Hej
Har en Nibe 13 EVC med yttertempgivare. Har även en LLVP som gör att de båda inte lirar ihop riktigt bra. Ämnar införskaffa en rumsgivare till Niben.
I installationsanvisningen till RG10an står det att det ska vara skärmad kabel där skärmningen används som signaljord? Är detta verkligen nödvändigt? Räcker det inte med en vanlig treledare till ÄR och BÖR-värdena samt signaljord?
Har en Nibe 13 EVC med yttertempgivare. Har även en LLVP som gör att de båda inte lirar ihop riktigt bra. Ämnar införskaffa en rumsgivare till Niben.
I installationsanvisningen till RG10an står det att det ska vara skärmad kabel där skärmningen används som signaljord? Är detta verkligen nödvändigt? Räcker det inte med en vanlig treledare till ÄR och BÖR-värdena samt signaljord?
Redigerat:
Ja det är det jag också tolkar det som. Ville bara dubbelkolla och se vad folk här har gjort. Tack
Istället för att starta en ny tråd så skulle jag även vilja få tips om hur man ska justera in kombinationen elpanna, luftvärmepump och kamin tillsammans med denna RG10.
Jag håller nu på att justera in pannan så inomhustemp ska ligga runt 20 grader. Är ju en rätt långsam process när det tar en dag innan man ser resultatet.
Min tanke är att ligga 1-2 grader varmare med luftvärmepumpen (21-22 grader) än inställningen på inomhusgivaren (20 grader) och på det viset i huvudsak värma huset med luftvärmepump och kamin men ändå ha pannan som backup. Tänker jag rätt nu?
Vi har även källare som enbart kan värmas upp av pannan. Om inomhusgivaren på mellanplan hela tiden tycker det är varmt nog... Kommer den strypa pannan helt så det blir iskallt i källaren eller kommer det vara lite värme iaf?
Nybörjarfrågor jag vet. Men är första huset med vattenburen värme och det är lite att lära särskilt när man har en dyr lösning som elpanna man vill försöka klara vintern så effektivt som möjligt.
Istället för att starta en ny tråd så skulle jag även vilja få tips om hur man ska justera in kombinationen elpanna, luftvärmepump och kamin tillsammans med denna RG10.
Jag håller nu på att justera in pannan så inomhustemp ska ligga runt 20 grader. Är ju en rätt långsam process när det tar en dag innan man ser resultatet.
Min tanke är att ligga 1-2 grader varmare med luftvärmepumpen (21-22 grader) än inställningen på inomhusgivaren (20 grader) och på det viset i huvudsak värma huset med luftvärmepump och kamin men ändå ha pannan som backup. Tänker jag rätt nu?
Vi har även källare som enbart kan värmas upp av pannan. Om inomhusgivaren på mellanplan hela tiden tycker det är varmt nog... Kommer den strypa pannan helt så det blir iskallt i källaren eller kommer det vara lite värme iaf?
Nybörjarfrågor jag vet. Men är första huset med vattenburen värme och det är lite att lära särskilt när man har en dyr lösning som elpanna man vill försöka klara vintern så effektivt som möjligt.
Klicka här för att svara

