cillan
Någon som vet hur man kan förhindra isbildning och kondens i elskåpet som sitter på gaveln av huset?
Det är ett infällt skåp med plåtdörr. På insidan, där skåpet sitter, är ett uppvärmt garage så det är väl kall och varm luft som möts i skåpet.
Ytterväggar är av betong (sandwichkonstruktion) 70 btg, 200 isolering och sen 80 btg
Kondens/vatten bildas vid vissa vädertyper på insidan av skåpets plåtdörr och rinner ner och ut genom springan under plåtdörren (mellan dörren och ramen) och sen ner på fasaden.
Det blir inte blött i själva skåpet utan det följer insidan på dörren och sen ut.
Kan man lägga in någon isolering i skåpet för att slippa kondens eller är det då risk att kondensen hamnar på plåten bakom skåpet så att det blir blött in i väggen istället? Det skulle ju vara ännu värre

• Silikonfog drar sig från fogkant, behöver tätas om. Röd pil pekar på problemområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min lekmannauppfattning är att skåpet behöver isoleras bättre från insidan så att varm luft inte kan tränga ut, kondenseras och frysa. Kanske är det just runt om skåpet som det saknas isolering?

cillan
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Min lekmannauppfattning är att skåpet behöver isoleras bättre från insidan så att varm luft inte kan tränga ut, kondenseras och frysa. Kanske är det just runt om skåpet som det saknas isolering?
Tack för svar. Jag har ingen aning hur isoleringen runt skåpet är men med tanke på att det är ett bra isolerat betonghus så förmodar jag att det borde räcka.

Lite foam (typ golvfoam) på insidan dörren skulle säker minska kondenseringen.
Frågan är väl var den fuktiga luften kommer från? Är det varm fuktig inneluft som läcker ut från huset?

cillan
blackarrow blackarrow skrev:
Frågan är väl var den fuktiga luften kommer från? Är det varm fuktig inneluft som läcker ut från huset?
Nej inneluften är tvärtom, den är torr.

cillan
blackarrow blackarrow skrev:
Menar du att man kan foama hela insidan av dörren eller bara runt kanterna?

Ligger solen på mot skåpet? Prova att täcka över det.

cillan cillan skrev:
Vintertid är inneluften betydligt fuktigare än uteluften, det beror på att kall luft kan bära mindre fukt än varm luft. Så kondens uppstår när varm fuktig luft avkyls, värms kall uteluft upp blir den ännu torrare och risken för kondens minskar.

cillan cillan skrev:
Nej, inneluften innehåller oftast mer fukt, men har lägre relativ fuktighet eftersom den är varmare. Om varm inneluft läcker ut i det kalla skåpet så blir det ofelbart kondens.

Jag tror också att det är otätt t ex vid genomföringar för rör/kablar så att inneluft tar sig ut.

cillan
useless useless skrev:
Nej, inneluften innehåller oftast mer fukt, men har lägre relativ fuktighet eftersom den är varmare. Om varm inneluft läcker ut i det kalla skåpet så blir det ofelbart kondens.

Jag tror också att det är otätt t ex vid genomföringar för rör/kablar så att inneluft tar sig ut.
Om det är som du tror, att det är otätt vid genomföringar, vad kan man i så fall göra åt det? Måste man koppla bort all el i skåpet och lyfta ut skåpet eller finns det enklare sätt?

Vad har huset för ventilations-system? Man vill helst ha undertryck i huset just för att den fuktiga inneluften inte ska tränga ut på fel ställen och kondensera.

cillan cillan skrev:
Om det är som du tror, att det är otätt vid genomföringar, vad kan man i så fall göra åt det? Måste man koppla bort all el i skåpet och lyfta ut skåpet eller finns det enklare sätt?
Prova att täta med fogskum mellan skåp och husvägg.

cillan
useless useless skrev:

Det konstiga är att vi har ställbara ventillationsluckor, såna vita (plast) som man skruvar på för att få in luft, på samma vägg några meter bort. Där är det ju endast ett plastlock, på inomhusväggen, och sen är det helt öppet genom väggen fram till gallret på ytterväggen. Där bildas ingen kondens/is

cillan
B b_hasse skrev:
Vad har huset för ventilations-system? Man vill helst ha undertryck i huset just för att den fuktiga inneluften inte ska tränga ut på fel ställen och kondensera.
Vi har en frånluftsvärmepump

cillan
E elmont skrev:
Prova att täta med fogskum mellan skåp och husvägg.
Du menar att man ska lyfta ut skåpet och foga och sen sätta in det igen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.