10 895 läst ·
29 svar
11k läst
29 svar
Barnsäkra / täcka över gamla eluttag
Tack så mycket för att ni alla tog er tid att svara!!
Ni har övertygat mig -det blir byte av uttagen. Jag kan verkligen ingenting om el och hade nog inte förstått riskerna med dessa gamla uttag. Vi får hitta pengarna på något sätt -säkerheten är ju viktigast av allt!
Ni har övertygat mig -det blir byte av uttagen. Jag kan verkligen ingenting om el och hade nog inte förstått riskerna med dessa gamla uttag. Vi får hitta pengarna på något sätt -säkerheten är ju viktigast av allt!
Ursäkta MEN farligt att informera om något så VIKTIGT och med fel information!M Masthugg skrev:Jordfelsbrytare är det viktigaste av allt. Om någon petar i ett uttag och det inte finns jordfelsbrytare så hinner det börja lukta bränt kött innan säkringen bryter.
Förlåt om jag skräms men det äe så otroligt viktigt med jordfelsbrytare.
Sen ska uttagen bytas, jordfelsbrytaren kan krångla och tar inte alla risker. Öppna plånboken och gör elen barnsäker!
En jordfelsbrytare löser INTE ut vid beröring mellan fas/nolla och dessa ojordade uttag blir i den meningen då livsfarlig om man förlitar sig på att jordfelsbrytare ska skydda!
Här hjälper bara petskyddade uttag och eller hålla barnen borta.
Mvh
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Observera att man får byta uttag själv (det är typ det enda som är tillåtet att göra själv). Men du behöver förstå hur man gör för att göra rätt.
Det finns en broschyr på elsäkerhetsverkets hemsida med instruktioner, och du kan säkert får bra hjälp här på forumet.
Det finns en broschyr på elsäkerhetsverkets hemsida med instruktioner, och du kan säkert får bra hjälp här på forumet.
Var i en liknande sits för många år sedan. All el skulle i framtiden bytas så jag ville inte göra för mycket jobb just då. Köpte petskyddade ojordade eluttag av känt märke på Tradera för inga pengar alls. Har du nödig kännedom får du byta dessa själv.
Ett bra beslut, jag minns själv dessa "trevägsuttag" från när jag var liten och dessutom med dom gamla ojordade stickpopparna isatta, som inte har isolerade stift så om dom sitter i till hälften kan man titta på de spänningsförande delarna... jordfelsbrytate fanns inte heller på den tiden. Jag lever fortfarande men det finns säkert ett antal av mina jämnåriga som inte gör det idag ....A ammie26 skrev:
Ett uttag är lätt och tillåtet att byta för den som har nödvändig kunskap, ni har säkert någon kunnig i bekantskapskretsen och ett uttag kostar bara några hundralappar, så pengarna ska inte behöva vara ett problem hoppas jag. Kolla om ni har jordfelsbrytare, om inte, planera in att montera en sådan. Där är det förstås lite dyrare och måste göras av elektriker. Men det viktigaste är att fixa uttaget.
Förvisso inte, men det ena utesluter ju inte det andra. Som vi redan fick ett vittnesmål på i den här tråden räddade sannolikt jordfelsbrytaren ett litet barns liv, eller åtminstone fårn allvarlig skada. Om du tar fallet där ett barn sätter ett finger på fasen och ett finger på nollan, jämfört med att barnet håller i ett element med en hand och tar på fasen med den andra, vilket skulle du säga är mest sannolikt?S sjodda78 skrev:
Har precis bytt ut ett antal av den petskyddade varianten av dessa. Det som förvånade var hur uselt det såg ut under locket på de flesta. Konstruktionen med upphöjningen innebär att det var målfärg / tapet / tapetklister i nästan varje uttag.
Porslinet gick dessutom sönder mycket lätt och var redan trasigt på några. Så byt ut dom!
Porslinet gick dessutom sönder mycket lätt och var redan trasigt på några. Så byt ut dom!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt omöjligt att gissa, bland annat för att vi inte har en aning om TS har något element inom räckhåll från uttaget.Y Yaken skrev:
Det farliga med dessa gamla uttag är att ett litet barns finger får plats bakom stickproppen när proppen trycks in i uttaget. Finger/ fingrar kan då få kontakt med båda stiften och mot den elchocken hjälper inte en jordfelsbrytare!TRJBerg skrev:
Därför är det viktigare att byta ut de farliga uttagen, än att montera jordfelsbrytare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Täcka över dagvattenbrunn
Vatten & Avlopp -
Hur? Strukturtapet - Ta ner? Täcka över?
Färg, Måla & Tapetsera -
Täcka undersidan av överskåp
Inredning -
Altan över marken med heltäckande sarger. Bra eller dålig?
Altan & Uteplats -
Måla över fuktfläckar imed täckande färg- alt tvätta bort
Färg, Måla & Tapetsera