Finns det något sätt att se en last/förbrukning på en kabel som inne håller både en fas och en nolla (och jord) ? Finns det någon Strömtång som klarar detta? Eller har ni tips på någon annan metod där man kan mäta utan att koppla ur /stänga av strömmen i kretsen?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Finns det något sätt att se en last/förbrukning på en kabel som inne håller både en fas och en nolla (och jord) ? Finns det någon Strömtång som klarar detta? Eller har ni tips på någon annan metod där man kan mäta utan att koppla ur /stänga av strömmen i kretsen?
Tångamperemeter funkar.
Denna är bäst men dyr

En digital Fluke T5-1000 spänningsprovare med testledningar och LCD-display visar 0.00A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men mäter du runt en hel kabel så visas bara felströmmar så kallade ”vagabondströmmar”
 
tommib
Du måste mäta runt en enskild ledare.

Kan du beskriva problemet mer? Är det något som inte alls går att koppla bort ens en stund eller vill du bara mäta under drift? Vad kan du komma åt?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du måste mäta runt en enskild ledare.

Kan du beskriva problemet mer? Är det något som inte alls går att koppla bort ens en stund eller vill du bara mäta under drift? Vad kan du komma åt?
Jag vill kunna gå runt och låta förbruknnng på kablar som går till båtar på en uppställningsplats utan att behöva dra ur kabeln ur skåpet eller behöva gå in i skåpet. Tolkar ditt svar som att detta är omöjlig :) med tanke på att mäta på en ledare :)
 
tommib
Ja, det är omöjligt på det sättet du vill göra det
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag vill kunna gå runt och låta förbruknnng på kablar som går till båtar på en uppställningsplats utan att behöva dra ur kabeln ur skåpet eller behöva gå in i skåpet. Tolkar ditt svar som att detta är omöjlig :) med tanke på att mäta på en ledare :)
Om syftet är att fördela elkostnader eller liknande, så behöver du ha en riktig elmätare, per förbrukare. Det räcker inte att mäta strömmen, då ser du inte vad som är aktiv effekt (som är det vi får betala).
 
Jag har sett en strömtång som klarar kablar. Den nöp till kabeln ordentligt så att sensorerna kunde urskilja fälten från de olika ledarna. Det var ganska många år sedan, så jag vet inte om en sådan produceras fortfarande. Jag ska se om jag kan hitta en länk.
Edit:
Här finns en: https://docs.rs-online.com/99fc/0900766b8053ce85.pdf
Precisionen kan aldrig bli lika bra som när man mäter på separata ledare.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
useless och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
B b_hasse skrev:
Jag har sett en strömtång som klarar kablar. Den nöp till kabeln ordentligt så att sensorerna kunde urskilja fälten från de olika ledarna. Det var ganska många år sedan, så jag vet inte om en sådan produceras fortfarande. Jag ska se om jag kan hitta en länk.
Edit:
Här finns en: [länk]
Precisionen kan aldrig bli lika bra som när man mäter på separata ledare.
Cool pryl, visste jag inte om förut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.