampa, här ett exempel; Renovera gammal ljuskrona elektriskt. Det är lampor som varken är skyddsjordade eller dubbelisolerade. Dessa får inte användas i rum med
5 svar · 2,1k läst
·
S
snowballtwo: Ni ska få en uppdatering. Slet och drog och fick till slut ner spoten. Taket stannade kvar, som tur var. nu ska jag bara försöka hitta en ny spot, tydligen hade de slutat tillverka den här. Spoten började spraka och fräsa och lukta bränt, men hur vet jag att det är spoten och inte drivdonet som är boven?
12 svar · 4,0k läst
A
Alexn72: [citat] Sitter ett litet kretskort i toppen. Ibland är där inget alls på de och ibland är där ett avancerat bms som pratar med apparaten. I detta fallet tror jag dock inte där är något avancerat
17 svar · 2,1k läst
·
A
Avemo: Titta en gång till. Finns det en jordfläta som är ansluten till just jord så är det nog ok. Finns det bara fyra ledare och alltså ingen jord så är det fel.
13 svar · 1,7k läst
·
O
Olle Nyberg2: Inser det nu haha.
7 svar · 841 läst
·
H
hempularen: Grundfrågan i tråden var hur du skall koppla/skarva jord i kabeln. Det tror jag är utrett, och det klarar du om du har en lämplig kopplingsplint. Men det kniviga här är hur den skall kopplas in i din matande central. Gör du fel där så riskerar du att få flytande nolla, med resultat att du kan få 400V i dina vägguttag, vilket i bästa fall förstör en massa elutrustning, och i sämre
14 svar · 9,0k läst
·
A
anis16: Sådär ja... [bild] (Nu ser det ut som att det ordnar sig med orginal-delarna ändå men vart tvungen att testa att göra dem i skrivaren jag fick idag)
7 svar · 2,5k läst
·
useless
useless: Ja, självklart får du se till att beredraren blir tillräckligt varm med någorlunda jämna mellanrum. Mitt svar var till de som varnade för legionella för att man stänger av beredaren några timmar om dagen.
23 svar · 16,4k läst
·
M
Mockelgoebbe: [citat] Jag hade fel, det var trefas. Slog av säkringarna, öppnade röret och det ser helt oskadat ut. En bekant elektriker skulle megga det imorgon för att jag ska vara säker på att inget är fel. Tack för din hjälp.
3 svar · 2,3k läst
·
M
merbanan: Dosa eller koppla vidare till en 3fas brytare som sedan går till uttaget ute.
1 svar · 1,3k läst
E
elmont: Att det löser ut kan även bero på lite luft i hydrofor/hydropress.
5 svar · 1,6k läst
·
E
elmont: Sedan beror det på i vilken "lokal" den ska sitta, är det ett våtutrymme krävs en JFB om du ska ha stickpropp samt att uttaget sitter i rätt zon.
5 svar · 1,5k läst
blackarrow
blackarrow: Nätkostnaden har sin egen prissättning, men visst, den baseras på värden från elmätarens timmätning. Tror du dubbla överföringsavgiften (60 öre/kWh) vardagar kl 06-22 under november till och med mars och lite lägre (18,5 öre/kWh) övrig tid och dygnet runt övriga 7 månader sänker din totala årkostnad? [bild] [bild] Länk till vattenfalls sida
1 svar · 4,5k läst
·
E
Eryl: Misstänker att termostaten till elpatronen krånglar, fick kokning i pannan då den gick upp i 120 grader, tagit bort termostaten och den verkar fungera nu, den är kopplad till en effektvakt den ena kabeln är kopplad till a1 på kontaktor vad jag kan se. Nån som har koll på hur det brukar vara kopplat är det en fas bara som går via termostaten och upp till kontaktorn? Alltså 220v,
0 svar · 1,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Posta en bild på hur det är kopplat i verkligheten.
6 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.