Nu får ni gärna hjälpa mig att tänka lite.
En nära bekant ringde mig i panik för att huset var strömlöst och det är -8 grader ute. Jag åker dit och konstaterar att alla 3 huvudsäkringar (20A) har gått. Så jag går in i huset och slår av alla automatsäkringar, byter huvudsäkringarna och börjar slå på en sak i taget. Dock kommer jag inte så långt.
Luftvärmepumpen gick bra.
Vattenpumpen gick bra.
Men när jag slog på varmvattenberedaren så tyckte jag mig höra ett svagt surrande så jag lutade mig närmare centralen för att lyssna. Då small det till och blixtrade så jag nästan blev brun i byxan.
Gick ut och bröt huvudströmmen. En av huvudsäkringarna hade gått igen. Går in och lossar höljet på centralen och ser att det har brunnit i botten på en helt annan säkring än varmvattenberedaren. En säkring som alltså redan var frånslagen.
Brandskada på en elektrisk krets: säkringshållare med svedda kablar och tecken på överhettning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gör inte mer med det, jag är inte elektriker och det här känns som ett försäkringsärende. Men jag vill förstå hur fan det kunde bli så.
Om vv-beredaren ligger och kortsluter, varför slog då inte den säkringen ifrån? Om den säkringen va kass, hur kunde det då leda till att alla 3 huvudsäkringar gick? Hur kan det hinna börja brinna/smälta i centralen innan något löser ut?

Någon som har några tankar och idéer kring detta?

Om det är dålig kontakt så kan det bli väldigt varmt utan att det går särskilt hög ström.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.