1 376 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
biledare som skyddsjord
Har en tillbyggnad från sent 60-tal med jordade uttag. Konstaterade nu att kabeln från elcentralen som går till all el i tillbyggnaden endast har två ledare och en biledare som tjänstgör som skyddsjord. Från den går det sen vidare röd fk till resten av dosorna.
Är detta ok? Det enda jag hittat är att man inte får göra så vid nyinstallation men är det direkt olämpligt att låta det vara som det är?
Är detta ok? Det enda jag hittat är att man inte får göra så vid nyinstallation men är det direkt olämpligt att låta det vara som det är?
Den ledaren är grövre än dagens biledare och användes mycket riktigt som skyddsjord. Jag har själv ett par sådana kablar kvar. Finns jordfelsbrytare är problemet ännu mindre. Är inte installationen dålig kan det vara som det är.
Tack för svar! JFB finns. Jag har till och med testat att den går att utlösa från de uttagen med vägguttagsprovare. Låter som jag kan ta det lugnt då.Logad skrev:
Om man ska vara riktigt noga så fans det två olika areor på biledarna samt att man även kunde "smetlöda" en tråd på den blymantel som saknade egen tråd och på det sättet få en jord. Så arean på TS biledare vet vi inte och då är det svårt att säga bu eller bä.Logad skrev:
Hm, ok. Hur dåligt är det då om det är den mindre arean?E elmont skrev:
Med tanke på åldern du anger för när det är utfört kan man anta att det är kabel med blymantel tex EKLK. Då behöver du inte oroa dig över den det är bara om biledaren skadats tex vid uppskalning e.dyl det kan vara dåligt. Dåtida biledare var lagda med fler kardeler och lite grövre i sig samt glödgad koppar med ytbehandling så det tillsammans med bidraget från blymantels ledningsförmåga gör dem till utmärkta skyddsjordar bara de som sagt inte fått brottanvisningar osv.J JonteP83 skrev:
Som nämndes tidigare låt det vara och särskilt som du gjort tester med uttagsprovare och har JFB i funktion också.
Jag skulle också låta det vara ifall det bara verkar vara bra utfört och i fint skick. Ja även att kabelns övriga ledare och framförallt isolering är bra. (Och är det PVC-isolering så är den nästan säkert i bra skick, är det äldre kabel med gummiisolering är den dock ofta slut idag.)
Man kan väl gärna byta ut vid något lämpligt tillfälle då man ändå rotar ordentligt i det, men inte så nödvändigt att börja rota i det bara för att byta.
Man kan väl gärna byta ut vid något lämpligt tillfälle då man ändå rotar ordentligt i det, men inte så nödvändigt att börja rota i det bara för att byta.
Tack för alla svar! Lätt att bli nojig och svårt att värdera sånt som lekman.
(Rotade fram nedriven kabel av samma typ ur sopsäck: mantlingen är typ grafitgrå och färgar av sig. Isoleringen av ledare grå och seg, som extra slitstark häftmassa fast inte klibbig. Svart och brun ledare - tror brun används som nolla här?)
(Rotade fram nedriven kabel av samma typ ur sopsäck: mantlingen är typ grafitgrå och färgar av sig. Isoleringen av ledare grå och seg, som extra slitstark häftmassa fast inte klibbig. Svart och brun ledare - tror brun används som nolla här?)
Klicka här för att svara